Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Nybliven 642-ägares liv och leverne

133 inlägg • Sida 4 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

fretchi (trådstartaren)

#46 » 22:49:53, 16-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens shakedown-test, Larva iväg 15 m och rädda en äldre dam i nöd som inte tog sig ut till vägen med bilen pga. allt snöslask som blivit nu.

Nu borde hon ta sig fram :)
Bild

Nu syns det då att den används. Får nog ta fram vattenslangen till sommaren :P
Bild

De tre på rad. Ni kan kanske ana vilken tillverkare som är favorit ;)
Bild

Väl hemkommen såg jag att något klantarsel som tankat maskinen just innan lagt upp tanklocket på motorhuven och glömt stoppa tillbaka det :ohnej:
Trädde på en platspåse över tankröret och åkte hemåt. Först sakta för att försöka återfinna locket. Men efter någon kilometer gav jag upp och gasade på. Hann upp i ca 70 innan jag såg något i ögonvrån. Tvärnitade och backade tillbaka. Och se, där låg det i plogkarmen så vackert. Dagens glädjeämne! :) Ja det, och så det faktum att jag fick mer betalt än jag begärde. Börjar direkt med nöjda kunder :grin:
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



SK Racing

#47 » 08:15:15, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm, tanklock har en ju glömt ibland...

Ang elen så är det oftast så på äldre bilar/maskiner, människor tenderar så fort maskinen/fordonet är några år känna sig tvungna av någon anledning att utföra qick fix överallt, sockerbitar, eltape, ståltråd, balsnöre, ja you name it...

Själv är jag väldigt svag för lödkolv och krympslang när det gäller fordonsel.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

fretchi (trådstartaren)

#48 » 08:30:38, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår dig! Själv köpte jag en sådan där kabelskotång som "rullpressar" ihop kabelskorna, samt kabelskor och kontakthylsor. Men däremot är man ju av naturen lat, så så länge det fungerar så är sannolikheten låg att man lägger ner tid på det.

Men till sommaren ska det nog bli andra bullar. Om ekonomin tillåter ska jag nog se över elen, byta alla oljor, samt få aggregatet glappfritt. Fast nu har ju ladugården rasat och jag har precis köpt en liten skogsfastighet. Tur vi får en extra timme snart :mrgreen:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#49 » 22:26:02, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppar denna tråden lite. Hur jävligt är det att byta avstrykargummina på styraxeln? Måste hjul och nav av, eller räcker det med att skruva loss ringen som håller denna?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#50 » 20:43:48, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så blev det dags att ge sig på navtätningarna!

Doktorn redo för operation, utan bedövning!
Bild

Inte så fint utgångsläge. Visade sig att den sämsta sidan redan var bytt en gång. Då hade de skurit av tätningsringen men knappast limmat ihop dem igen, då ändarna hängde ut.
Bild

Isärplockat. Ungefär här insåg jag att det satt två tätningar. En inre och en yttre. Sicken tur att jag köpte hem bägge varianterna, bara för säkerhets skull :)
Bild

Snittade av tätningen och superlimmade ihop den då jag inte hade lust att demontera hela hjulnavet. Här den inre tätningen.
Bild

Resultatet efter byte och lite rengöring :grin:
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#51 » 22:31:22, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite oljor har blivit bytt. I navreduktionerna, styraxelns differential, motor och hydraultransmission. Så nu får den anses redo för vintern.

Jo bromsarna justerade jag också förresten. Att jag gått och dragit på det i ett helt år! Det var ju inte ens särskilt svårt. Motionerade urkopplingsventilen som kärvat fast, i samma veva. Mycket trevligt när man lassar snö och annat bråte :smile:

Så nu i väntan på vidare körning kan jag väl bjuda på en stämningsbild där han står, i väntan på nya uppdrag.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

zimba

#52 » 17:48:00, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stjäl denna tråden ..lite. Håller precis på att jobba på en 642 a med den bosch pumpen som droppar diesel under pumpen, alla banjo kopplingar ser täta ut men den droppar under pumpen med 1 droppe per sek ..diesel. Det ser ut som om de kommer från en täckplåt under pumpen från 2 av skruvarna där ..torx 25 -30 men där nere skall väl bara finnas olja i pumpen!! Begriper inte var dieseln kommer ifrån..man får ju leta med spegel där nere ..så trångt är det. Har tagit bort matarpumpen nu och där kommer ju motorolja ut. Börjar tro att de finns nån spricka nånstans på pumpen som läker diesel. Läker mindre kall..mer varm. Har läkt likadant i mer än 5 år ...säger ägaren??
Nån ide ..MVH zimba
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

fretchi (trådstartaren)

#53 » 14:24:58, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet hur kablaget till främre strålkastarna är dragna?
Kablaget till arbetsbelysningen ligger ju bara tejpad mot a-stolpen. Tänkte fräscha till detta lite.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

jj@zg

#54 » 20:37:27, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zimba:
Har du RoBo-tryckutjämnare- tunn "plåtdosa"? sitter ibland på insidan av pumpen. Dessa hade en förmåga att spricka. Tror att du kan ta bort den och plugga hålet ifall den läcker.

Janne
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62

Fram Axel

#55 » 21:47:02, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

zimba skrev:Stjäl denna tråden ..lite. Håller precis på att jobba på en 642 a med den bosch pumpen som droppar diesel under pumpen, alla banjo kopplingar ser täta ut men den droppar under pumpen med 1 droppe per sek ..diesel. Det ser ut som om de kommer från en täckplåt under pumpen från 2 av skruvarna där ..torx 25 -30 men där nere skall väl bara finnas olja i pumpen!! Begriper inte var dieseln kommer ifrån..man får ju leta med spegel där nere ..så trångt är det. Har tagit bort matarpumpen nu och där kommer ju motorolja ut. Börjar tro att de finns nån spricka nånstans på pumpen som läker diesel. Läker mindre kall..mer varm. Har läkt likadant i mer än 5 år ...säger ägaren??
Nån ide ..MVH zimba

Om du har kvar dom stålomspunna ledningarna så kan det kanske vara en sprucken bränsleledning?
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

fretchi (trådstartaren)

#56 » 17:51:32, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags att ge Lilla Gul lite omvårdnad. Kontroll av diverse vätskor och en rundsmörjning. Men den främre pendellagringen gäckade mig.
När jag ändå var och masade runt under så passade jag på att kolla diverse läckor och fann följande.
Bild

Otroligt att den alls höll tätt nånting. Petade jag lite började den pissa glykol :uupps:
Men det fanns gott om slang så det räckte med att korta av den en smula.

Noterade även att det hängde några droppar under hydraulpumpen. Finns det packningssats att köpa till dessa?

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Anders Sjölund

#57 » 16:18:25, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jag hoppas det :)

Vad kan vi tyda av detta?
Bild

Är det en -83:a alltså?


Bild

Hej . Har en som ligger ganska nära i tillverkningsnummer
Anders Sjölund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:36, 04-11-2007
Ort: Högbyn Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 642-83
Fordson major-52

Ferguson grålle -54, med halvband i bland

fretchi (trådstartaren)

#58 » 18:04:50, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! En lillebror :grin:

Han fick lite ny motorolja, denna gången blev det syntet 10w-40. Inte för att jag förväntar mig märka någon enorm skillnad, men det fanns till övers och gör säkert ingen skada :)

Sedan var syrran förbi med ungarna, och så klart skulle vi skotta snö :grin: . Hade inte så mycket bränsle kvar, "men det räcker säkert". Fast maskinen var så pass populär att det drog ut på tiden, så väl på väg att parkera tappade jag lite kraft, och sedan var soppatorsken ett faktum. Men måste jag ändå lufta kan jag ju få ändan ur vagnen och byta bränslefiltren. Saknade ena finfiltret men satte det nya närmast pumpen och det som tidigare satt där fick sitta på andra platsen.

Men sedan sitter ju även en CAV-burk också där. Bytte så klart filtret, men sedan såg det inte riktigt rätt ut. Skruven som håller nedre filterkoppen var bytt mot en lite för lång, och en mutter satt som distans. Original såg det ut som att skruven ska vara konad. Sedan blev jag inte riktigt klok på hur de små packningarna ska sitta. Utan packningar i mitten borde ju bränsle kunna smita förbi filtret.

Går det att få tag i en ny skruv, alternativt en hel filterburk? Eller finns det någon universal filterhållare som passar i fästet?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magirus

#59 » 20:16:14, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OIE har lösa CAVfilterhållare :thummar:
magirus
 

fretchi (trådstartaren)

#60 » 21:37:11, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag såg det! Råkar du veta vilken gänga det är på anslutningarna på en dylik maskin också?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se