Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Dieselpumpsproblem D45B i en 642a

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

qqq (trådstartaren)

#1 » 23:29:33, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig haft några riktiga problem med dieselpumpen (bosch)eller motorn på min 642-84a.
Men nu har det börjat jävlas ordenligt.
Jag har vanligtvis tankat mackdiesel på JET, numera ST1.
De senaste året har jag tankat ren diesel från en båtmack.
Det har funkat ok.
Fick dessutom ca 10 L båtdiesel.

Nåväl, för några dagar sedan skulle jag tanka runt 60 L. Jag han inte mer än 50 m från macken så tvärdog traktorn.
Men va i h-vete, har dieselpumpen skurit, tänkte jag. Nää det visar sig att det är den moderna j*vla skitdieseln som som har gjort att glasfiltret är fullt av en svart sörja som liknar fett i koncistensen. Den var så tät, att när jag öppnade skruven på undersidan av glasfiltret så rann det inte ut någonting.
Jag rengör glaskoppen och fixar till 2 slangar till en dunk. Motorn startar och går fint igen.
Den startar otroligt lätt denna 642a vanligtvis.

Jag har förbannat mycket och göra så det får vara så där tillsvidare.
Idag så börjar motorn att slockna pga av bränslebrist i dunken. Jag drar snabbt ut motorstoppet.
Jag fyller på i dunken och nu vägrar den att starta...
Jag byter de 2 huvudfiltren och ingen förbättring.
Handpumpar man så forsar det bränsle vid den banjobulten som sitter vid övre delen av dieselpumpen, dvs efter filtren.
fortfarande tvärdöd.
Jag luftar vid 2 spridare och det kommer ut diesel där, men fortfarande tvärdöd.

Jag provar använda kallstartsfunktionen och då går den i 4-5 sekunder.
Efter några timmar så kopplar jag dunkmatarslangen direkt till matarpumpen och då går den igång ganska direkt.
Kanske stopp i ledningen mellan pappersfilter och dieselpump, eller kanske inte.
Som jag ser det så finns det 4 tänkbara felorsaker till detta startproblem.

1. Motorstoppet fastnat internt.
2. Matarpumpen är trasig.
3. Dieselpumpen isig skuren / förorenad.
4. Propp i någon ledning.

Men här kommer frågorna.

1. Kan motorstoppet fastna i pumpen, fast man känner en fjädrande återgång i stopphandtaget ?

2. Om man tar loss matarpumpen för ev byte / inspektion, sprättar det loss fjädrar, brickor och gud vet vad, eller är det en "riskfri" operation att ta loss den ?

3. Ledningen (slangen) från tanken till "glasfilterburken" är antagligen full av alg/bakterie sk-t, går det att blåsa tryckluft i den bakvägen, eller sitter det någon form av backventil i tanken ?

4. Om det nu var en propp i säg matarpumpen, vart tog den vägen efter lyckad start ? I returslangen så flödar det nu bra.

Förbannade j*vla skitdiesel...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



v702

#2 » 09:01:37, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt bränsle är verkligen skit nuförtiden, har en utombordare ståendes p g a skitbränsle. Matarpumpen är inte svår att ta isär om man är lite aktsam. Ett förslag är att du bildgooglar din insprutnings- och matarpump, det finns massor med bra sprängskisser där. Handbok för D45'an finner du under downloads, verkar inte finnas någon backventil enl bilder där i a f.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#3 » 09:13:08, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du "smet" i diesel så rengör tanken och alla ledningar, byt filter till nya efter du rengjort ! Finns inget anat sätt att lösa det på.

Att en maskin stannar "50m" efter man tankat, tyder på att du har bakterier i botten på tanken, dessa har spolats runt (blandats) i dieseln när du tankade, och kommit in i systemet och tätat filtren. ( felet är oftast inte dieseln du fyllde på när du tankade, utan det du redan hade i tanken)

Om maskinen startar (ibland) och det kommer diesel vid spridarna så fungerar stoppen ( = har inte fastnat)

Att "tjuvkoppla" diselsystemet för att få maskinen att starta, med skit kvar i systemet (som troligen är orsaken till startproblemen) .....leder bara till en renovering av pumpen, när skiten kommit in dit.

Matar pumpen kan du demontera och rengöra, det är ganska "säker" operation....bara du iakttar normal försiktighet, och tänker på hur delar sitter innan du tar loss.
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ls76

#4 » 21:47:16, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåsa sugledningen från tanken baklänges hjälper bara före stunden, skiten finns ju kvar i tanken och kommer att sugas upp igen förr eller senare så problemet kvarstår, finns bara ett alternativ, gör tank och ledningar rena och nya filter så är nog problemet borta.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

qqq (trådstartaren)

#5 » 15:04:08, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

visst är det så att allt måste rengöras, men just nu har jag inte tid ned det. Det är en bökig operation på en baklastare.
Fn så går all soppa från en plastdunk till matarpump via externt bränslefilter, så nuvarnade bränslesystemet är helt frikopplat från orginalsystemet.

Men tillbax till frågorna, speciellt 1 och 2.
Någon som kan dieselpumpskonstruktion ?

Jag vet att på scania 140 så kan stoppet fastna internt, och efter div juckande så släppte det. Gick ej att känna utifrån att det var på.

Densamma konstruktion på dessa boschpumpar till D45B ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#6 » 15:28:38, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det Bosch pump? ( sitter matarpumpen på insprutningspumpen?....CAV pump har separat matarpump på motorn)

Har stoppen "fastnat" så har du troligen mer problem än så....för du har ju kört maskinen nyligt. Stop som fastnar brukar göra det när den stått parkerad ett tag, men din maskin stannade ju när du körde....

Hade det varit min maskin så hade jag gjort allt "billigt" först (= rengör systemet, se till att det fungerar.) Om maskinen inte startar då så är det något fel med insprutningspumpen (troligen) .....och då blir det dyrare...

.....efter att du fått tillbaks din insprutningspump från ev. reparation (om det är det som är felet) tänker du då sätta tillbaks den på maskinen utan att rengöra övriga systemet? ( som då troligen är grundorsaken till felet på insprutningspumpen)

Är inte detta svar på din fråga 2 ? vad vill du veta i övrigt?

jörgen.ottosson skrev:....
Matar pumpen kan du demontera och rengöra, det är ganska "säker" operation....bara du iakttar normal försiktighet, och tänker på hur delar sitter innan du tar loss.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qqq (trådstartaren)

#7 » 18:42:31, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Är det Bosch pump? ( sitter matarpumpen på insprutningspumpen?....CAV pump har separat matarpump på motorn)

Har stoppen "fastnat" så har du troligen mer problem än så....för du har ju kört maskinen nyligt. Stop som fastnar brukar göra det när den stått parkerad ett tag, men din maskin stannade ju när du körde....

Hade det varit min maskin så hade jag gjort allt "billigt" först (= rengör systemet, se till att det fungerar.) Om maskinen inte startar då så är det något fel med insprutningspumpen (troligen) .....och då blir det dyrare...

.....efter att du fått tillbaks din insprutningspump från ev. reparation (om det är det som är felet) tänker du då sätta tillbaks den på maskinen utan att rengöra övriga systemet? ( som då troligen är grundorsaken till felet på insprutningspumpen)

Är inte detta svar på din fråga 2 ? vad vill du veta i övrigt?

jörgen.ottosson skrev:....
Matar pumpen kan du demontera och rengöra, det är ganska "säker" operation....bara du iakttar normal försiktighet, och tänker på hur delar sitter innan du tar loss.

Boschpump.

Min tanke är att när jag får tid ska jag plocka loss matarpumpen och inspektera den. Man kan ta loss den utan att det flyger loss fjädrar och f-n vet vad ?
Givetvis så kommer orginal tank, ledningar, filter osv inte att kopplas in förrän de är rengjorda. allt de är bortkopplade nu.
Men orginal matarpump sitter kvar just nu. Kan den vara delvis skadad och funka eller är det funkar / funkar ej som gäller för dessa ?

Hur funkar stoppet invändigt i dieselpumpen ?

Motorn känns svagare och går inte riktigt rent känns det som... f-n också
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#8 » 18:55:19, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppen trycker tillbaks reglerstången ganska mekaniskt direkt till "0-gas" (= kommer ingen diesel till spridarna = motorn går inte)

En fråga: eftersom du har matarpumpen inkopplad så har du maskinens filtrer inkopplade också (eftersom de är mellan matarpumpen och insprutningspumpen i "flödet" .....eller är det där du kopplat in ditt "externa filter" ?)

Är de som jag tror så har du nästan inte kopplat ur något av maskinens orginal bränslesytem, det ända du kopplat förbi är sugledningen och returen......jag skulle kunna sätta en femma på att filtren är täta.....och det är skit i banjonipplar mm.....

....och det är därför maskinen inte går som den ska och inte "orkar"
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Tayloraaron622

#9 » 15:27:00, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

The problem with the 642 is that there is no way in to the tank. The sludge in the diesel probably ruined the seals in the lift / feed pump I would suggest fixing or replacing that first, in order to clean the tank the only way I have found is to remove the diesel cap and attach a compressed air line to the feed pipe and blow in short bursts back into the tank. So make sure the lift pump is ok change the fuel filters and make sure the tank is clean, if it does not run ok after that then your problem is with the injector pump and / or injectors.

Problemet med 642 är att det inte finns något sätt att tanken. Slammet i diesel förstört förmodligen tätningarna i hissen / matarpumpJag skulle föreslå fixering eller ersätter den första , för att rengöra tanken det enda sättet jag har funnit är att avlägsna diesel locket och fästa en tryckluftsledning till mata rör och blåsa i korta stötar tillbaka in i tanken. Så se till att hissen pumpen är ok förändring bränslefilteroch se till att tanken är ren , om det inte körs ok efter det då problemet är med injektorn pumpen och / eller injektorer .
Tayloraaron622
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:47, 11-03-2016
Ort: SCOTLAND
International
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 642, 622, 621

qqq (trådstartaren)

#10 » 00:26:23, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kopplade in ett filter isf ordinariefilter, men det gjorde ingen skillnad.
Jag har nu sattit in ett biltema filter mellan dunken matarpumpen och kollat ledningar och banjobultar, men det är Inga uppenbara fel någonstans.
Det startade upp ok idag och jag körde den I 10 min. Slog sedan av den för att blåsa rent banjobultar och rör till och från ordinariefilter.
Fullt tryck I röret från filtret mot dieselpumpen när jag lossade banjobultarna.

Det som var lite märkligt var hur låg bränslenivån var I filtren...Handpumpade efter återmontage och det forsar fram soppa.
Gick ej att starta. Lossade vid ett spridarror, ingen soppa kommer fram.

Lät maskinen stå någon timme. Startade direkt nu.
Jag misstänker stoppet primärt och sedan matarpumpen.

Det går väl att få tag I matarpumpar till dessa dieselpumpar ?

Körde bara lite kort och tänkte att jag rör inte stoppet, så jag stoppade en påse over luftintaget och den slockande.
Jag antar att det inte är någon fara för problem om man släcker den så.
Startade med någon sekunds fördröjning vid test.

Funderar på om det kan bli för mycket soppa I cylindrarna när man kväver motorn till stopp... ?

Jag tänkte att jag inte rör stoppet när jag fimpar motorn, så får jag se hur det går.
Mera tester I morgon.

Vad jag kan se så är allt orginal och maskinen har bara gått ca 2400 timmar.
Några ideer ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

DNBM

#11 » 16:30:53, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har med fått samma problem på min BM 646 med TD45B motor i .
Den lade av och det berodde på denna sörjan i dieseln :djaevul:

Jag hade med avsikt kört med lite bränsle i tanken . Man vill inte ha så mycket i då den står om man får påhälsning .. .
Jag hade för säkerhetsskull stoppat i en ren trästicka för att se exakt hur mycket som var kvar och det skulle vara lugnt bedömde jag .
Mätare är inte att lita på alltid så för att veta mer exakt körde jag med trä stickan . Och nu när det blev stopp var det fortfarande gott om bränsle i tanken ca 10-12 cm på stickan .
Börjar läsa om hur man luftar . Handpumpen känns konstig känns som att pumpa luft .Hur som maskinens bränslerör kanske inte når till botten i tanken tänkte jag . Slog i 40 L diesel i tanken . Fortsätter lufta . Utöver att bara öppna på bränslefiltret när man handpumpar så öppnar jag nu dräneringen på förfiltret där det ska samlas vatten och så om det kommer med i bränslet . Det är vakuum här . Kraftigt vakuum . Istället för att rinna ut bränsle sugs stora mängder luft in och nu går det att pumpa fram bränsle till finfiltret tills det flödar över med bränsle och nippeln stängs . Nu går det även att kinna igång motorn :mrgreen: Står på samma ställe och kör grävaggregatet nu . Då jag fick stopp här kom jag åkande med frontskopan . Men nu fick jag syn på en sten jag skulle böka upp . Jag hör medans jag kör aggregatet och motorn går på handgas att den börjar gå ojämt igen .
När jag släpper handgasen och maskin går ner i varv dör den och nu går den inte att starta mera . Samma sak nu . Vakuum i förfiltret .
Lossar inkommande bränsleledning till förfiltret och det är mycket skräp här och inget bränsle i slangen
Det var stopp i ledningen som går ner i tanken .
Tog lös bränsleledningen rullade fram en mindre kompressor med 50 l tank till traktorn stoppade i blåsmunstycket i tankmynningen och höll för med handen och trycksatte tanken så att skiten i bränsleröret pressades ut . Monterade åter och försökte lufta . Visade sig åter vara stopp . Skruvade lös ledningen som åter var full i skit . Upprepade proceduren med tryckluft och monterade tillbaka ledningen . Nu gick det att pumpa fram bränsle . In i traktorn och prova att starta och den startade rätt omedelbart :hurra:
Sedan har jag kört obehindrat några timmar nu . Skulle kanske ta och rengöra mera noga innan jag drabbas av mer problem på grund av detta skit :uupps:
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

jörgen.ottosson

#12 » 16:50:27, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga, har ni rengjort under locket på matarpumpen? ( runda plåtlocket med en skruv i centrum?)

Dieseltanken har en "slamficka" med avtappningskran i botten (för att tappa av vatten med jämna mellanrum....), där bör det gå att dränera ut tanken. :klia: (man får ev. lossa kranen om det är mycket skit som ska ut)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DNBM

#13 » 21:09:02, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde rent förfiltret i dag . Jag har nyligen köpt maskinen så
jag ska inte lastas för hur det såg ut här :ohnej:

Tog en ficklampa och lyste ner i tanken med och såg hur det såg ut där nere . Finns en del skit där nere som gror .
Får ta och med tiden göra rent hela tanken med hur det nu ska gå till .
Jag ska bli av med denna dyngan hur det nu ska gå till :djaevul:
Bild
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

qqq (trådstartaren)

#14 » 22:20:52, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DNBM skrev:Gjorde rent förfiltret i dag . Jag har nyligen köpt maskinen så
jag ska inte lastas för hur det såg ut här :ohnej:

Tog en ficklampa och lyste ner i tanken med och såg hur det såg ut där nere . Finns en del skit där nere som gror .
Får ta och med tiden göra rent hela tanken med hur det nu ska gå till .
Jag ska bli av med denna dyngan hur det nu ska gå till :djaevul:
Bild

Ungefär så såg sk-ten ut i banjobulten från tanken, men det var svartare och fetare... :aaargh:

JO: jag har inte gjort något mer, för nu går maskinen. Jag drar ut stoppet precis så den dör, så den startar när jag vill nu.
Kör fn med en extern 5 L dunk.
Får också gör en storrengöring av tank, tankarmatur osv.

Jag rekommenderar alla att ha en 10 L dunk, ett par bränslefilter, några meter slang typ ø6 eller 8 mm med passande ø14 mm banjos redo, för att snabbt kunna byta tank och ledningar i fält...

Upptäckte tyvärr att "centrifug"-slangen mellan luftrenare och avgasrör leder luften in mot filtret... :klia:
så det är mer att utreda när jag får tillfälle.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#15 » 11:46:01, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DNBM skrev:Gjorde rent förfiltret i dag . Jag har nyligen köpt maskinen så
jag ska inte lastas för hur det såg ut här :ohnej:

Tog en ficklampa och lyste ner i tanken med och såg hur det såg ut där nere . Finns en del skit där nere som gror .
Får ta och med tiden göra rent hela tanken med hur det nu ska gå till .
Jag ska bli av med denna dyngan hur det nu ska gå till :djaevul:
Bild

Har du fått ren tanken ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se