Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

841 tappar bränsletryck??

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

FMR (trådstartaren)

#1 » 13:17:10, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har ett fel jag inte löser själv.. min 841 var svårstarad vid köpet men visade sig vara handpumpen som läckte igenom så köpte en ny på oie o bytte filter samtidig så försvann det problemet startade på 1-2 sekunder. sen bytte jag tyvärr filter o filterglas + packing (glasbärgaren) då kom allt strul.luftade som man ska göra på alla sett o vis startar på 20-30sekunder sen startar han direkt under dagen. det är när den stått över natten som man får mala igen i 20-30sek tog även i helgen bort glasbärgaren i fall det vart den som läcket men ingen skillnad. tanken är klinisk ren o röret helt. vill inte klämma åt bränsleslangen då den är stålompunnen. Är sista altenativet en bränslekran el vad ska jag göra..har duktig snurr på startmotorn o kallstarten slår till.. det bubblar i tanken när man pumpar med handpumpen ska det göra det?? finns det bakventil på tankröret.

MVH
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck



jannejoel

#2 » 16:01:13, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

FMR skrev:Hej har ett fel jag inte löser själv.. min 841 var svårstarad vid köpet men visade sig vara handpumpen som läckte igenom så köpte en ny på oie o bytte filter samtidig så försvann det problemet startade på 1-2 sekunder. sen bytte jag tyvärr filter o filterglas + packing (glasbärgaren) då kom allt strul.luftade som man ska göra på alla sett o vis startar på 20-30sekunder sen startar han direkt under dagen. det är när den stått över natten som man får mala igen i 20-30sek tog även i helgen bort glasbärgaren i fall det vart den som läcket men ingen skillnad. tanken är klinisk ren o röret helt. vill inte klämma åt bränsleslangen då den är stålompunnen. Är sista altenativet en bränslekran el vad ska jag göra..har duktig snurr på startmotorn o kallstarten slår till.. det bubblar i tanken när man pumpar med handpumpen ska det göra det?? finns det bakventil på tankröret.

MVH

Det verkar som att matartrycket försvinner under natten. Har du verkligen inget yttre läckage? Kolla extra noga kring grejerna du bytte sist.
Det ska övetströmma till tanken när du har pumpat upp matartrycket!
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Björn.O

#3 » 16:04:55, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla backventiler i matarpumpen. Det kan sitta nåt litet skräp som gör att det inte tätar.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

magirus

#4 » 16:27:58, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vackra, blanka stålomspunna slangar kan vara hur ruttna som helst inuti och därmed ta in luft i systemet.
Hade detta problem på Deutzen. :aaargh:
Klippte bort presshylsorna och bytte själva slangarna till nya gummislangar med klammer. Sen blev det tätt o bra! :thummar:
Kolla också läckoljeledningarna. Samma sak som ovan.

Lycka till :wave:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

FMR (trådstartaren)

#5 » 17:17:23, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar bränsle slangen har jag kollat innan den verkar riktig kan ioförsig byta för att dubbel kolla. Backventilen i pumpen hur kollar jag den?
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

jannejoel

#6 » 18:20:15, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

FMR skrev:Tackar för svar bränsle slangen har jag kollat innan den verkar riktig kan ioförsig byta för att dubbel kolla. Backventilen i pumpen hur kollar jag den?

När maskin stått en natt har du provat då att pumpa upp matartrycket tills det strömmar tillbaka i tanken INNAN du provar att starta? Var den lika trög ändå?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

FMR (trådstartaren)

#7 » 19:11:18, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja det spelar ingen roll om jag pumpar upp tryck. Satt o funderade på om hand pumpen den nya läcker igenom. .
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

FMR (trådstartaren)

#8 » 17:55:00, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förhoppningsvis är problemet löst i dag matarpumpen fick en renovering såg dock inget direkt fel men monterade tillbaka glas koppen o den är full det fick jag den inte innan. Backventilen till bränsle filtrena är oxå rengjort i dag dock inte nåt skit där heller..så startar han direkt i mon är det löst..
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

jannejoel

#9 » 10:07:15, 21-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

FMR skrev:Förhoppningsvis är problemet löst i dag matarpumpen fick en renovering såg dock inget direkt fel men monterade tillbaka glas koppen o den är full det fick jag den inte innan. Backventilen till bränsle filtrena är oxå rengjort i dag dock inte nåt skit där heller..så startar han direkt i mon är det löst..

Vi hoppas!
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

FMR (trådstartaren)

#10 » 21:03:57, 21-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nepp fungerar inte bättre nu heller.. mer tips..fick tips om att starta upp maskinen sen stänga av lossa returen från tanken o sätta ner i en flaska så man ser ifall det ligger nån diesel i flaskan efter en natt..
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

jannejoel

#11 » 09:48:19, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

FMR skrev:Nepp fungerar inte bättre nu heller.. mer tips..fick tips om att starta upp maskinen sen stänga av lossa returen från tanken o sätta ner i en flaska så man ser ifall det ligger nån diesel i flaskan efter en natt..

Har du testat? Det är ju ett sätt att förlora matartrycket om överströmningsventilen läcker tillbaka till tank.
Men eftersom det inte blev ngn skillnad när du pumpa upp trycket för hand innan du startar torde felet nog inte vara där...
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

FMR (trådstartaren)

#12 » 18:44:26, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej kom ingen diesel i flaskan verkar tät i returen. . Beställde nya bränsle slangar i går så till helgen får jag byta dom köpte även en backventil..
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

Rickard Erixon

#13 » 14:13:08, 20-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tråden har ju några år på nacken, men hoppas på svar ändå.

Löste det sig för dig och var det isåfall slangarna? Har nämligen exakt samma problem fast på en kinalastare, bytt matarpump utan framgång, när den väl får upp tryck så går motorn fint. Men över natten är allt matartryck borta och det är bara att börja om med luftning mm. Så drygt och just nu lyckas jag inte alls få den att gå bra. Går ett tag, sen dör den.

Med vänlig hälsning,

Rickard
Rickard Erixon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:00:07, 27-04-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gehlmax MB 138

magirus

#14 » 22:45:05, 20-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla upp och bryt o bänd litt på alla anslutningar o slangar/rör som tillhör matning mellan tank o matarpump. Därefter kolla returledning och dess anslutningar. Låter som du får in luft i systemet.
Var särskilt misstänksam mot ev stålomspunna slangar, dom kan se vackra ut på utsidan men gummit inuti kan va totalras.

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Rickard Erixon

#15 » 23:17:54, 20-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tack för svar! Har idag bytt slangen från tanken till matarpumpen, den såg fräsch ut men bytte ändå. Det blev dock ingen skillnad, ser att returledningarna har torrsprickor uppe vid spridarna, men retursidan ska väl inte kunna skapa några problem med motorgången? Bara ev läckage då eller?

Det positiva är att jag har fått motorn att gå fint nu i alla fall genom att sätta dit en extra elektrisk bränslepump mellan tank och matarpump :grin:
Dock är det irriterande med den lösningen eftersom den ju ska gå bra utan extrapump. Funderar på att köpa hem en helt ny injektionspump från Kina (1500kr + frakt, tull och moms) Det sitter ju backventiler i matarpumpen och den är ju helt ny, så då bör det ju handla om ett dåligt inflöde av diesel. Kanske nåt mekaniskt fel i injektorpumpen där matarpumpen är monterad.

Med vänlig hälsning,

Rickard
Rickard Erixon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:00:07, 27-04-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gehlmax MB 138


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se