Trumbromsen fanns inte med hydraulidk manövrering, men på 218 och 620/640 fanns både skiv och trumbroms och där man jobbar med mm i
spel på skivbromsen så är det cm på trumbroms. Tar man en maskin med trumbroms så tar alltid bromsen längre ned på den maskinen än en likadan med skivor när allt är optimalt justerat. Så slaglängderna blir längre för att banden ska gå fria när en trumbroms inte lossas symmetriskt utan backen "vickas" från bromstrumman och ligger kvar längst på den sida ankarbulten sitter.
Om allt justeras maximalt borde de gå att få till fotbromsen hjälpligt, men avsaknaden av mekanisk handbroms är i det närmsta en kriminell konstruktion. En sådan konstruktion skulle ingen drömma om ens en riktigt dålig dag om de funderade på en prototypkonstruktion mer i utvecklingssyfte.
Det troliga är att någon försökt åtgärda en symtom som var vanliga på trumbromsarna, nämligen att de blev oerhört trögtrampade och trots det var bromsverkan närmast obefintlig. Då har de troligen försökt att öka pedalkraften istället för att fixa bromsarna och justera in dem rätt. Rätt underhållna trumbromsar funkar riktigt bra, men underhålls de fel så blir det totalt "hejdlöst"!
Troligen är den ombyggd på 70:talet när de bromscylindrarna dök upp först då. Och konstruktionen är mysko när bromsnycklarna också går åt fel håll, så ingen möda har lagts på att behålla originalfunktionen utan allt har gjorts efter eget huvud!
Fler bilder på hur och med vilka prylar huvudcylindern monterats och vad som använts vore intressant, och ett svar på frågan om båda pedalerna sitter kvar eller en bild vore kul. Alltid kul att se hur saker lösts när någon gått lös med full energi för att lösa ett ickeproblem.
Finns alltid "klurgubbar" som kan lägga ned mycket tid och pengar på att genomföra något de tror på, lika intressant varje gång man träffar på någon sådan "överloppsgärning". Ofta förstår man hur de har tänkt, men missat någon avgörande detalj!