Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Ford Gigantic F30 renovering

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Timmanurs4 (trådstartaren)

#16 » 10:41:19, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där, då har ena bussningen kommit ur
Någon som vet var man kan få tag i liknande ledlager?
Totala diametern i godset är 78mm, innre diameter för tapen är 40mm.
Fe ledlager jag har hittat som är närmast är 75mm i d utvändigt, 45mm invändigt. I värsta fall får jag svarva en distans i stål för utbändig d och en i brons för invändig d.

Eller är det någon som har ett annat förslag?



Bild
Timmanurs4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:10, 16-08-2014
Ort: Väderstad
Sverige
Maskin: MF 50E, JD3050, Ford Gigant F20H, BMC 10/65



PeterR

#17 » 19:51:20, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en väldigt udda fågel! Du kan ju alltid byta hela ändan mot "mer standard"? T.ex.
http://www.ledlager.se/lista.php?kid=113752-130009

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Timmanurs4 (trådstartaren)

#18 » 20:45:18, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Låter som en väldigt udda fågel! Du kan ju alltid byta hela ändan mot "mer standard"? T.ex.
http://www.ledlager.se/lista.php?kid=113752-130009

/Peter R



Hmmm, jag har funderat lite på det och det är ett bra förslag.
Det är ju kanske enklast men tyvärr inte billigast. Jag är snålare än faen :lmao:

Det jag funderar på är att svarva en hylsa i stål som utvändigt är 78mm och invändigt 62mm. Då kan jag pressa i hylsan i kolvörat för sedan pressa i nytt ledlager
som är 62mm utvändigt och 40mm invändigt (ledbulten är 40mm i d).

Ledlager
http://www.ledlager.se/artikel.php?kid= ... &id=106321

Vad tros om det?
Vad är det som tar slut i ett modernt ledlager? Är själva inre delen i mjukare material eller hur är de uppbyggda?

Fin paint skiss
Bild

Kostnad
Stålhylsa 75kr (25kr/kg ämnes stål)
Ledlager 117kr

Totalt: 192kr/st (räknar på 250kr)
Per kolv 500kr

Får räkna med en lite peng för tårta som tack för lånet av svarv.

1 person gillar det här inlägget.
Timmanurs4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:10, 16-08-2014
Ort: Väderstad
Sverige
Maskin: MF 50E, JD3050, Ford Gigant F20H, BMC 10/65

PeterR

#19 » 01:43:19, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde funka som budgetlösning. Du kan nog till och med svetsa bussningen? Märkligt att det ska vara så svårt att hitta ledlager i orginaldimension!
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Timmanurs4 (trådstartaren)

#20 » 18:57:53, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Det borde funka som budgetlösning. Du kan nog till och med svetsa bussningen? Märkligt att det ska vara så svårt att hitta ledlager i orginaldimension!
/Peter R


Ja det är ju en billig och gammal maskin. Så frågan är ju hur mycket det är värt att lägga ner på den. Håller den i 10år till så är den ju 50år gammal totalt.

Vad menar du med att svetsa bussningen? Hängde inte riktigt med där.

Det kan ju vara så att jag letar på fel ställen efter ledlager också. Är inte så bevandrad inom ledlager världen.
Timmanurs4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:10, 16-08-2014
Ort: Väderstad
Sverige
Maskin: MF 50E, JD3050, Ford Gigant F20H, BMC 10/65

PeterR

#21 » 08:29:02, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag menar är att Du kan svetsa fast bussningen, snarare än att pressa i den, så har Du skapat en "standard ögla".
En länk till http://hydratech.123ehandel.se/product. ... gory_id=10
Tror att det heter "Rod end bearing" på engelska. Bara att googla....

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Timmanurs4 (trådstartaren)

#22 » 18:45:09, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, då förstår jag Peter R!
Jo det är ju sant, så kan jag ju göra. Det är ju en enkel och billig lösning. Risken är ju om maskinen överlever sig själv igen och någon måste byta bussning. Då blir det en större operation. Men det är klart frågan är om maskinen överlever den tiden det tar för bussningen att slitas ut.....
Jag gillar din idé, jag måste bara överväga med mig själv ang. maskinens livslängd och bussningens slitage.
Öglan är ju i gjutjärn oxå. Finns det då någon risk att det blir sprickor och hela öglan går sönder?
Timmanurs4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:10, 16-08-2014
Ort: Väderstad
Sverige
Maskin: MF 50E, JD3050, Ford Gigant F20H, BMC 10/65

Ingoberra

#23 » 21:49:14, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet


4 personer gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

PeterR

#24 » 23:07:18, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räddaren i nöden! Som vanligt..
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Timmanurs4 (trådstartaren)

#25 » 23:54:05, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen vad bra Ingoberra! Det får det bli. Billig och bra lösning.

Är det nått särskilt man skall tänka på när man svetsar dessa?
Timmanurs4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:10, 16-08-2014
Ort: Väderstad
Sverige
Maskin: MF 50E, JD3050, Ford Gigant F20H, BMC 10/65

Timmanurs4 (trådstartaren)

#26 » 09:11:06, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I väntan på att hylsorna ska svarvas så har jag fixat växellänkaget.
Nya kulleder och en mer destinkt växelväljare. Ny vxl- väljare för att det ska bli tydligare vilken vxl som läggs i.


Början på vxl väljaren
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160401/2a72fb0ed1d54551b53b049fe4945421.jpg

En stor nivåskillnad mellan 1:an och neutral för inte slänga i backen om man går från 1 till N
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160401/4afe3873c8b458fd1476c3a8d82ed08e.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
Timmanurs4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:10, 16-08-2014
Ort: Väderstad
Sverige
Maskin: MF 50E, JD3050, Ford Gigant F20H, BMC 10/65

edstrom88

#27 » 19:11:41, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en F20, avgassystemet går inte genom huven på F30 samt finns inga hydraulrör nedanför sidoplåtarna på F30!
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

Timmanurs4 (trådstartaren)

#28 » 17:48:48, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

edstrom88 skrev:Det där är en F20, avgassystemet går inte genom huven på F30 samt finns inga hydraulrör nedanför sidoplåtarna på F30!


Jag är osäker själv på vad det är för någon modell.
Det gamla hålet för avgasröret sitter i en bit av huven som finns kvar. Den huven sitter precis bakom hytten. Där finns hål för avgasrör samt hål för locket till tanken.
Hydraulrören vet i fan, tycker det skiljer sig på alla maskiner man kan se på nätet.
Jag lutar faktiskt åt att den är en F30. Men det tåls att diskutera :grin:
Timmanurs4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:10, 16-08-2014
Ort: Väderstad
Sverige
Maskin: MF 50E, JD3050, Ford Gigant F20H, BMC 10/65

Timmanurs4 (trådstartaren)

#29 » 18:00:20, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var växelväljaren klar :grin: Blev riktigt distinkt och bra. Byggde om staget från vxl-spak till vxl-lådan oxå, pluss 2st nya ledlänkar.
Grundade den i väntan på att jag ska blästra maskinen.
Nästa projekt blir att svetsa ramen där den är sprucken samt att svetsa fast en sidoplåt bredvid motorn som har släppt.
Efter det tänkte jag ge mig på att täta maskinen. Har kommit fram till att det måste packas om mellan "trumpeten" och bakaxeln samt mellan bakaxel och gamla lådan.
Sitter en intressant distans mellan gamla lådan och bakaxeln som är ca 50mm tjock, den ger antagligen utrymme för transmission till fördelningslådan.
Och så blir det såklart oljetrågspackning, sen ska den vara tät undertill iaf.
Hydraulkolvarna får vänta på ompackning tills jag får bussningarna. Var ute idag och tog så många mått jag kunde på lastaren.
Tänkte jag skulle höra med industrigymnasiet här i stan om dom ville hjälpa mig. Det blir ju en hel del svarvande.

Vxl-väljaren
Bild

Blev en liten provtur i det fina vädret. Passade på att soppa golvet och strö kattsand på allt kladd
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Timmanurs4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:10, 16-08-2014
Ort: Väderstad
Sverige
Maskin: MF 50E, JD3050, Ford Gigant F20H, BMC 10/65

edstrom88

#30 » 19:41:28, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timmanurs4 skrev:
edstrom88 skrev:Det där är en F20, avgassystemet går inte genom huven på F30 samt finns inga hydraulrör nedanför sidoplåtarna på F30!


Jag är osäker själv på vad det är för någon modell.
Det gamla hålet för avgasröret sitter i en bit av huven som finns kvar. Den huven sitter precis bakom hytten. Där finns hål för avgasrör samt hål för locket till tanken.
Hydraulrören vet i fan, tycker det skiljer sig på alla maskiner man kan se på nätet.
Jag lutar faktiskt åt att den är en F30. Men det tåls att diskutera :grin:



Jag står fast med att det är en F20, F30 har orbitrol styrning, den har endast fram/back reglage vid ratten, 1,2,3 är en spak vid vänster sida stolen, Kardanen går in i mitten på styraxeln, på navreduktionerna på står det MJW, motvikten är en solid gjutjärnsklump

Finns många fler skillnader men dessa bör övertyga!
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se