Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Olja i kylaren

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

sundby62 (trådstartaren)

#1 » 22:51:12, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ny här och tänkte söka lite hjälp. Vi har en 642 med d42 motor. Efter byte av startkrans i på sommaren 2016 har vi fått problem med olja i kylaren ( lokal verkstad anlitades). Bytte till renoverad motoroljekylare i samband med startkransbytet, Den hade i flera års tid läckt lite olja ut, inte in i kylsystemet. Vi har inte haft problem med olja i kylare tidigare. Kopplade bort konverteroljekylaren i vinter, men utan resultat. Vad är problemet? Motorn är gått ca 16000 timmar. Maskinen har varit hos oss i ca 15 år. Hoppas på tips.
sundby62
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:59, 02-02-2017
Ort: Jakobstad, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM642



Turbodiesel

#2 » 23:28:47, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla förbi vattnet till motoroljekylaren som första test, egentligen behövs den inte alls.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

sundby62 (trådstartaren)

#3 » 17:31:48, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som nämndes har motoroljekylaren blivit utbytt till nyrenoverad från Piteå kylverkstad för ett halvt år sen. Provtryckte den får en månad sen, för att vara säker på att den är ok, vilket den med säkerhet är. Kan det finnas några andra orsaker till detta fenomen än trasiga oljekylare. Inget vattenblandning i vare sej motorolja eller konverterolja, ingen kompression i kylaren.Maskinen är i dagligt bruk.
sundby62
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:59, 02-02-2017
Ort: Jakobstad, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM642

Åsa-Nisse

#4 » 20:47:46, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett ovanligt fel som jag fick på en TD63 motor för några år sedan. Oringar i toppen som gick läck och tryckte olja från en oljekanal in i angränsande vattenkanal. Högre tryck i smörjsystemet än i kylsystemet fick den effekten. Inga problem med kompression eller bubbel i kylare som annars är vanlig vid toppackhaverier.
Annars är ju tanken på en spricka i motorn någonstans.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

tisseponken

#5 » 10:15:51, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej!
har råkat ut för exakt samma problem som du och håller på att felsöka..
lyfte toppen och hittade inget fel på toppackningen. oljekylaren är borttagen. ska spricktesta toppen nu. har du hittat felet på din?
tisseponken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:45, 31-07-2012
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 641 -77

torbjorn_forsman

#6 » 10:20:05, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om topplockspackningen ser bra ut vid en första anblick så kan det vara bra att avsyna den ännu noggrannare i området runt oljekanalen för att se om det finns spår av att det har läckt just där. Titta också på ytorna på både topp och motorblock.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tisseponken

#7 » 12:34:45, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har verkligen synat ytorna nu och ser inget fel.. det konstiga är att det försvann närmare 2liter motorolja på en kvarts körning, så det borde verkligen synas vart det läcker..Kan det vara en spricka från oljekanalen som går upp till toppen tro? Eller finns det någon korsborrning som är pluggad nånstans, och pluggen släppt?
tisseponken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:45, 31-07-2012
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 641 -77

RD350

#8 » 17:35:54, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att du har mer än en läcka? Två liter olja i kylaren borde ju överfylla den. Du skrev också att oljekylaren var provtryckt, det kan vara lurigt med kylare o som bara läcker när de är varma. I bland behöver man värma lite för att hitta läckan.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se