Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

841 Dubbelbroms

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

livab dd1524 (trådstartaren)

#1 » 19:41:43, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft en 846a ett litet tag men man ser ju fan aldrig gafflarna så den är numera såld och ska ha en baklastare, Å då givetvis hittat en 841 med dubbelbromsar, han påstår att de fungerar men är det nåt att satsa på alls eller kan man bygga om på nåt sätt?? chassinummer 1710, har den då d50 eller d60? :klia: :klia: :klia:
livab dd1524
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:49:30, 02-01-2016
Ort: Hässleholm Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo bm 840
dodge power wagon 1946
dodge wc63 lik
gmc 353 1944
volvo tl12 startjepp 1953
Volvo 240 i alla modeller 4st för närvarande



LeifAndersson

#2 » 20:57:16, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1710 har D50B. Dubbelbromsen går enkelt att bygga om till "vanlig broms" då brukar vi använda det ena bromspaketet till parkeringsbroms och det andra som färdbroms. Blir en bra lösning då hydraulbromsen då inte påverkas av parkeringsbromsen på något vis. Men troligen är redan en hydraulkrets på varje sida redan blockerad. Bygger du om den på det viset får du lika bra eller dåliga bromsar (vilket man tycker) som på alla andra baklastare. Och då är det plötslig ungefär som vilken baklastare som helst att hålla bromsarna i skick. Och som sagt det är enbart fördelar med att skilja färd och parkeringsbroms åt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

livab dd1524 (trådstartaren)

#3 » 21:04:57, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja okej, när kom D60n ungefär? är det mkt som skiljer maskinerna åt egentligen??
känns som en 841 hade passat bra kanske lite stor men mindre än 846an iaf
Tack för hjälpen Leif, :buga: :buga:
Tror du får påringning av e kille i veckan som jag gav ditt nr
livab dd1524
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:49:30, 02-01-2016
Ort: Hässleholm Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo bm 840
dodge power wagon 1946
dodge wc63 lik
gmc 353 1944
volvo tl12 startjepp 1953
Volvo 240 i alla modeller 4st för närvarande

gaffa

#4 » 21:08:24, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klar du ska köpa 841 med dubbelbroms så vi andra får lära oss allt om service och ombyggnad :eat:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LeifAndersson

#5 » 21:16:54, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

2695 (år 1975) kom D60.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#6 » 11:13:03, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:1710 har D50B. Dubbelbromsen går enkelt att bygga om till "vanlig broms" då brukar vi använda det ena bromspaketet till parkeringsbroms och det andra som färdbroms. Blir en bra lösning då hydraulbromsen då inte påverkas av parkeringsbromsen på något vis. Men troligen är redan en hydraulkrets på varje sida redan blockerad. Bygger du om den på det viset får du lika bra eller dåliga bromsar (vilket man tycker) som på alla andra baklastare. Och då är det plötslig ungefär som vilken baklastare som helst att hålla bromsarna i skick. Och som sagt det är enbart fördelar med att skilja färd och parkeringsbroms åt!


Håller på med en moelven 693, med dubbelbromsar. Vad blir fördelen med att separera bromsarna? Tappar man inte teoretiskt 50% av bromskraften?
Skulle denna operation vara av fördel på 693a också?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LeifAndersson

#7 » 13:18:55, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst tappar du teoretiskt 50% av bromsen, men i praktiken leder det till att du får fungerande bromsar! Och även om du har dubbelbromsen kopplad så har du ingen aning om båda funkar, och då blir det oerhört ojämna bromsar om en krets på en sida fallerar, och det kan bjuda på en dikesvisit! Har du bara originalbromsen kopplad så är du i högsta grad medveten hur bromsen funkar på båda sidor, med dubbelbroms kan som du säger 50% falla bort utan att du har en aning om det innan du nyper till ordentligt på bromsen! Nackdelen med dubbelbroms är just att 50% av bromskraften kan vara borta på ett hjul när du minst anar det och utan förvarning! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#8 » 22:09:41, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är jag med. Det är för att få lite bättre koll på bromsarna, man väljer att separera, handbroms och färdbroms.

Men ang justeringen, då ska alltså kolvarna tryckas in i ändläge, och sedan justerar man 5mm spel?

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

helminsen

#9 » 14:31:39, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Gammal tråd men suger tag i den igen :grin:

Nyss innköpt en Hymas 72 traktorgrävare byggd på en 1974 LM841 MED dubbelbromsar :sad:

Bromsarna funkar klart inte och förra ägaren har demonterat vänstersidan och innköpt nya lameller etc men har nogon här inne byggt om från dubbel till enkelbroms på en 841?
Och finns nogon procedur på detta?
Användarvisningsbild
helminsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:04, 14-05-2020
Ort: Hvaler
Norge
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas/Volvo BM 72/LM841 traktorgrävare (1974 modell)
Fuchs 703 M hjulgrävare (1970 modell)


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se