Sida 1 av 1

841 Dubbelbroms

InläggPostat: 19:41:43, 15-01-2017
av livab dd1524
Haft en 846a ett litet tag men man ser ju fan aldrig gafflarna så den är numera såld och ska ha en baklastare, Å då givetvis hittat en 841 med dubbelbromsar, han påstår att de fungerar men är det nåt att satsa på alls eller kan man bygga om på nåt sätt?? chassinummer 1710, har den då d50 eller d60? :klia: :klia: :klia:

Re: 841 Dubbelbroms

InläggPostat: 20:57:16, 15-01-2017
av LeifAndersson
1710 har D50B. Dubbelbromsen går enkelt att bygga om till "vanlig broms" då brukar vi använda det ena bromspaketet till parkeringsbroms och det andra som färdbroms. Blir en bra lösning då hydraulbromsen då inte påverkas av parkeringsbromsen på något vis. Men troligen är redan en hydraulkrets på varje sida redan blockerad. Bygger du om den på det viset får du lika bra eller dåliga bromsar (vilket man tycker) som på alla andra baklastare. Och då är det plötslig ungefär som vilken baklastare som helst att hålla bromsarna i skick. Och som sagt det är enbart fördelar med att skilja färd och parkeringsbroms åt!

Re: 841 Dubbelbroms

InläggPostat: 21:04:57, 15-01-2017
av livab dd1524
ja okej, när kom D60n ungefär? är det mkt som skiljer maskinerna åt egentligen??
känns som en 841 hade passat bra kanske lite stor men mindre än 846an iaf
Tack för hjälpen Leif, :buga: :buga:
Tror du får påringning av e kille i veckan som jag gav ditt nr

Re: 841 Dubbelbroms

InläggPostat: 21:08:24, 15-01-2017
av gaffa
Klar du ska köpa 841 med dubbelbroms så vi andra får lära oss allt om service och ombyggnad :eat:

Re: 841 Dubbelbroms

InläggPostat: 21:16:54, 15-01-2017
av LeifAndersson
2695 (år 1975) kom D60.

Re: 841 Dubbelbroms

InläggPostat: 11:13:03, 14-10-2018
av AN
LeifAndersson skrev:1710 har D50B. Dubbelbromsen går enkelt att bygga om till "vanlig broms" då brukar vi använda det ena bromspaketet till parkeringsbroms och det andra som färdbroms. Blir en bra lösning då hydraulbromsen då inte påverkas av parkeringsbromsen på något vis. Men troligen är redan en hydraulkrets på varje sida redan blockerad. Bygger du om den på det viset får du lika bra eller dåliga bromsar (vilket man tycker) som på alla andra baklastare. Och då är det plötslig ungefär som vilken baklastare som helst att hålla bromsarna i skick. Och som sagt det är enbart fördelar med att skilja färd och parkeringsbroms åt!


Håller på med en moelven 693, med dubbelbromsar. Vad blir fördelen med att separera bromsarna? Tappar man inte teoretiskt 50% av bromskraften?
Skulle denna operation vara av fördel på 693a också?

Re: 841 Dubbelbroms

InläggPostat: 13:18:55, 14-10-2018
av LeifAndersson
Visst tappar du teoretiskt 50% av bromsen, men i praktiken leder det till att du får fungerande bromsar! Och även om du har dubbelbromsen kopplad så har du ingen aning om båda funkar, och då blir det oerhört ojämna bromsar om en krets på en sida fallerar, och det kan bjuda på en dikesvisit! Har du bara originalbromsen kopplad så är du i högsta grad medveten hur bromsen funkar på båda sidor, med dubbelbroms kan som du säger 50% falla bort utan att du har en aning om det innan du nyper till ordentligt på bromsen! Nackdelen med dubbelbroms är just att 50% av bromskraften kan vara borta på ett hjul när du minst anar det och utan förvarning! :sad:

Re: 841 Dubbelbroms

InläggPostat: 22:09:41, 14-10-2018
av AN
Då är jag med. Det är för att få lite bättre koll på bromsarna, man väljer att separera, handbroms och färdbroms.

Men ang justeringen, då ska alltså kolvarna tryckas in i ändläge, och sedan justerar man 5mm spel?

Bild

Re: 841 Dubbelbroms

InläggPostat: 14:31:39, 23-11-2023
av helminsen
Hej,

Gammal tråd men suger tag i den igen :grin:

Nyss innköpt en Hymas 72 traktorgrävare byggd på en 1974 LM841 MED dubbelbromsar :sad:

Bromsarna funkar klart inte och förra ägaren har demonterat vänstersidan och innköpt nya lameller etc men har nogon här inne byggt om från dubbel till enkelbroms på en 841?
Och finns nogon procedur på detta?