Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

inköpt 218 "vägverksutrustad" lite funderingar

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

askan123

#31 » 20:06:02, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns tydligen lite olika länder och innehåll i returfilterhållaren
kolla på nedanstående länk om du hittar något som liknar ditt
http://gpa.ugatu.su/www/catalogs/doc/fi ... nAgb_F.pdf
/nicke
askan123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:34:21, 12-03-2015
Ort: Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare



LeifAndersson

#32 » 20:07:36, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge den 20 liter så upphör det fenomenet. Varför lastaggregatet prioriteras före styrningen på baklastarna har jag aldrig förstått. Men så har det alltid varit. Även på de med orbitrol är det så! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hesche (trådstartaren)

#33 » 20:09:00, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

askan123 skrev:Finns tydligen lite olika länder och innehåll i returfilterhållaren
kolla på nedanstående länk om du hittar något som liknar ditt
http://gpa.ugatu.su/www/catalogs/doc/fi ... nAgb_F.pdf
/nicke

tack :thumme: ska när tid ges plocka ut hydraulfiltret och mäta lite .
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

Göran Ekman

#34 » 21:20:20, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det på lastmaskinerna funnits någon variant där det går att frikoppla hydralpumparna vid kall start?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

hesche (trådstartaren)

#35 » 22:15:34, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Har det på lastmaskinerna funnits någon variant där det går att frikoppla hydralpumparna vid kall start?
Göran i Björnarbo

dom bör ju gå till tank så det är bara oljans viskositet som bromsar,men du tänker att den rent mekaniskt är bortkopplad? det får nån annan svara på om det finns nån sån lösning :klia:
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

caltex

#36 » 22:29:24, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker också att det är jäkligt kul med alla tillbehör/udda extrautrustningar som fanns! :hurra:
Vad var tanken med att kunna koppla båda pumparna till ventilpaketet ? Snabbare hydraulik?
Tack för bilderna förresten.
caltex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:27, 27-11-2005
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Göran Ekman

#37 » 05:24:55, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hesche skrev:
Göran Ekman skrev:Har det på lastmaskinerna funnits någon variant där det går att frikoppla hydralpumparna vid kall start?
Göran i Björnarbo

dom bör ju gå till tank så det är bara oljans viskositet som bromsar,men du tänker att den rent mekaniskt är bortkopplad? det får nån annan svara på om det finns nån sån lösning :klia:

Någon stans har jag hört om att man mekaniskt kopplar bort pumpar. Men jag minns inte i vilket sammanhang, ganskasäker på att det inte var på Volvos lastmaskiner . Skulle väl varit möjligt med en mekanisk koppling till den extra pumpen . Kallt maskinen körs med en pump tills oljan är varm sedan stänger man av motorn kopplar in extra pumpen .
Men nu är det inte så
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#38 » 07:42:43, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 20-25 år sedan fanns en kullagrad urkoppling som som ersatte ena halvan av på kardanaxeln för frontkraftuttaget som baklastarnas pump drivs av. Det var ett tillbehör från Sepson Vinsch som de tagit fram för att koppla ur en frontvinsch vid start vid låga temperaturer. Vi monterade den på ett par LM641 med dubbla pumpar som en nödfallsåtgärd om de måste startas vid låga temperaturer och inte riktigt orkade dra runt som de skulle. Det funkade men blev omständligt att använda när manövreringen blev obekväm. Men det funkade och det var den lösning som fanns att tillgå då. Det var helt enkelt en klokoppling på själva axeln som så att säga manövrerades på plats på axeln och axeln sitter ju inte direkt bra till för sådant. Det blev till att kräla under motvikten och koppla ifrån pumparna och starta och varmköra maskinen , sedan blev det till att kräla tillbaka och koppla i pumparna och starta motorn igen och försiktigt varmköra hydraulsystemet för sig. Det var omständligt men det funkade! Men med motor och transmission "varmkörda" och tysta så var det närmast otäckt att dra igång hydraulsystemet och höra hur illa det lät när det startades upp, vid en normal kallstart klagar hela maskinen så enskilda oljud blir inte så markanta då. Men det lät grymt illa när pumparna kopplades in och det var 25-30 grader kallt. Det var alltså något man även fick ta till när motorn stod på motorvärmare trotts 24v elsystem. I dag finns en större startmotor att ta till från Volvolasatbilar som är 50% kraftigare men den fanns inte då, och det är oerhört trångt att få den på plats på en baklastare. På andra Volvolastare är den bara att kasta dit när den sitter bättre till på dem. Hittar man en 6hp startmotor som ska bort på en baklastare så blir man inte så munter, då ska man vara ung och smidig och ha armar som en babian för att fixa det hyfsat enkelt! :sad: Montera en ny går, men demontera en som suttit där i 10 år är inte kul!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hesche (trådstartaren)

#39 » 08:29:39, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Ge den 20 liter så upphör det fenomenet. Varför lastaggregatet prioriteras före styrningen på baklastarna har jag aldrig förstått. Men så har det alltid varit. Även på de med orbitrol är det så! :klia:



haha ok jag tog för givet att styrningen prioriterades först :ohnej:
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

LeifAndersson

#40 » 12:53:34, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon stor tänkare i Skellefteåtrakten räknade nog ut att börjar det rycka i ratten så fattar de flesta att det är dags att fylla hydraulolja! Effektivare än både stickor och synglas! :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#41 » 19:02:32, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min moelven kran satt 2 st extra pumpar frontmonterade, de kopplades in via en skjutbar splineshylsa via en hävarm.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

LeifAndersson

#42 » 20:57:07, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska till en lösning av det slaget, obra att ha pumpkapacitet snurrande hela tiden som kan överföra mer än motorkraften vilket faktiskt är fallet på 218. Någon räknade ut att de två pumparna kunde överföra runt 70hp från den stackars 1113 motorn om de var på det humöret. Körde man en hydrauldriven sopmaskin på lagomt arbetsvarv och skulle justera aggregatet uppåt så dog motorn! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

EdwardS

#43 » 23:03:24, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd att läsa då jag för ca 2 veckor sedan handlade en "vägverksutrustad" 218td!
Det finns en annan detalj i hytten som jag funderar över som jag inte lagt märke till på andra Baklastare, en "hasp" vid spakstället där det står "Varning-läs instruktioner". Vad är syftet med denna? Verkar vara ett lås till den yttersta spaken(lyft) men spak och hasp når inte varandra..

Har fler frågor men kan börja med att lägga upp någon bild, bifogar även på "dubbelpumpen" och ventilpaketet till motorhydrauliken, verkar finnas väldigt kunnigt folk här !

Väl mött/E
Bild
Bild
Bild
Bild
EdwardS
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:55, 09-04-2017
Ort: Högseröd, Eslövs kommun, Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo 218td -67
IH McCormick B414 -67
IH McCormick B414 -64
Volvo 430

thiger

#44 » 23:04:29, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en hylsa mellan pumparna som går att ta bort blir betydligt bättre att starta i kallt väder.
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

thiger

#45 » 23:04:50, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en hylsa mellan pumparna som går att ta bort blir betydligt bättre att starta i kallt väder.
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se