Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

inköpt 218 "vägverksutrustad" lite funderingar

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

hesche (trådstartaren)

#1 » 10:37:12, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

halloj,
köpte en 218td i grannbyn och körde hem igår kväll..
han sa att det var en av de sista tillverkade och den har rätt högt chassinummer 40129
är den lilla rutan nåt som satt på dom senare 218 eller är det nåt option?



Bild

sen sitter det motorhydraulik eller vad det kallas framdraget på lastaren med spak inne i hytten.. bör ju oxå vara nån form av option?

Bild

uttagen till vänster i bild
Bild
Senast redigerad av hesche 09:28:18, 30-08-2016, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c



Johnj-e

#2 » 10:52:27, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara en gammal vägverksmaskin...
Rutan tror jag är en sk. Plogruta
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

63an

#3 » 11:13:11, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den näst sista bredvid tomten enligt chassinr. den har inte den lilla rutan :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

hesche (trådstartaren)

#4 » 12:03:31, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Har den näst sista bredvid tomten enligt chassinr. den har inte den lilla rutan :vissla:


ok så det är alltså ingen standardpryl utan nåt man beställde kanske? har ju sett fler med denna ruta
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

caltex

#5 » 18:30:50, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, kan du bjuda på fler bilder, kring länkage och ventilpaket, så man får se hur det är gjort ? :eat:
caltex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:27, 27-11-2005
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

LeifAndersson

#6 » 19:41:27, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kommer att bjuda på många överraskningar när något ska bytas ut, en fullfjädrad vägverekare med all udda utrustning som det innebär. Rutan är den tydligaste för ögat, resten stöter du på allteftersom du skruvar i den och inget stämmer! :sad:

Tillägg: Skulle inte förvåna mig om det sitter dubbla luftrenare i den också. På en del beställningar tyckte vägverket att det skulle vara mulligt! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hesche (trådstartaren)

#7 » 20:22:48, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Den kommer att bjuda på många överraskningar när något ska bytas ut, en fullfjädrad vägverekare med all udda utrustning som det innebär. Rutan är den tydligaste för ögat, resten stöter du på allteftersom du skruvar i den och inget stämmer! :sad:

Tillägg: Skulle inte förvåna mig om det sitter dubbla luftrenare i den också. På en del beställningar tyckte vägverket att det skulle vara mulligt! :???:


minsann sitter det inte dubbla luftrenare där...
vad menar du med att inget stämmer? att det är mycket speciallösningar i övrigt? gärna mer info om du har :grin:
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

hesche (trådstartaren)

#8 » 20:24:35, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

caltex skrev:Intressant, kan du bjuda på fler bilder, kring länkage och ventilpaket, så man får se hur det är gjort ? :eat:


ska se om jag hinner fota lite under morgondagen.. :smile:
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

LeifAndersson

#9 » 21:01:42, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägverksmaskinerna beställdes i olika serier och de är alla inbördes lite olika. Det enda de har gemensamt är att eftermarknaden blir lite bekymmersam när det ändrats lite både här och där. De maskiner som har största handikappet av "vägverkarna" är de som har dubbla hydraulpumpar, de tar så mycket effekt vid riktigt låga temperaturer så startmotorn inte drar runt motorn trots motorvärmare. Det är en "varmgaragelösning" som vi brukade säga om dem. :sad:
Även ett hydrauloljefilter som ingen sett till sedan det monterades i "vägverkarna" ställer till det ibland på eftermarknaden.
Det jäkligaste är att man kan inte ge sig fan på att maskinen har en speciell utrustning bara för att det är en "vägverkare", utan alla kombinationer av "vägverksspecifierad" utrustning kan förekomma. Var själv med och "specialutrustade" 641:or i serier om tre! Och på nästa "miniserie" utgick eller tillkom detaljer! I dag när man jobbar med eftermarknaden på dessa maskiner 40 år senare så är det lätt att bli vansinnig på dessa vägverkare! De är liksom den felande länken genom alla serier av baklastare! :sad: Den där jäkla "plogrutan" är minsta problemet. Den är bara ful och till absolut ingen nytta, men vem fan är inte det!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hesche (trådstartaren)

#10 » 21:12:39, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Vägverksmaskinerna beställdes i olika serier och de är alla inbördes lite olika. Det enda de har gemensamt är att eftermarknaden blir lite bekymmersam när det ändrats lite både här och där. De maskiner som har största handikappet av "vägverkarna" är de som har dubbla hydraulpumpar, de tar så mycket effekt vid riktigt låga temperaturer så startmotorn inte drar runt motorn trots motorvärmare. Det är en "varmgaragelösning" som vi brukade säga om dem. :sad:
Även ett hydrauloljefilter som ingen sett till sedan det monterades i "vägverkarna" ställer till det ibland på eftermarknaden.
Det jäkligaste är att man kan inte ge sig fan på att maskinen har en speciell utrustning bara för att det är en "vägverkare", utan alla kombinationer av "vägverksspecifierad" utrustning kan förekomma. Var själv med och "specialutrustade" 641:or i serier om tre! Och på nästa "miniserie" utgick eller tillkom detaljer! I dag när man jobbar med eftermarknaden på dessa maskiner 40 år senare så är det lätt att bli vansinnig på dessa vägverkare! De är liksom den felande länken genom alla serier av baklastare! :sad: Den där jäkla "plogrutan" är minsta problemet. Den är bara ful och till absolut ingen nytta, men vem fan är inte det!


måste kolla mer ingående på den imorgon då... ska bli intressant se om det är dubbla hydraulpumpar då... :uupps:

annars verkar det vara de "vanliga" skivbromsarna och drivlinan är väl standard antar jag?
trodde även först att fälgarna var bytta men på instruktionsboken har den då dessa fälgar ...
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

LeifAndersson

#11 » 21:54:46, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fälgarna är också extrautrustning. Visserligen var de standard på äldre 218 men de lite senare hade helsvetsade fälgar, men av någon anledning så skulle en del "vägverkare" ha ställbar spårvidd så fälgarna från H10 350 och riktigt tidiga 218 plockades fram igen. Egentligen fälgar från BM 350 med förstärkt grövre fälgskiva. Men sitter de kvar i dag har den haft ett behagligt liv, användes den ordentligt höll de inte och byttes mot helsvetsade. :???:
Drivlinanan är original utan det är främst hydraulsystemet och lite krafs på utsidan som ändrades och TD variant var vanligt, men det fanns ju på "vanliga" maskiner också så det är inget speciellt problem.
Ett lite lustigt tillbehör var kraftuttag under hytten som fanns på "vägverkare" runt 1964-65. Det blev oftast inte använt när enda tänkta redskapet jag vet var en Viking snöslunga som kunde drivas av det kraftuttaget. Har aldrig sett den slungan i verkligheten utan bara i det tillägg till instruktionsboken som följde med de maskinerna. Men på maskiner av den årgången sitter kraftuttaget där, men när det saknade manöverspak så var det nog mest ett sätt att få till en lite dyrare maskin så anslagen gick åt! :???: Så skulle det kraftuttaget användas till något fick det kompletteras med manöverspakar, och det var kanske inte så angeläget när det finns spakar så det både räcker och blir över ändå i "vägverkarna"! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#12 » 22:00:29, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där PTOn är jag nyfiken på! Är/var den drivhjulsberoende eller kunde man driva nån sågbänk eller dylikt med den? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

hesche (trådstartaren)

#13 » 22:07:45, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Fälgarna är också extrautrustning. Visserligen var de standard på äldre 218 men de lite senare hade helsvetsade fälgar, men av någon anledning så skulle en del "vägverkare" ha ställbar spårvidd så fälgarna från H10 350 och riktigt tidiga 218 plockades fram igen. Egentligen fälgar från BM 350 med förstärkt grövre fälgskiva. Men sitter de kvar i dag har den haft ett behagligt liv, användes den ordentligt höll de inte och byttes mot helsvetsade. :???:
Drivlinanan är original utan det är främst hydraulsystemet och lite krafs på utsidan som ändrades och TD variant var vanligt, men det fanns ju på "vanliga" maskiner också så det är inget speciellt problem.
Ett lite lustigt tillbehör var kraftuttag under hytten som fanns på "vägverkare" runt 1964-65. Det blev oftast inte använt när enda tänkta redskapet jag vet var en Viking snöslunga som kunde drivas av det kraftuttaget. Har aldrig sett den slungan i verkligheten utan bara i det tillägg till instruktionsboken som följde med de maskinerna. Men på maskiner av den årgången sitter kraftuttaget där, men när det saknade manöverspak så var det nog mest ett sätt att få till en lite dyrare maskin så anslagen gick åt! :???: Så skulle det kraftuttaget användas till något fick det kompletteras med manöverspakar, och det var kanske inte så angeläget när det finns spakar så det både räcker och blir över ändå i "vägverkarna"! :???:


antar att det bara är att ta bort täckplåten och montera ett kraftuttag från en boxer? eller snurrar det fel håll då kanske? :klia:
ett behagligt liv kan jag tänka mig att traktorn haft trots allt, verkar otroligt tight i allt mekaniskt ,det som är tråkigt är hytten som behöver nytt golv och en del rostlagning på sidorna... ett inte alltför ovanligt fenomen tycks det som... :???:
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

hesche (trådstartaren)

#14 » 00:05:08, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir kanske lite bilder imorgon. Kröp under och kollade nu inatt,och det sitter ju en dubbelpump och vad som.ser ut som ett vanligt modernt tankhydraulfilter istället för det som sitter på röret....
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

LeifAndersson

#15 » 06:32:33, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är egentligen boxerkraftuttaget som är monterat. Men har maskinen kraftuttag så får man se upp vid kopplingsbyte, då kan de ha både beroende och oberoende kraftfuttag och det är olika kopplingsdetaljer på dessa. Med kopplingsberoende kraftuttag är det 218 standardkoppling och med oberoende blir det prylar från 350/600.
Ska den dra något i kraftuttaget stationärt så går det åt rätt håll, men med t.ex monterad snöslunga blir det som om en vanlig traktor backas vid arbete. Men kraftuttaget går ju åt samma håll som på vilken traktor som helst, bara att traktorn går åt fel håll vid arbete. Vi monterade kraftuttag på en 218 som skulle dra ett reservelverk om strömmen försvann, och det fick den göra också bl.a vid vid ett tredagars strömavbrott som de drabbades av efter något år! Där lyckades vi dra fram k-axeln så att aggregatet stod på marken med generatorn monterad i lastarmen efter en mindre modifiering av lådan mellan armarna. På den blev det beroende kraftuttag när det var smidigt att dra igång generatorn med kopplingen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se