Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Nybliven 642-ägares liv och leverne

133 inlägg • Sida 2 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

jonnordvall

#16 » 23:31:05, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galet hur mkt man kan kunna......:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



fretchi (trådstartaren)

#17 » 23:49:36, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, jag lyfter på hatten!
Stagen till lyktorna har farsan själv gjort på senare tid. Knappen för start är inte inkopplad utan den startas genom att vrida på nyckeln. Har lite att rätta till där alltså!
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

LeifAndersson

#18 » 08:23:05, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket verkar att vara modifierat på den maskinen. Kolla så du inte har någon återfjädrande brytare på panelen som ser "främmande" ut. På något vis måste de ordnat med kallstarten till Bosch pumpen när de plockade med maskinen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ja-bond77

#19 » 09:04:26, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur bedömmer du inkopplingen av kallstarten för fretchi, funktionen är väl rätt ok som den är, inkopplad på solenoidens styrkrets? Menar fast det inte är original så funkar det ju under startfasen tills motorn startar åtminstone...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

fretchi (trådstartaren)

#20 » 09:15:35, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, precis, det borde ju fungera hyfsat på det viset. Förutsatt att den inte måste aktiveras innan pumpen börjar rotera t.ex.

Steg ett blir väl i alla fall att kontrollera att spänning letar sig fram till kallstartventilen, och sedan kontrollera ventilens status. Den kan ju lika gärna sitta fast. Kan jag demontera denna utan att paja någonting innanför?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

LeifAndersson

#21 » 10:02:39, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hur bedömmer du inkopplingen av kallstarten för fretchi, funktionen är väl rätt ok som den är, inkopplad på solenoidens styrkrets? Menar fast det inte är original så funkar det ju under startfasen tills motorn startar åtminstone...


Pumpen ger så mycket tillskott vid start så det är inte bra att ha den kopplad så att foder och kolv "sköljs" vid varje start med varm motor. Det är den manuella funktionen på Bosch pumpen som man tror gör att D45b klarar sig bättre från sotskärningar, än de med Simms pumpar med automatisk kallstart som styrs av oljetrycket. Och så är det ju både onödigt och otrevligt att lägga en jätte rökridå vid varje start. Bara att magneten ska slå till vid varje start gör ju inte att livslängden på systemet blir så långt som det borde. Så standardkopplingen där det är lite omständligt att aktivera kallstarten ligger det en tanke bakom. Någon på Volvo föreslog att det skulle vara två "knappar" i serie för att det skulle bli lagom krångligt att använda kallstarten på 841 där den från början var kopplad på startkretsen, men där kopplades det om som på 642 när det systemet blev standard på D45b. Startlåset satt redan där och funktionen fanns där men utnyttjades inte.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fretchi (trådstartaren)

#22 » 10:56:47, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att det är onödigt att alltid koppla in kallstarten. Men nu verkar den ju inte alls fungera, så min första tanke var att få den att fungera som den är, sedan när vädret tillåter, koppla in startknapp och startlås enligt konstens alla regler.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

LeifAndersson

#23 » 11:09:08, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt ok. är en bra felsökning. Men jag skulle tro att det sitter en "knapp" någonstans.
När vi felsöker det där har vi en kabel med krokodilklämma vi sätter på huvudbrytaren och lägger den andra mot solenoidens anslutning när motorn går, drar man då i gasstaget så ska det bolma till ordentligt.

Tillägg: De kablarna kan ni inte ana vad de är nyttiga vid all felsökning på äldre maskiner, men på nyare elektroniska vidunder är de totalförbjudna! :sad:
Men på "gammhärkar" löser de många problem, sitter ett gäng på eltavlan i olika längder och utföranden och de används så gott som dagligen. Och de är nästan viktigare än multimetern i ellådan i servicebilen. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM 4 ever

#24 » 11:34:25, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder du inte power probe ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

LeifAndersson

#25 » 12:41:54, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Använder du inte power probe ?


Har en men själv använder jag den sällan! Håller mig till de gamla maskinerna jag förstår mig på, och kan använda mina gamla metoder på! Avskyr saker som jag inte greppar funktionen på, vill liksom kunna sätta en diagnos utan elektronik till hjälp! Tycker det är roligare att spåra ett fel med enkla medel genom att gå från punkt till punkt med utgångspunkt från att jag vet hur det bör funka vid varje punkt. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fretchi (trådstartaren)

#26 » 22:32:50, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag hunnit testa på lite snabb felsökning.

Noterade att kontaktblecket var lite löst i huset.
Mätte upp solenoiden, ca 7 ohm.
Lossade solenoiden och provkörde med en 12V batteriladdare. Funkade helt okej, om än plunschen var väldigt glapp i loppet. Säkert uppåt en mm. Ska det vara så?
Väl i maskinen provade jag direktmata den med 24 v från batterit. Fick den att klicka någon enstaka gång, men om jag försökte återupprepa det direkt efteråt fick jag inget resultat.

http://www.oie.se/Produkt/magnet-koldst ... 1000195871
Denna borde det vara va? Var ju inte så värst mycket pengar att bråka om i alla fall. Jag skall dock fixa en bättre kabel med tryckknapp, som jag kan dra in i kupén temporärt, så jag kan testa lite noggrannare.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#27 » 18:06:44, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplade in solenoiden med en kabel från batteriet via en återfjädrande tryckknapp. Då klickar det, men den går inte tillbaka riktigt. Det tar ett tag. Ska det finnas någon returfjäder i denna?. Man ser tydligt att den ryker mer med den aktiverad. Så det verkar funka. Inte helt optimalt att ha den kopplad via startmotorn dock då det verkar behövas ha den aktiverad även ett tag efter start.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#28 » 20:44:28, 07-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som vet om solenoiden ska bete sig på det viset att den inte går tillbaka direkt? Den verkar inte alls gå tillbaka om man inte startar motorn. Ska den ha någon returfjäder? Och hur glapp ska kolven/Plunschen vara i huset?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

LeifAndersson

#29 » 22:00:35, 07-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den släpper inte innan motorn varvar upp. Släppte den tidigare blev det mysko att kallstarta. Man får trots det starta om D45B motorerna ibland vid kallstart när den stannar när bränslet minskar när regulatorn "drar" i reglerstången. Det är viktigt att inkopplingen är korrekt utförd för att det ska bli den funktion som tillverkaren tänkt sig. Att maskinen stannar ett par gånger vid extrem kallstart, är något man får ta bara att röken begränsas till rimlig nivå!
Kallstartsfunktionen funkar mycket bra på D45B motorer när man lärt sig använda den, och det är kopplat som det ska.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fretchi (trådstartaren)

#30 » 09:16:29, 08-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, okej!
Så funktionen är bara att plunschen agerar spärr för reglerstången? Och när den lyfts kan den åka ytterligare en bit framåt?

Då Låter det ju trots allt som att den fungerar som den ska, i alla fall numer, sedan jag skrapade bort lite oxid. Då är det bara den elektriska inkopplingen som jag får åtgärda. Dock är den inget under av startvillighet ändå så fort det kryper under nollan. Men nöter man bara på ett litet tag så nog startar den :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se