Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Orbitrol till BM 218

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Njakob (trådstartaren)

#1 » 22:30:04, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en BM 218 TD med ofantligt mycket glapp i styrningen, problemet ligger i styrsnäckan och har efter lite rundringning inte fått tag i en ersättare. Så jag har börjat fundera på att bygga om till orbitrol. Staplar mest virke med den så en precis och pålitlig styrning är önskvärd. Har inget behov av en modernare maskin och hoppas den kan gå många år till, därför kan det var värt att lägga lite energi och pengar på styrningen.
Lite frågor på det
- OIE har orbitrol och rattstam, kan någon av dessa vara lämplig?
http://www.oie.se/Produkter/styrenhet-o ... 1000196850
Jag förstår inte riktigt hur man räknar ut vilken som passar maskinen, flödet borde inte vara några problem, men exakt vad är deplacement och hur får jag det till att stämma med styrcylindern?

- Kan jag använda den befintliga styrservopumpen, den ger 36-40l vid 1500rpm och knappt 40bars tryck om jag läser manualen rätt.

- Jag har läst om styrningen i verkstadshandboken och det verkar inte som original styrcylinder går att använda till orbitrol, vad ska man tänka på vid val av ny styrcylinder

Mvh
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor



Jac

#2 » 23:23:27, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deplacementet anger hur mycket olja som orbitrolen ger ut per varv. Här är nåt räkneexempel:
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=16175

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Njakob (trådstartaren)

#3 » 08:48:35, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, nu klarna det lite. Jag funderar på vilken typ av cylinder man ska ha. De flesta cylindrar har väl större volym på + sidan och det skulle göra styrningen lite knepig. Hu r vet jag om de har samma volym på + och -
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#4 » 08:50:03, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla kolvstänger, eller dubbla hydraulcylindrar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Scania bonden

#5 » 08:57:13, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

On jag minns rätt så är servopumpen monterad i motorbröster på 218, samma ställe som ordinarie hydraulpump på t.ex BM 350, så att ta ut ett högre tryck på den borde inte vara något problem.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Michael Meier

#6 » 10:18:22, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Njakob (trådstartaren)

#7 » 07:46:48, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er

Scania bonden skrev:On jag minns rätt så är servopumpen monterad i motorbröster på 218, samma ställe som ordinarie hydraulpump på t.ex BM 350, så att ta ut ett högre tryck på den borde inte vara något problem.

Det stämmer, hur menar du med att ta ut högre tryck? Det ska vara samma pump som på 350, det är dock en vägverksmaskin så jag vet inte om den drabbats av någon ombyggnad. Skulle det räcka då att byta ut någon övertrycksventil för att öka trycket?

Tack Michael Meier för bilderna, mycket som klarna nu.

Angående kolven skulle jag helst vilja sätta den på styrstaget som går mellan snäckan och befintlig styrcylinder för att slippa så mycket ombyggnad, om jag förstått det rätt fungerar det inte med cylinder som har dubbla kolvstänger då. Jag räkna på en vanlig cylinder 50/25 med 200mm slaglängd, den behöver 400 cm3 för fullt utslag och ca 300cm3 för att gå in. Det kanske inte spelar så stor roll som jag tror att den styr 25% mindre åt ena hållet, lastmaskinen går ju varken snabbt eller mycket, och ytterst sällan på väg. Vad tror ni?
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#8 » 19:11:08, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du monterar dit en orbitrol, tar du bort snäckan, tar du bort snäckan har du inget styrstag kvar..

Du får tänka en vända till.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Njakob (trådstartaren)

#9 » 07:09:16, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta några bilder ikväll och förklara hur jag tänkt men det kan vara så att det i slutändan är lättare att ta bort styrstaget helt och sätt kolvarna på bakaxeln, staget mellan hjulen sitter ju bakom axeln så det skulle ta bort en del leder som kan glappa.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Njakob (trådstartaren)

#10 » 09:51:37, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, projektet har fått vänta till förmån för sådant som ger inkomst, men nu har jag nästan alla grejer hemma för ombyggnad. Orbitrolen är en Danfoss OSPC 200 ON, dicplacement har jag kontrollerat mot den cylinder jag ska anvönda. Den har följande spec
Flöde 20-50l min
Shock valve 225 bar
Relief Valve 170 bar
System Pressure 210 bar
L-T/R-T port pressure 280 bar

Lastarens hydraulsystem har följande spec
Tryck 40 bar
Flöde 36 - 40 l min vid 1500rpm
Överströmingsventil finns på tryckledningen som ska gå att justera om trycket är för lågt

I manualen står det något om en backventil på returslangen som jag inte blir riktigt klok på, någon som kan förklara?
"Suction valves
The suction valves ensure oil suction to avoid cavitation in the steering cylinder. To provide correct
suction, a back pressure valve must be fitted in the tank line from the steering unit.
Generally we recommended a back pressure of 2 bar [29 psi], but on vehicles with strong
selfstraightening tendencies, we recommend 5-10 bar [72-145 psi].
For further advice, please contact the Danfoss Sales Organisation.
A connection which incorporates a check valve must be established to allow oil flow to by-pass the back
pressure valve (and filter) from the tank to steering unit."

...också några kompletterande frågor
1. Styrpumpen tar olja från samma tank som den stora hydraulpumpen, är det nödvändigt med ett filter på trycksidan? Tryckfilter kostar ju en del och det verkar som styrpumpen plockar olja högt upp i tanken eftersom styrningen slutar fungera mycket tidigare än lastarmarna när det är låg oljenivå. Så den oljan borde vara renare.
2. Tror ni trycket kommer behöva skruvas upp? Dyn nya cylindern har likvärdig dimension som den gamla?

LÄnk till manualen
http://files.danfoss.com/documents/520l0502.pdf
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Jac

#11 » 15:33:30, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här tolkar jag det med suction valves:
Bild

Edit:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Njakob (trådstartaren)

#12 » 20:33:57, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är med på din förklaring. Har sökt på google och OIE efter en sådan ventil utan resultat. Vad kan den heta på svenska?
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Jac

#13 » 00:03:31, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du frågar nån hydraulikfirma så kan dom säkert ordna.
Annars har Parker backventiler med olika tryck. http://www.parker.com/parkerimages/se/L ... ipplar.pdf
Möjligtvis går det att pilla bort fjädern också för att få en noll tryck.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#14 » 17:27:23, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njakob skrev:Jag är med på din förklaring. Har sökt på google och OIE efter en sådan ventil utan resultat. Vad kan den heta på svenska?


Vilken ventil är det du undrar över förresten?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Njakob (trådstartaren)

#15 » 22:24:00, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, jag förstod visst inte riktigt hur du mena ändå, hydraulikschema är inte min grej. Jag leta efter en enhet med båda de backventilsfunktionerna. Det är så klart två separata som parallelkopplas. Tack för hjälpen så här långt.

1 person gillar det här inlägget.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hidsmekolek och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se