Sida 1 av 1

841 bromsar

InläggPostat: 07:43:19, 05-09-2016
av livab dd1524
någon som har koll på hurpass invecklat et är att renovera bromsarna på en 841, ska köra och kolla på en som pedalen bara går i botten på och har inte haft nån baklast förut, bra att veta hur pass invecklat/dyrt det blir, tack på förhand, Hopas det äntligen blir köp nu iaf :hurra:

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 08:07:07, 05-09-2016
av LeifAndersson
841 är mariga. Att pedalen går i botten beror troligen på den hydrauliska delen. Men just 841 kan ha den förhatliga dubbelbromsen som inte gör någon glad! Sitter det två slavcylindrar/sida så har du den bromsen som kom en bit in på 841 produktionen. Och den kräver sin mekaniker för att funka hyfsat, inget man ska ge sig på om man inte skruvat i vanliga lamellbromsar tidigare med hydraulisk manövrering. Redan standardbromsen kräver lite rutin medan dubbelbromsen kräver betydligt mer än så! :sad:

Tillägg: Ska du renovera och inte nödtorftigt reparera en dubbelbroms så passerar det 10k utan minsta problem, har kostat det dubbla när det varit extremt illa!

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 08:44:07, 05-09-2016
av livab dd1524
Tack leif för snabbt svar, :shake_hands:
Nej jag vill ha grejerna i ordning om det ska vara nåt, är bilmek och skruvat lite lastbil men inte så hemma i såna här prylar, därför frågan, bra med ett riktpris med om man sa förhandla vid köp,den hade tagit längre och längre ner och nu inte alls, Frågade om den hade dubbelbroms men han hade ingen aning så skulle återkomma med chnr, trodde det var en 73a iaf, har den då d50 ellelr d60? är det nån av de motorerna som är bättre eller sämre??

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 09:01:31, 05-09-2016
av LeifAndersson
Har du tillverkningsnumret så går det att plocka fram alla uppgifter på maskinen.

Men en 73:a ska ha D50 och enkelbroms. Har pedalen tagit lägre och lägre så kan det vara frågan om bara justering om du har tur, när det tydligen är frågan om enkelbroms i ditt fall.
D60 anses som något bättre än D50, men det är i princip samma motor som modifierats obetydligt. Det aktuella skicket är viktigare än motortypen där!

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 10:45:18, 05-09-2016
av livab dd1524
ja lite så jag tänkte också, men bättre med ett proffsutlåtande så man vet vad man har att utgå ifrån, skicket ser bra ut på bild så länge iaf, lite nya däck och ser inte så skamfilad u i allmänhet, lite oljesöl men det får man väl räkna med på en såpass gammal maskin, timantal är okänt men av mindre betydelse atar jag, effekten skulle jag tro räcker till mina användningsområden iaf, lite schakt och snö i den mån den rmalar ner i skåne och lite pallkörning är väl vad det handlar om, har alla baklastare lilla bm fästet??

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 11:14:31, 05-09-2016
av gaffa
Det finns även 841 med D50b och dubbelbroms från 1973 från nummer 1600 ungefär någonting...

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 11:55:30, 05-09-2016
av LeifAndersson
Dubbelbromsen kom tidigare än D60 motorn.
Vid tillv.nr 1376 kom dubbelbromsen. så 1973 finns båda bromsarna.
Därför är tillv.nr. viktigt för att säga vad det är för utrustning på de maskinerna.

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 12:59:57, 05-09-2016
av livab dd1524
SKA FÅ BESKED PÅ CHNR DÅ ÅTERKOMER JAG, TACKAR SÅ LÄNGE :shake_hands:

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 20:48:08, 08-09-2016
av livab dd1524
chassinummer 1355 så borde inte ha dubbelbroms då ju =)

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 22:34:12, 10-09-2016
av livab dd1524
typiskt, nu får man inget svar av kkillen med lastaren heller =(

Re: 841 bromsar

InläggPostat: 15:18:18, 20-07-2018
av AN
Är det själva skruvandet, demontering och montering av delar som är det besvärliga? Eller att justera in dem? Eller både och.?
Finns det delar att få tag i fortfarande?
Blivit mer och mer sugen på Moelven-kran, och iaf 693 ska ha bromsar från 841. Är det fler maskiner som har dessa bromsar.