Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

VOLVO BM 620, bromspedalen går i botten

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Stig Ö (trådstartaren)

#16 » 19:06:37, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Vad blev detta ?

2 personer gillar det här inlägget.
Stig Ö
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:16:13, 29-12-2013
Ort: Norrbotten Harads
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 B MF 35 BM BOXER



magloman

#17 » 20:00:17, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkade alla tre(!) gångerna :thumme:

Jag raderade de extra inläggen. Bra, nu äru på G :grin: Blir lättare varje gång att infoga bilder.
Bilder är jätteviktigt för att få hjälp!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

63an

#18 » 20:07:00, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär ja! Öppna nu burken¨å kolla vad som finns därinne! :coffee: :thumme: + bild, går jättebra innanför hjulet men vänta med att lossa något på insidan! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#19 » 20:14:28, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hemgjord konstruktion som kan bli marig att få ordning på. Tror helt enkelt trumbromsen blir för långslagen för att manövreras av cylindern för skivbroms. Men det ser ut att vara cylindern från **1 serien så läckaget ska gå att få ordning på. Bäst vore att skaffa originaldelarna och få på plats när det ser lite väl mycket "gör det själv" ut för att vara tillförlitligt. :sad:
Skulle vara intressant att höra när den byggdes om och varför! Både parkeringsbroms och urkopplingsventil lär ha gått förlorad med den konstruktionen. :sad:
Hur har de gjort med bromspedalen, tagit bort den ena, eller är det en huvudcylinder på varje sida? Då kanske slaglängden skulle bli mer lämplig. Vart har de satt huvudcylinder/cylindrarna?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#20 » 21:15:49, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är enda alternativ som fanns innan skivbromsen kom, och då är länkagen fortfarande lika, bara själva bromsen skiljer i stort sett.
Det enda tillbehör som fanns var en separat parkeringsbroms dom satt i frontkåpan för Tyskland. De krävde två helt av varandra oberoende bromssystem, där ingen komponent fick vara gemensam. Det löstes med en separat bromstrumma där kraftuttaget annars kunde monteras.
Hoppas det mesta sitter kvar på din maskin.

Bild
Bild
Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stig Ö (trådstartaren)

#21 » 09:04:44, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall försöka ladda ner några bilder fjärde gången gillt i så fall. Har svårt att förstå att nån hempulare ska
lägga ner så mycket arbete på att bygga om bromssystemet.
Stig Ö
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:16:13, 29-12-2013
Ort: Norrbotten Harads
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 B MF 35 BM BOXER

Michael Meier

#22 » 09:09:24, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök få med en bild på bromspedalen och strax under golvet
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#23 » 09:19:01, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, vad behövs det för slaglängd för att säkerställa marginal och spel ? ... cirka :)

om det är ombyggt till en pedal och en huvudbromscylinder fattas det volym, så i vilket fall blir det skitjobbigt att justera in dessa bromsar med så lite marginal.

Om man inte vågar sei ut på vägen på grund av obefintlig bromsverkan, måste du lösa problemet med slaglängden även om det innebär att du behöver bygga om en bristfällig funktion.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#24 » 10:03:57, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trumbromsen fanns inte med hydraulidk manövrering, men på 218 och 620/640 fanns både skiv och trumbroms och där man jobbar med mm i spel på skivbromsen så är det cm på trumbroms. Tar man en maskin med trumbroms så tar alltid bromsen längre ned på den maskinen än en likadan med skivor när allt är optimalt justerat. Så slaglängderna blir längre för att banden ska gå fria när en trumbroms inte lossas symmetriskt utan backen "vickas" från bromstrumman och ligger kvar längst på den sida ankarbulten sitter.
Om allt justeras maximalt borde de gå att få till fotbromsen hjälpligt, men avsaknaden av mekanisk handbroms är i det närmsta en kriminell konstruktion. En sådan konstruktion skulle ingen drömma om ens en riktigt dålig dag om de funderade på en prototypkonstruktion mer i utvecklingssyfte.
Det troliga är att någon försökt åtgärda en symtom som var vanliga på trumbromsarna, nämligen att de blev oerhört trögtrampade och trots det var bromsverkan närmast obefintlig. Då har de troligen försökt att öka pedalkraften istället för att fixa bromsarna och justera in dem rätt. Rätt underhållna trumbromsar funkar riktigt bra, men underhålls de fel så blir det totalt "hejdlöst"!
Troligen är den ombyggd på 70:talet när de bromscylindrarna dök upp först då. Och konstruktionen är mysko när bromsnycklarna också går åt fel håll, så ingen möda har lagts på att behålla originalfunktionen utan allt har gjorts efter eget huvud! :sad:
Fler bilder på hur och med vilka prylar huvudcylindern monterats och vad som använts vore intressant, och ett svar på frågan om båda pedalerna sitter kvar eller en bild vore kul. Alltid kul att se hur saker lösts när någon gått lös med full energi för att lösa ett ickeproblem.
Finns alltid "klurgubbar" som kan lägga ned mycket tid och pengar på att genomföra något de tror på, lika intressant varje gång man träffar på någon sådan "överloppsgärning". Ofta förstår man hur de har tänkt, men missat någon avgörande detalj! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stig Ö (trådstartaren)

#25 » 10:58:13, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips å råd, blev bara mer bekymrad. Maskinen har bara en bromspedal och ett totalt virrvarr
under golvplåten, är gjort ett hål för huvudcylinderns påfyllning. Skall kolla med säljaren efter påsk om det är nåt han har pulat med. Han påstår sej ha haft den ett 20-tal år. Nåt som skrämmer mej är att det följde med
en 5 litersdunk med bromsolja och den var halv.
Ja, ja det är ju snart sommar och snön är borta.
Hälsn // Stig Ö
Stig Ö
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:16:13, 29-12-2013
Ort: Norrbotten Harads
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 B MF 35 BM BOXER

LeifAndersson

#26 » 12:05:20, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns en tillverkare av traktorgrävare i Jämtland (Hara) som tillverkade en traktorgrävare som man monterade valfri traktor i. De som valde BM 350 eller 600 med samma trumbromsar som 218 fick ett elände med bromsarna, de hydrauliska bromsar som grävaren var förberedd med funkade aldrig med trumbromsarna och de hjulcylindrar som följde med från Hara till BM traktorerna. Hjulcylindrarna blev så kortslagiga så det var nästan frågan om justering varje vecka för att få lite broms på skapelsen. Med Ford och Nuffield med skivbromsar funkade det betydligt bättre, men de eftermonterade hydraulbromsarna har ställt till mycket strul även på dem.
Så att montera hydraulbromsar i efterhand är att be om problem, och så måste man ju fixa det där med parkeringsbromsen! :sad:
Men de mekaniska komponenterna betingar inga stora summor på en traktorskrot för att återställa din maskin, det är normalt inget man säljer och blir bara liggande till det kastas. Gäller bara att motivera en traktorskrot att plocka ihop prylarna när det är lite tidsödande pul! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#27 » 13:11:37, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fick du se på ritning det jag ville du skulle se i bromstrumman :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#28 » 15:43:50, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stig Ö skrev:Tack för alla tips å råd, blev bara mer bekymrad. Maskinen har bara en bromspedal och ett totalt virrvarr
under golvplåten, är gjort ett hål för huvudcylinderns påfyllning. Skall kolla med säljaren efter påsk om det är nåt han har pulat med. Han påstår sej ha haft den ett 20-tal år. Nåt som skrämmer mej är att det följde med
en 5 litersdunk med bromsolja och den var halv.
Ja, ja det är ju


Frågan är snarare vem som ska återställa bromsverkan, är det något som du orkar med eller lejer du ut det ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stig Ö (trådstartaren)

#29 » 20:43:28, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å god afton !
Har varit ute å lekt med BM 620 och upptäckt att den frilägger convertern när jag trampar ner bromspedalen.
Har även forskat ang. Baklastarns historia: 1:a ägaren var vägverket, 2:a var bagarmästare Ohlsson, 3:de
ägaren var fiskaren 4:de ägaren var jag. undrar om trots allt är bromsbackar innanför skyddena. 2:a ägaren hade haft in den på service på Lantmanna och ingen kommentar ang. bromsarna.
Hälsn. Stig Ö

1 person gillar det här inlägget.
Stig Ö
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:16:13, 29-12-2013
Ort: Norrbotten Harads
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 B MF 35 BM BOXER

63an

#30 » 21:25:37, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska nog köra på allmän väg någon gång då kan de vara bra med en försäkring å smäller det blir du avslöjad om bromsarna skulle jag tro! Kör du på någon så blir de samma historia! Man har att göra klart att ursprungliga systemet måste noga mätas in så att bästa bromsverkan kan uppnås å blir lika på båda hjulen, sedan inte styrbromsa å slita snett då får man också handbroms mekanisk på samma backar! Hur de beräknat den där hydraul ombyggnaden vete fan? Å när förståndet är borta då blir de dålig handbroms på köpet :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se