Johnj-e skrev:Peter Persson skrev:Efter några år så tycker du att det är för lite effekt i motorn och inte att den slirar lätt, du måste bara lära dej utnyttja tyngden i skopan och snön så finns det grepp så det räcker med dom kedjorna.
Blad funkar nog till lättare snö men du åker rätt lätt i diket om det är lite tyngre snö, jag har en spetsplog som breddar mer åt höger och den vill glida iväg med den om det är lite tyngre körning, du ska helst skaffa en spetsplog som "tar upp" snön och skickar iväg den, min pressar mest åt sidan och då blir det problem helst när den breddar mer år höger.
När de är tjäle under och man vill skrapa och de är misnta motlut då börjar de kraspa...
men plant/utför funkar de relativt bra... och man vill ju gärna ha possitiv skopvinkel när man plogar så man får relativt rent i alla fall...
Ja den kanske skjuts i sidled så de är möjligt att de blir så, har ingen större erfarenhet av
baklastare när de gäller plogning...
Men är nog lite sugen på att lägga på nåra hundra kg på framhjulen trots allt!
Du måste alltid ha skopan lite i luften så du får
tryck på däcken annars kommer du ingen vart, jag tror inte det hjälper så mycke med vikter på framhjulen då du endå lyfter upp dem/avlastar om du sätter ned skopan.
Att det blir problem vid motlut är för att skopan tar i och lyfter/avlatsar framhjulen och då tappar du allt driv, att skopskotta med en 218 i uppförsbacke kräver en grym chaufför.
Det är svårt att förklara... Du kan ha skäret i backen men endå få bra tryck på hjulen med rätt vinkel och precis rätt höjd, man lär sig.
jag har filmat lite när jag kör min för några år sedan, kolla skopvinkeln där det är hyfsat bra, lite vinkel och sätt ner skäret lätt. Jag är själv ingen expert men jag har sett de som kan och de kan utföra stordåd med dessa maskiner!
http://www.youtube.com/watch?v=chAq4zODK7Q