Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Lm 840 vatten i converter?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Wäppling (trådstartaren)

#1 » 08:47:56, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har problem med att oljan fryser i convertern , har bytt olja nu 4 gånger på 1 månad . Och problemet fortsätter ... hur kan det komma in vatten /kondens så pass mkt på så kort tid ? Det är inte glykol som kommer in så det kan man utesluta . Så om någon har nån idé så är jag hjärtligt tacksam ! :cool:
Wäppling
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:26, 15-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm840

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


MN

#2 » 09:31:41, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avluftningen? och du har verkligen fått ur all vatteninblandning (maskinen måste stått varmt länge innan avtappning om det finns is i den)?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

bonnen513

#3 » 09:45:54, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

och sugsilen är rengjord?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Wäppling (trådstartaren)

#4 » 10:43:27, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har stått i varm garage ett dygn innan byte . Samt att den är körd tills jag fått upp olje tempen till ca 70 grader innan jag ställt in den . Men oljan ser likadan ut vid varje byte =mkt vatten . Sugsil plus filter är rengjort vid varje byte .dock Inte bytt eftersom jag inte fått bort vattnet . Avluftningen är det enda jag inte kollat vart sitter den ? Mvh
Wäppling
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:26, 15-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm840

Turbodiesel

#5 » 13:08:38, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upptill på lådan, en liten hatt har jag för mig, det finns även två hål upptill i svänghjulskåpan precis framför motorn som det ibland saknas skruvar i.

Turbinen & kylkretsen rymmer en hel del olja som inte följer med, så det krävs många byten om det är mycket vatten.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Wäppling (trådstartaren)

#6 » 13:24:36, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej ska kika på det när jag kommer hem . jo jag vet att det blir kvar en hel del olja där. men nu har jag kört igenom 80l olja på ca en månad det var i oktober innan det blev kallt . plus att jag böt oljan när jag köpte den förra hösten. då var det också en hel del vatten i den . men hade inga problem förra vintern när den stod under tak (kallt) i utomhus temp. men nu när den har stått enbart ute så har problemet börjat . har en misstanke att det är regn och tö vatten som kommer in . men jag kanske är helt ute och cyklar ? mvh
Wäppling
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:26, 15-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm840

LeifAndersson

#7 » 19:03:07, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så "locket" finns kvar på avluftningen, på just 840 rinner det in smältvatten precis där och är locket borta blir det en liten tratt som samlar upp vatten och leder ned det i transmissionen! Kolla också så att oljestickans rör tätar mot godset i transmissionen. 840 är ju inte så jättevanlig men 4 av 5 baklastare som drabbas av vatten i transmissionen är just 840! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wäppling (trådstartaren)

#8 » 11:32:48, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

efter ca 4 timmar med 15kw elbjörn under convertern lyckades jag få den att tina .. körde den upp till arbetstemp och tog in den i varm garage . tappade senare ur oljan som är full i vatten . även locket på lådan sitter kvar . påfyllningsröret ser ut att täta som den ska den med . man får väl i värsta fall köpa sig ett fat och byta till allt är borta ?
Bild
Bild
Wäppling
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:26, 15-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm840

LeifAndersson

#9 » 12:21:55, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två raska byten ska räcka! Det tillförs nytt vatten på något vis. :klia:
ATF bär rätt mycket fukt utan att frysa så två byten brukar räcka för att det ska funka utan problem sedan. Men faktum kvarstår, vart kommer fukten ifrån? Så mycket "vatten" i oljan är inte kondens, så någonstans tar sig vatten in i transmissionen. Kolla så det inte demonterats någon bult som går direkt in i svänghjulskåpan eller transmissionen. Bara upprepade ytterligare oljebyten löser inte ditt problem! :sad:
Vid byte byts 16 av 22 l, så efter två byten är bara en bråkdel av den ursprungliga föroreningen kvar, så även om man kör med motorolja i transmissionen ska det inte vara några problem efter två byten.
Har det alltid varit ATF i den? Byter man oljesort så kan själva oljorna reagera och bilda "snömos" i sugsilen med mycket lite inblandning av fukt. :sad:
Det är ett skäl till att man ska fortsätta med den oljan som maskinen tidigare varit fylld med.

Tillägg. Reagerar på att det ser ut att vara lite olja i plastbacken, har du tappat av 16 l ?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wäppling (trådstartaren)

#10 » 14:06:50, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var atf i den när jag köpte den och tidigare ägare hade ägt den i 20 år . Plastbacken är på 40l så därför det ser lite ut . Men som du säger så tror jag med att det är vatten som tar sig in någonstans . Ska undersöka mera ikv . Denna olja är körd med i ca 2mån innan den nu började frysa . Och före det körde jag igenom 60l innan jag slog i denna . Tack för svar Mvh !

1 person gillar det här inlägget.
Wäppling
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:26, 15-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm840

LeifAndersson

#11 » 16:09:59, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att det passerar returolja igenom svänghjulskåpan till transmissionen, så läckaget kan också vara i den.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#12 » 16:38:56, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmissionsolja som är ren och fin men vattenblandad behöver man inte slänga, det går att koka bort vattnet ur den. Tänk på brandfaran, håll gärna till utomhus långt från byggnader och maskiner, och håll koll på temperaturen. Så länge det finns mycket vatten kvar i oljan stiger tempen inte över 100 grader om man tillför måttlig värmeeffekt, men den stiger när oljan är nästan torr. När temperaturen börjar stiga mer kan man dra ner värmen, och håll den vid 110-120 grader någon timme eller tills den har slutat skumma och sprätta.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

erw

#13 » 22:39:01, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovanför startmotorn på min 840 så är det ett frukostkorvsstort hål, ej gummiplupp däri, så där rinner det nog in vatten , eller vad är det för hål? Det sitter en liten vässad plåtpinne där innanför oxå?
erw
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:00, 18-08-2019
Ort: Särna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4/75 bm 840


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tinwhistlemaniac och 3 gäster