På torpet hade vi och har fortfarande en Sandviken baklastare bygd på BM 35-36 utan servo och andra moderna påfund. Och den körde man som barn jag är 49 nu. I stort sätt det ända visdoms ordet man fick var att aldrig ha tummarna innanför ratten. Lillebror kallade fanskapet för vingelblixten. Och var beträffande Ryska Vitruska och Ukraina byggda maskiner så är de primitiva oftast hållbara maskiner. När man väl har fått igång dom så rullar dom på oavsett vilka temperaturer. Genom att snabbt ta fram elektronik och moderniserar så kommer problem att uppstå och då är frågan. Kommer det att finnas reservdelar.
Det är därför Kina och asien maskiner kommer så starkt genom att bygga enkla maskiner med om möjligt att använda standard komponenter därigenom bygga billiga användar vänliga maskiner som är enkla att serva och renovera. Det kräver en del av föraren som farsan han kunde göra i princip vad som helst med 1972-73 CAT 980 till och med backa ut ur tunnel på kraftverksbygget sedan tunnel rasade över lastarmarna. Baklastarna är är bängliga och stela att köra med det tidsödande finlir när tex lasta pall. Det skulle trots allt vara fränt att ha Rumän baklastare för skojs skull. Baklastar blir tungjobbade.