Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Dags att byta olja???

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Tävrajävel (trådstartaren)

#1 » 04:07:13, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter jag hade ont med styrning kollade jag hydraulikoljabehållare, tror det är tid att byta olja och fylla på.Silen fick rengöring.

:vissla:


Bild

Vilken olja rekommenderas för Baklastare 640???

Fick bra erbjudande av Shell, vilken ska jag välja?

Tack för info...
Användarvisningsbild
Tävrajävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:57, 21-11-2013
Ort: Arnäsvall Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640
2x Fordsson Dexta 62` och 59`



bishbosh2000

#2 » 04:26:53, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut dags att byta oljan ser det ut som. Använd "Handel 46".
Går även att använda universalolja, men är inte att rekommendera.
De kan aldrig gå mer än åt he***te...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80

Tävrajävel (trådstartaren)

#3 » 21:54:47, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska följa din rekommendation.

Shell Tellus är alldeles för dyrt, eller för exklusivt till baklastare.Zinkfri behövs inte här på landet....:-)

20 liters för femhundra låter inte dumt,eller hur?

Tack skall du ha.
Användarvisningsbild
Tävrajävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:57, 21-11-2013
Ort: Arnäsvall Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640
2x Fordsson Dexta 62` och 59`

Joel Wagnerius

#4 » 23:49:39, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bor du där det är kalla vintrar så rekommenderar jag 32 istället för 46 :)
Bm 218 -65
Bm Victor -56
Användarvisningsbild
Joel Wagnerius
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:42, 18-06-2007
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo Bm 218 -65
Bm 230 Victor

Tävrajävel (trådstartaren)

#5 » 00:56:02, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja, tror denna vinter i Västernorrland blir sola i Baden-Baden... :lmao:

vad är skillnaden? dom båda har samma värde vid minus tjugo...
Användarvisningsbild
Tävrajävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:57, 21-11-2013
Ort: Arnäsvall Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640
2x Fordsson Dexta 62` och 59`

bishbosh2000

#6 » 02:04:51, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e precis som Joel säger, e de kallt bör man ha 32.
Vet inte hur de anger värdena men 32 är tunnare. Tror dock ändå att du ska använda 46. Skulle det vara kallt nån gång får man bara ta det lungt tills oljan är varm.
De kan aldrig gå mer än åt he***te...
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80

Göran Ekman

#7 » 04:09:29, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du tvungen att köra maskinen dagligen i kallt väder är varmgarage bra. Någon plus grad gör väldig skillnad mot 20 minus. En liten fundering ? Finns det möjlighet att använda elvärmare på hydraloljor / converter oljan?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Johnj-e

#8 » 11:41:10, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att jag slog i 10w30 i 218 när jag böt...
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

EE

#9 » 12:34:30, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är ute efter bättre pris så finns det i Tyskland:

http://shop.oil-center.de/index.php/en/ ... 51524.html
Även inklusive frakt så blir det billigare att köpa från Europa.

Men det kanske inte är vettigt att jaga småslantar på det viset. Den där säljaren är i af bra!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

63an

#10 » 14:59:39, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

32an om cyllpackningarna är bra! Å blanda inte med annat för hydrauloljan är suverän på att blanda sej med vatten å syns direkt :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Tävrajävel (trådstartaren)

#11 » 01:25:25, 23-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bishbosh2000 skrev:De e precis som Joel säger, e de kallt bör man ha 32.
Vet inte hur de anger värdena men 32 är tunnare. Tror dock ändå att du ska använda 46. Skulle det vara kallt nån gång får man bara ta det lungt tills oljan är varm.


Idag fick jag två dunkar med Texaco 32 (puss till JG Entrepenad).Så gjorde jag fel?Packningar i cylinder är tätt, ingen bekymmer med det.Eller inte?

Göran Ekman skrev:Är du tvungen att köra maskinen dagligen i kallt väder är varmgarage bra. Någon plus grad gör väldig skillnad mot 20 minus. En liten fundering ? Finns det möjlighet att använda elvärmare på hydraloljor / converter oljan?
Göran i Björnarbo


Har tyvärr bara motorvärmare, och jag lämna lastaren alltid ca.tjugo minuter i tomgång när vi har minus 20, trettio vid minus 30....lol.Men om det blir mer jobb dagen efter, så ställ jag lastaren i verkstaden och elda.Ja visst är det en stor skillnad med temperaturen.Jag är bara för lat att elda alltid tidig på morgonen.Men bra tipsa, tack.

Johnj-e skrev:Har för mig att jag slog i 10w30 i 218 när jag böt...


Det har varit anledningen att börja fråga här, i instruktionsboken stå ju 10w30, men fick tipsa att hydraulolja 46 eller 32 är bättre.

EE skrev:Om du är ute efter bättre pris så finns det i Tyskland:

http://shop.oil-center.de/index.php/en/ ... 51524.html
Även inklusive frakt så blir det billigare att köpa från Europa.

Men det kanske inte är vettigt att jaga småslantar på det viset. Den där säljaren är i af bra!


Haha, jag som tysk vet vad du menar, men ärlig talad, så litar jag inte på "no-name" produkter, det är billig, just det, men är det bra?
Jag har bra kontakt till Elaskon(10W30 för 25 kr/l, Mobil 1 och BASF Glykol) i östra Tyskland, men när jag beställ så blir det alltid omkring 10.000 kronor(för att frakten är lönsamt). Och det har jag inte just nu.
Tyvärr är allt billigare i utlandet, men fick ju stöder min gammal arbetskamrat och lyfta sin omsättning(och Skatteverket). Och p.g.a.. min dålig styrning så måste jag börja först med enklare grejorna (filter har varit igentäppt med smuts ,returfilter bara lite smuts i botten).
Är styrcylinder sönder blir det dyrare och kostar mer tid att laga, jag har just nu ingen lust att göra...

Men tack för tipsa, ni alla handla säkert i Tyskland också, jag vågade inte berätta det, jag vill ju ha nya vänner här.... :lmao:

63an skrev:32an om cyllpackningarna är bra! Å blanda inte med annat för hydrauloljan är suverän på att blanda sej med vatten å syns direkt :vissla:


men jag kan blanda 42 med 32?Men nu är det kört, 32 ska det vara och Cylinderpackningar är bra än så länge.

Tack ni alla för era funderingar, det gör lust att fråga här....Tummen upp :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tävrajävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:57, 21-11-2013
Ort: Arnäsvall Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640
2x Fordsson Dexta 62` och 59`

swampen85

#12 » 20:26:09, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tävrajävel skrev:
bishbosh2000 skrev:De e precis som Joel säger, e de kallt bör man ha 32.
Vet inte hur de anger värdena men 32 är tunnare. Tror dock ändå att du ska använda 46. Skulle det vara kallt nån gång får man bara ta det lungt tills oljan är varm.


Idag fick jag två dunkar med Texaco 32 (puss till JG Entrepenad).Så gjorde jag fel?Packningar i cylinder är tätt, ingen bekymmer med det.Eller inte?

Göran Ekman skrev:Är du tvungen att köra maskinen dagligen i kallt väder är varmgarage bra. Någon plus grad gör väldig skillnad mot 20 minus. En liten fundering ? Finns det möjlighet att använda elvärmare på hydraloljor / converter oljan?
Göran i Björnarbo


Har tyvärr bara motorvärmare, och jag lämna lastaren alltid ca.tjugo minuter i tomgång när vi har minus 20, trettio vid minus 30....lol.Men om det blir mer jobb dagen efter, så ställ jag lastaren i verkstaden och elda.Ja visst är det en stor skillnad med temperaturen.Jag är bara för lat att elda alltid tidig på morgonen.Men bra tipsa, tack.

Johnj-e skrev:Har för mig att jag slog i 10w30 i 218 när jag böt...


Det har varit anledningen att börja fråga här, i instruktionsboken stå ju 10w30, men fick tipsa att hydraulolja 46 eller 32 är bättre.

EE skrev:Om du är ute efter bättre pris så finns det i Tyskland:

http://shop.oil-center.de/index.php/en/ ... 51524.html
Även inklusive frakt så blir det billigare att köpa från Europa.

Men det kanske inte är vettigt att jaga småslantar på det viset. Den där säljaren är i af bra!


Haha, jag som tysk vet vad du menar, men ärlig talad, så litar jag inte på "no-name" produkter, det är billig, just det, men är det bra?
Jag har bra kontakt till Elaskon(10W30 för 25 kr/l, Mobil 1 och BASF Glykol) i östra Tyskland, men när jag beställ så blir det alltid omkring 10.000 kronor(för att frakten är lönsamt). Och det har jag inte just nu.


Vet inte om man behöver ha så bra kontakter för dom priserna, jag säljer själv OK/q8 10w30 för 25kr/litern Ink moms med kvitto, som ordinarie pris till konsument ,i min gårdsbutik, utan att gå back på den.. En större handlare bör kunna komma ner lägre utan problem.
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

SK Racing

#13 » 20:43:00, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde så hade vi Turbo kombi 10/30 i motor,hydral och convurt, allt enligt Agrols rek-lista, dock är väl en tjockare olja att rekommendera i motorn dock.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

EE

#14 » 23:27:33, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill inte surra sönder din tråd men jag kan personligen inte tänka mig att en tysk leverantör liknande mitt exempel ovan inte skulle hålla den kvalitet som en LM 218 kräver. Vill man veta mera så har oljor klassningar och godkännanden som man kan jämföra.

I detta fall finns det knappast anledning att vara skeptisk bara därför att det inte står Mobil eller Castrol på dunken!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Tävrajävel (trådstartaren)

#15 » 02:06:43, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

swampen85 skrev:
Vet inte om man behöver ha så bra kontakter för dom priserna, jag säljer själv OK/q8 10w30 för 25kr/litern Ink moms med kvitto, som ordinarie pris till konsument ,i min gårdsbutik, utan att gå back på den.. En större handlare bör kunna komma ner lägre utan problem.


Håller med, och att jag köper i Tyskland berör på att Mobil 1 och BASF glykol finns inte att köper i Sverige, till rymlig pris i alla fall.Angående "traktorolja", det köper jag här så klart.

EE skrev:Vill inte surra sönder din tråd men jag kan personligen inte tänka mig att en tysk leverantör liknande mitt exempel ovan inte skulle hålla den kvalitet som en LM 218 kräver. Vill man veta mera så har oljor klassningar och godkännanden som man kan jämföra.

I detta fall finns det knappast anledning att vara skeptisk bara därför att det inte står Mobil eller Castrol på dunken!


Du surra ingenting sönder, jag uppskattar diskussioner om allt!!!

Kvaliteten idag jämfört med "gamla tider", då kan alla leverantörer bjuder på kvalitet.För min del är Mobil 1 0W40 till exempel "min" olja för mina personbilar.Dom andra tycker om Shell eller även Biltemas.Då har jag ingen tvivel, att alla ska köper det vad dom tycker själv.Men Mobil 1 finns ingen stor sortiment i Sverige och även att OK/Q8 har tillfredsställande oljor, så köper jag det inte, och blir tvungen att handla utomlands.Sen litar jag bara på BASF Glykol.Dom är utvecklad för tyska personbilar och varför ska jag litar på Julas glykol?Finns ju anledning att köper denna grejorna som är rekommenderat.Men enligt instruktionsboken heter det även i hydraultanken ska bara 10W30....Men hydraulikoljor i nutiden är ju mycket bättre, eller hur?
Och sen bor jag i ett region, med kallt klimatet i vintertiden.10W30 är för tjock och Hydraulikolja anpassad för temperaturer här är säkert första val.

Behöver jag traktorolja, så beställ jag gärna hos dig svampen85. :bira:
Användarvisningsbild
Tävrajävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:57, 21-11-2013
Ort: Arnäsvall Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640
2x Fordsson Dexta 62` och 59`


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se