Jag har aldrig haft några riktiga problem med dieselpumpen (bosch)eller motorn på min 642-84a.
Men nu har det börjat jävlas ordenligt.
Jag har vanligtvis tankat mackdiesel på JET, numera ST1.
De senaste året har jag tankat ren diesel från en båtmack.
Det har funkat ok.
Fick dessutom ca 10 L båtdiesel.
Nåväl, för några dagar sedan skulle jag tanka runt 60 L. Jag han inte mer än 50 m från macken så tvärdog traktorn.
Men va i h-vete, har dieselpumpen skurit, tänkte jag. Nää det visar sig att det är den moderna j*vla skitdieseln som som har gjort att glasfiltret är fullt av en svart sörja som liknar fett i koncistensen. Den var så tät, att när jag öppnade skruven på undersidan av glasfiltret så rann det inte ut någonting.
Jag rengör glaskoppen och fixar till 2 slangar till en dunk. Motorn startar och går fint igen.
Den startar otroligt lätt denna 642a vanligtvis.
Jag har förbannat mycket och göra så det får vara så där tillsvidare.
Idag så börjar motorn att slockna pga av bränslebrist i dunken. Jag drar snabbt ut motorstoppet.
Jag fyller på i dunken och nu vägrar den att starta...
Jag byter de 2 huvudfiltren och ingen förbättring.
Handpumpar man så forsar det bränsle vid den banjobulten som sitter vid övre delen av dieselpumpen, dvs efter filtren.
fortfarande tvärdöd.
Jag luftar vid 2 spridare och det kommer ut diesel där, men fortfarande tvärdöd.
Jag provar använda kallstartsfunktionen och då går den i 4-5 sekunder.
Efter några timmar så kopplar jag dunkmatarslangen direkt till matarpumpen och då går den igång ganska direkt.
Kanske stopp i ledningen mellan pappersfilter och dieselpump, eller kanske inte.
Som jag ser det så finns det 4 tänkbara felorsaker till detta startproblem.
1. Motorstoppet fastnat internt.
2. Matarpumpen är trasig.
3. Dieselpumpen isig skuren / förorenad.
4. Propp i någon ledning.
Men här kommer frågorna.
1. Kan motorstoppet fastna i pumpen, fast man känner en fjädrande återgång i stopphandtaget ?
2. Om man tar loss matarpumpen för ev byte / inspektion, sprättar det loss fjädrar, brickor och gud vet vad, eller är det en "riskfri" operation att ta loss den ?
3. Ledningen (slangen) från tanken till "glasfilterburken" är antagligen full av alg/bakterie sk-t, går det att blåsa tryckluft i den bakvägen, eller sitter det någon form av backventil i tanken ?
4. Om det nu var en propp i säg matarpumpen, vart tog den vägen efter lyckad start ? I returslangen så flödar det nu bra.
Förbannade j*vla skitdiesel...