Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Bm/lm 218 td tillfixning

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

NiklasMotor

#16 » 21:45:58, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att det kommer bli ett par timmar sviss innan detta är klart.
Delarna tvättade. Får du permission imorgon är fräsen ledig.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
NiklasMotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:06, 13-09-2015
Ort: Blekinge / Kyrkhult
Sverige



rospigg

#17 » 22:37:18, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det kan vara så glappt men ändå fungera, det tyder på kvalitet (och kolossalt slarvig maskinägare)
Den här tråden är ett föredöme till trådstart; En intressant maskin, bilder, problem som ska lösas osv. :thummar:
Ser fram emot fortsättning!!
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Peter Persson

#18 » 08:45:51, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 218 så likadan ut när jag köpte den, jag hade turen att hitta en begangnad axel billigt, sen skickade jag den andra axeln på skroten vilket många H10 ägare har förbannat mej för...
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Källeboda (trådstartaren)

#19 » 20:31:36, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen lite till har de blivit gjort nu!

Jag köpte denna en bit utanför mörrum.

Jag har en förmåga av att se fördelarna i grejer som många andra tycker är skräp och sen tycker jag de är roligt med lite utmaningar. Fundera fram lösningar och bygga/renovera grejer är bland de roligaste som finns! Sen svetsen är ju de mest fantastiska verktyg som finns! :thummar:

Var å tvättade å svissade lite delar hos brorsan sen fick han börja fräsa lite.

Brorsan är Niklasmotor som skrev här innan.
Niklas som han heter står bakom kameran sen jag svetsar och den andra brodern inspekterar svetsen :grin:

Men nu ska jag se om jag får in lite bilder för de är ju de som vi maskinister vill ha å glo på :thummar:
De kom nog inte i ordning men ni ser ju vad jag gjort.
La på svets på spindlarna och sen fräste brorsan den ena sidan på den ena sen har jag svetsat på på de resterande sidorna.
Sen hade ju axeln genom spindeln käkat upp den ena styrarmen så där svetsade jag också på och filade ner.
Sen har jag lämnat lagret till den lokala mekaniska verkstan så de skulle försöka hitta två sånna.
Nästa steg blir väl å försöka börja på å tillverka en axel och svetsa upp den som nästan är bra
:grin:
Farsan MF 135 som skymtar i bakgrunden på den ena bilden!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

18 personer gillar det här inlägget.
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444

Källeboda (trådstartaren)

#20 » 21:51:42, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen varit dåligt med uppdateringar nu men de har väl inte hänt så mycket med den heller för den delen. :sad:
Grävarn pajade lite fick dona lite med den sen håller jag på att renovera lite på huset så helt sysslolös har jag inte varit iaf :thumme:
Kan ju säga att de har blivit både en och två och tre felsågningat på reglar och gips för att man har tankarna i mekandet :mrgreen:
Snickra är inte min grej haha!

Men jag har fått tag i en begagnad axel som verkar rätt bra faktiskt den kommer från en traktorgrävare (gm612) och den verkar passa.
Men givetvis ska jag riva ner den innan jag sätter dit den och gå Igenom allt så de är hundra!
Lite färg får de nog också bli. Tyvärr har jag inte hunnit riva ner den än och de dröjer nog någon vecka till innan renoveringen av rummet är färdigt.

Tillverkat en ny distans mellan spindel och lager har jag gjort iaf :grin:
Sen får ni lite bilder på vad som pajade på grävaren och när den nya axeln hämtades.
Är jag som är med på bilderna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444

Källeboda (trådstartaren)

#21 » 00:19:43, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Började riva ner den "nya" axeln för ett par dagar sen men insåg att jag skulle nog vilja blästra allt :grin: .
Vi har haft ett gammalt blästerskåp ståendes hemma som inte riktigt har varit färdigt.
Så idag fixade jag till de lite la igen ett stort hål som var i taket på skåpet och satte en stos för utsug. Sen satte jag in ett nytt lysrör också.
Beställt nya handskar har jag också gjort så de väntar jag på och sen givetvis så hittar jag inte blästerpistolen så de får väl bli att köpa en ny :aaargh:

Angående dethär med blästring så fick jag ett jättekompressorblock av en jag känner och ska man utnyttja det fullt ut så behöver man nog huvudsäkring på typ 25A och de har jag inte. Så tanken slog mig att man kunde ju satt de till kraftuttaget på traktorn och utnyttja det fullt ut.
Så kunde man haft de å blästra med ute, ja lite allt möjligt egentligen :grin:
Jag tänkte mig något jävligt enkelt typ bara en säkerhetsventil som har ställd på typ 9 bar eller något och ingen direkt tank utan den luften som behövs den används?
Är de någon som gjort något sånt för jag tar gärna emot tips!?

Är ju en traktorträff bara ett par kilometer bort som jag skulle vilja kört till men de börjar bli brådis nu för den är den 20maj.

Traktorträffen i kärrabol åk dit vetja :thummar:

Bild
Bild
Bild

Bra med griplastarvagn när man meckar axel :thumme:
Sen blev de ett par bilder på ett kopplingsbyte på fars bm 430.

8 personer gillar det här inlägget.
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444

Källeboda (trådstartaren)

#22 » 13:57:23, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Nu är den (vad jag hoppas på är den dåliga sidan av den nya axeln) nerplockad.
Spindelbulten hade kärvat i de nedre lagret så lagerytan på axeln är skrot men inte bortom räddning.
Så lite hårdpålägg på lagerytan och lite svarv så är den spindelbulten riktig.
Tänkte jag tar och svetsar på och svarvar ner på alla axlar som går att rädda så har man reserv sen :thummar:

Så nu ligger delarna i tvätten och gottar till sig.

Tog tyvärr inga bilder denna gången.

2 personer gillar det här inlägget.
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444

Källeboda (trådstartaren)

#23 » 03:35:42, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har de hänt lite igen!

Ny är alla delarna tvättade och blästrade och nästan allt är grundat. Lite nya bussningar till de nedre lagren och spindelbultarna är nersvarvade.
Så idag blir de förhoppningsvis lite svetsat på spindelbultarna och den ena spindeln.

Här kommer lite bilder

Mycket fint svetsat av någon föregående ägare till axlen :uupps:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444

Källeboda (trådstartaren)

#24 » 02:44:31, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena nu har de hänt lite igen!
Mitt mål var ju å få den körbar till traktorträffen och de fick jag/vi men de var precis för ja kom en lite försent.
Jag räknade lite på hur många timmar som jag la förra veckan fram till lördag förmiddag och kom fram till att de var ca 58 timmar.
Man tänker ju att skruva ihop en axel å måla lite å skruva dit en generator och glo igenom bromsarna lite de kan inte ta så lång tid men de gör de iaf för mig!

Spindeltapparna svetsade jag färdigt i torsdag och körde upp till brorsan så vi kunde börja svarva men de var ju inte så lätt för de var tokhårda!!!!!! Fördärvade 3 skär eller vad man nu kallar de innan vi gav upp..
Hur fan gör vi nu då? :klia:

Jo brorsan hade en gammal bänkslip ståendes och i svarven var de perfekta t-spår så vi fick dit den och de funkade faktiskt riktigt bra man kunde köra väldigt noggrant!
Jätteduktiga som de var så fick vi till en jättebra passning mellan spindelbulten och bussningen sen dan efter så tryckte jag dit bussningarna och skulle provmontera spindelbulten då passar de givetvis Inte!! :ohnej:
Så fick iväg och skaffa lite sliplammeller som man sätter på slipmaskin och köra för hand den ena sidan blev skitbra och den andra blev godkänd iaf! :grin:

Sen var de bara full macka på ihopmonterandet!!!
Nu är de sen eftermiddag fredag och vi får dit axlen precis innan de mörknar.
Satte dit generator och startar upp och kör ner till verkstan.
Bromsarna var ju i princip obefintliga så de gick jag på.
Fick av å hämta avdragare och höger trumma var rätt lätt att få av men de kan väl bero på att de var fullt med olja där :uupps:
Rengjorde och svettade av banden sen ihop och de blev perfekt den sidan!
Nu är klockan typ 2 på natten och vi börjar med den andra sidan! Men den sitter hårt! Sen kärvar den i axlen som går in i själva trumman men typ vid lite i 3 ger vi upp och skiter i den sidan. Nu finns de iaf broms!
Än så är inte generator och huvudström inkopplat. Så hem å tvätta av sig de värsta sen i säng och upp vid lite i 8 igen sen bort å fortsätta! Kopplar in generatorn och sen säger far att han har tagit den nya huvudströmbrytaren och satt på 430:in så ja plockar den sätter på den å ska prova å starta men då är den helt död inte ett liv.
Nu är klockan typ 10 och traktorträffen börjar. Så ja går å kollar i hyllan där den nya huvudströmsbrytare har stått och ser att den står kvar så farsan hade inte bytt! :ohnej:
Smaskar dit den och då hoppar hon igång men ingen laddning då är nog antagligen laddlampan sönder men de skiter jag i och kör till traktorträffen!! :hurra:

Så nu blir de till att fixa laddningen, bromsar på vänster sida och måla ett lager färg till!
Men nu får jag umgås lite med familjen! Sa till sambon att ja inte skulle skruva något denna veckan men på tisdag kväll börjar de väl krypa i en :thummar:

Jag hade inte fått ihop den om jag inte hade fått hjälp av farsan som har målat och Niklas min bror med bearbetning och hjälp med ihopmontering!! Stort tack till er!!


Här kommer lite bilder :grin:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Bild
Bild
Bild
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444

magloman

#25 » 19:59:26, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir ju kanon det där :thumme:

Frän Dolly ni hade gjort till framändan på 430in också :grin: Har en 430 jag med, ska fixa till nån frontviktshållare på den i sommar. Kopplingen funkar än så länge.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#26 » 20:52:49, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat med traktorn! :thumme: Jag förstår inte varför det alltid ska bli hetsmeck kvällen innan man ska iväg på någonting. :klia:

:off_topic: Jag vet inte varför, men jag fick vibbar av vår gamla Duett när jag såg bilderna. Den råkar väl inte vara av 67 års modell och ha FMM som bokstäver (vill inte ta med siffrorna om det faktiskt råkar vara vår gamla)?
:back_to:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Källeboda (trådstartaren)

#27 » 10:03:49, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Blir ju kanon det där :thumme:

Frän Dolly ni hade gjort till framändan på 430in också :grin: Har en 430 jag med, ska fixa till nån frontviktshållare på den i sommar. Kopplingen funkar än så länge.


Tack så mycket!:)
Ja fy fan vad den dollyn funkar bra om jag får säga det själv! :grin:
Å så enkel att göra! De är ju så tråkigt med kilar på framaxeln och någon gammal garagedomkraft som bara halkar runt!
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444

Källeboda (trådstartaren)

#28 » 10:09:52, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Snyggt jobbat med traktorn! :thumme: Jag förstår inte varför det alltid ska bli hetsmeck kvällen innan man ska iväg på någonting. :klia:

:off_topic: Jag vet inte varför, men jag fick vibbar av vår gamla Duett när jag såg bilderna. Den råkar väl inte vara av 67 års modell och ha FMM som bokstäver (vill inte ta med siffrorna om det faktiskt råkar vara vår gamla)?
:back_to:


Tack så mycket!
Egentligen så var de ju nästan hetsmek hela veckan :lmao:

Angående duetten så är de en 67:a med regnr fmm ... :thummar:
Så de kan ju vara er gamla som still going strong!:)
Vi har egentligen inte gjort så mycket på den bara hållt igånga så den är bes å körklar :grin:
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444

Joel Wagnerius

#29 » 23:23:22, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lever 218 än? :razz:
Bm 218 -65
Bm Victor -56
Användarvisningsbild
Joel Wagnerius
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:42, 18-06-2007
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo Bm 218 -65
Bm 230 Victor

Källeboda (trådstartaren)

#30 » 09:23:50, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joel Wagnerius skrev:Lever 218 än? :razz:


Nja får jag nog svara på de.
För ett par månadersen när far skulle starta den så tryckte de ut vatten genom avgasröret :ohnej:.
Sen har de varit mkt annat jag har hållt på med så har inte blivit tid till att kolla på de men tanken är att göra vid de. Ska bara stöka undan en del annat först.
Har börjat hyra verkstad så nu har ja lite bättre förutsättningar för att kunna skruva. Tagit mycket tid att få iordning i verstan.
Någon regnig dag så blir de nog en verstadstråd där man kan visa lite mer grejer man håller på med :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se