Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Nybliven 642-ägares liv och leverne

133 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

fretchi (trådstartaren)

#1 » 13:59:45, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tog över faderns 642 då han köpte nytt här för ett tag sedan. Tänkte muta er med några bilder för att sedan lura er att svara på några frågor :)

Bild
Bild
Bild

Det första jag funderar på är hur segstartad en dylik pjäs är i normalslitet skick. Idag, med -5 på termometern fick jag nöta i kanske en minut innan den började lova. Sedan nöta ytterligare tills den hittade några fler burkar osv. Jag funderar på hur kallstarten fungerar. Trampar ner gasen i botten en gång innan jag startar. Men den ryker inte mycket, annat än lite vitt när den väl startar.

Med motorvärmare i ½-1 timme så är det inga problem. Startar direkt. Går i övrigt bra också. Så man kan ju leva med det, men man är ju lite fundersam samtidigt.

Men gummimanschetterna runt styrleden på småhjulen är lite sliten. Går dessa att få tag i, och vad kostar de? Är de jävliga att byta?
Bild

Sen sade farsan att några av skruvarna till bakaxelupphängningen är skadad och måste bytas ut, då de inte gick att dras åt ordentligt. Vilken dimension och längd är det på dessa?
Bild

I vinter kommer den få gå i snösvängen på gården och bära ved. Till sommaren blir det en lite rejälare service med oljebyten samt byte till ledbelysning och inkoppling av lamporna vid framhjulen. Och jo, sidoplåtarna finns kvar ;)

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#2 » 14:30:23, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra maskin det där. Likadan som min utan ljudisolerade luckor och skit! Bara sidoplåtar som öppnar upp hela sidan av motorrummet utan prylar som är i vägen. Det trevligaste utförandet sett ur servicesynpunkt. På vissa exportmarknader levererades de med 641:ans huv och sidoplåtar länge.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#3 » 15:02:18, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummimanschett till spindelhuset försökte jag köpa på Swecon för två år sedan men de hade utgått då. Det finns däremot företag som tillverkar tätningar mm på beställning.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes framsida
Maskin: Volvo Typ 230
Åkerman H7C
Johnston Harvester
MF 135
MF 35
Fordson

fretchi (trådstartaren)

#4 » 22:51:00, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.vikabacken.se/hjulnavstatning-yttre/466-0
Är det månne denna jag behöver?

Ingen som har något att tillägga vad gäller kallstartegenskaperna?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

gaffa

#5 » 23:24:12, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som dessa tätningar på bilderna (2 olika)men vad menar de med nav?? Brukar kallas spindelhus eller pokal...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes framsida
Maskin: Volvo Typ 230
Åkerman H7C
Johnston Harvester
MF 135
MF 35
Fordson

fretchi (trådstartaren)

#6 » 23:33:22, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.vikabacken.se/reservdelar/vo ... el-4wd/311
De hade några fler att välja på också...
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

SK Racing

#7 » 10:47:58, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevliga maskiner, sköt om den så har du en kompis för livet :smile:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

fretchi (trådstartaren)

#8 » 15:57:50, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas det :)

Vad kan vi tyda av detta?
Bild

Är det en -83:a alltså?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

LeifAndersson

#9 » 21:38:51, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt det där ska det vara en 83:a. Men något stämmer inte med det där! Det är bl.a inte rätt teckensnitt på stansningen!
Och jag skulle tippa på att det är en 79 ungefär. Fixa en bild på motorns pumpsida så får vi se vad det sitter för maskin i den. Men något stämmer inte! Kolla om typplåten på hydraultransmissionen finns kvar. Där ska vara samma n:r som det stansade ovanför plåtskylten.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

S-A

#10 » 21:52:42, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Det första jag funderar på är hur segstartad en dylik pjäs är i normalslitet skick. Idag, med -5 på termometern fick jag nöta i kanske en minut innan den började lova. Sedan nöta ytterligare tills den hittade några fler burkar osv. Jag funderar på hur kallstarten fungerar. Trampar ner gasen i botten en gång innan jag startar. Men den ryker inte mycket, annat än lite vitt när den väl startar.

Med motorvärmare i ½-1 timme så är det inga problem. Startar direkt. Går i övrigt bra också. Så man kan ju leva med det, men man är ju lite fundersam samtidigt.




Hei,

Har du mulighet for å enkelt komme til luftinntaket?
Altså mellom luftfilter og innsugs-manifold (innsugningsrör).
Dette er jo et velkjent tricks;
En liten håndholdt propanbrenner, som du retter (riktar) inn i innsugningsröret når du kjinner (nötar) på startmotor.
Varmen må riktas inn sammen med inngående luft.
Har selv en gammel David Brown, helt uten kaldstarts-anordninger.
På sommeren, i 15-20 plussgrader må jeg nöta på starten i 20-25 sek før den starter.
I forrige uke startet jeg den opp, med samme metode som nevnt over. (kald motor, -5 grader Celsius utetemp.)
Tok av luftfilter, tände propanvarmeren, riktade varmen inn i innsugsröret, trykte på startknappen, og det tok ikke mer enn 3-4 (!) sekunder så startet motoren.
Det er litt "redneck"-tricks, men det fungerer veldig bra..
Det sparar startmotor, og batterier.
Samt at om du har lite dårlig "krut" i batteriet så får du startet likevel..
Som en bonus er metoden bra mycket snällare enn "startgas" og...

My 2 cents :mrgreen:


MVH
S-A
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

fretchi (trådstartaren)

#11 » 21:59:33, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska kolla upp det, Leif, och fixa bilder.

S-A: Det är inga problem egentligen. Jag har tillgång till ström och motorvärmare. Var bara fundersam om det är normalt att den är svår redan vid nollan. Den ryker inte nämnvärt vid start, ej heller med motorvärmaren inkopplad. Kan man kolla kallstartens funktion på något sätt?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

LeifAndersson

#12 » 22:04:23, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Det första jag funderar på är hur segstartad en dylik pjäs är i normalslitet skick. Idag, med -5 på termometern fick jag nöta i kanske en minut innan den började lova. Sedan nöta ytterligare tills den hittade några fler burkar osv. Jag funderar på hur kallstarten fungerar. Trampar ner gasen i botten en gång innan jag startar. Men den ryker inte mycket, annat än lite vitt när den väl startar.

Med motorvärmare i ½-1 timme så är det inga problem. Startar direkt. Går i övrigt bra också. Så man kan ju leva med det, men man är ju lite fundersam samtidigt.



Det finns tre olika motorer i 642, med olika kallstartsystem. Därför vore det bra om det gick att fastställa vilken motor som sitter i din. Bilder på pumpsidan och du kollar om grenröret har två eller fyra anslutningar mot toppen så går det att fastställa vilken motor du har. Har grenröret två anslutningar kan du skippa bilden då är det en D42.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM 4 ever

#13 » 22:08:50, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul å läsa Leifs inlägg. Inte många lär ha koll på exakt vilka teckensnitt som användes på gamla lastmaskiner.. till exempel alltså. :razz:
:back_to:
Blir man bara tillräckligt lat så njuter man av varje ledig stund

3 personer gillar det här inlägget.
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

fretchi (trådstartaren)

#14 » 22:23:11, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skall vi se. Kunde inte vänta utan hävde mig ut för att fota

Grenröret
Bild

Pumpen
Bild

Mystisk grön kabel från startmotor till pumpen. Kan man misstänka kallstartanordning?
Bild

Transmissionsskylten
Bild

Och motorbeteckning, D45B, ser man på! Modernt ;)
Bild
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

LeifAndersson

#15 » 23:23:33, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn stämmer med Tillv. numret , troligen är det en maskin som råkat ut för något och "byggts upp" med diverse begagnade delar en gång i tiden. Den kan ju t.ex gått runt eller varit riktigt rostskadad och reparerats med delar från skrotade 641, och det är inget fel i det egentligen när delarna är identiska och man får byta ut vilka delar som helst när det är nödvändigt. Eller så har man helt enkelt gjort en maskin av två. :klia:
Så det är en mycket ovanlig -83:a du har. En maskin i sista serien i riktigt snikutförande utan t.om. de enklaste originallamphållarna ovanför hjulen som var alternativ till skärmarna på vissa marknader, de som sitter där är något "hemgjort" som också det tyder på att maskinen har blivit ordentligt reparerad en gång i tiden. Men likt förbaskat har du en 83:a, även om det är enda exemplaret. :thumme:
Vid kallstart på din motor kopplar du in kallstarten genom att trycka ned och vrida "startnyckeln" två steg och hålla den där när du trycker på startknappen. När traktorn startar släpper du först startknappen och sedan vrider du tillbaka nyckeln till körläge. Då kommer det mer rök ur pipan!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates