Sida 1 av 5

Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 20:23:07, 02-06-2017
av rp_92
Tjena, första projekttråden för mig har haft mycket hjälp av andras trådar när man fixat med bm 650in. Så tänkte nu när man råkat bli ägare av en baklastare i sämre bruksskick så kan man dela med sig lite. Alltid hjälper det kanske någon :)
Hittade den av en slump i Grannbyn, gått på jordbruk och knappt något alls de sista 15 åren efter att gubben gått i pension och slutat med djur. Ingick pallgafflar och en grusskopa.
En bild på den då!
Bild
Jag tror den är en "vägverkare" har dubbla luftburkar, och även hydraulmotordrift framdraget till lastaren med ventil.
Tror det är dubbelpump också? Den ser inte ut som den vanliga om man tittar på andras maskiner här på maskinisten.
Bild på motorventilen.
Bild
Dubbelpumpen?
Bild
Bild
Sliten delux. Rostig i hytten men det är väl standard, fick med dörr till hytten men den behöver uppfräschning och ett handtag. Fattas också rutor i den. Sitter 2 plexiskivor i den idag.
Bild
Bild
Pendelarmen har fått smaka lite svets av tidigare ägare, fick det inte att hålla dock.
Bild
Har redan hunnit med lite fix med den. Haft den i cirka en månad. Alla oljor har blivit bytta, och nytt filter till motor och rengöring av sugsil o returfilter till hydrauloljan. Lite nya smörjnipplar och en redig rundsmörjning har den också fått.
Har också bytt slangarna till det hemmagjorda redskapslåset och monterat svivel på den ena slangen de hade bara en hemma när jag var där så får en till den andra nästa vecka. Har också svetsat dit en vinkel som hydraulcylinder kan flyta på. Den hängde i ståltråd innan!
Bild
Ny pluskabel har den också fått. Den gamla kan jag ta kort på till nästa inlägg. Den var inte precis exemplariskt gjord.
Bild
Har börjat montera dit lite nya LED-lampor, ska ta ett ryck sen med en kompis och dra nytt elsystem i den om någon helg. Det enda som funkar i det gamla är startknappen och bränslemätare.
Bild
Har hittat en dieselläcka också. Verkar som det läcker från pumpelementen. Pumpen var tom på olja och fylld på diesel. Har beställt hem packningar till matarpumpen den pissar bokstavligen den så får vi se sen hur mycket det läcker internt. Har fyllt på ny olja i pumpen och låtit dieseln rinna ut ur skvallerröret.
Bild
Bild
Anledningen till att man köpte maskinen var att jag behövde något bättre än min gamla ÅLÖ lastare att hantera gruset och virket med när det byggs traktorport, kan ju inte kalla den carport när det inte kommer stå några bilar i den :grin: Har kört ut 2 lastbil med släp med makadam och slitlager sen jag köpte den.
Bild
Har upptäckt ett konstigt fel också jag inte redigt kan komma fram till vad det är. När man kör lastaren i marken och håller kvar spaken så att när den är enkelverkande lägger ner gafflarna eller skopan platt. När man sen höjer redskapet igen så sjunker lastaren väldigt tydligt neråt. Om man då juckar höj o sänk spaken fram o tillbaka så slutar den med detta. Det hjälper inte att bara köra höj eller sänk utan man måste jucka.
Blir inte redigt klok på vad det är. Är det ventilpaketet eller hydraulcylindrarna.
Kör man lastaren dubbelverkande så lyfter den sig lite hjälpligt utan att gå ner något i varv men så fort man släpper spaken så sjunker han ner på backen. Om man då kör upp lastaren så får man samma symtom som innan.
Ju mer man funderar desto mer tror jag på internt läckage i cylindrarna. Men kan vara bra att få lite feedback om vad andra tror. :)

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 21:24:17, 02-06-2017
av 63an
Kanske gissar du rätt men du hör inget från överströmmaren brukar bli lite surr bakom ryggen! :skriva2:

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 13:02:21, 03-06-2017
av rp_92
63an skrev:Kanske gissar du rätt men du hör inget från överströmmaren brukar bli lite surr bakom ryggen! :skriva2:

Tycker inte mig höra något från den. :(

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 13:11:34, 03-06-2017
av rp_92
Varit ute och filmat när jag kör lastaren och får problemet med att den sjunker. Så kanske det hjälper till att få er att förstå problemet :)

Har hittat en hydraulläcka också. Testade dra åt kopplingen men fortsatte att läcka så blir till att fixa en ny slang dit.
Bild
Bild

Som lovat så kommer också en bild på gamla pluskabeln. Ibland blir man lite mörk rädd.
Bild
Bild

Ha de gott så länge. Nu ska jag ut o lasta den gamla Ålö-lastaren på släp te en som ska köpa den.

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 14:43:45, 03-06-2017
av 63an
Dags att kolla trycket då! Min motor stannar på hög tomgång om jag reser upp på ex. lastaren eller låser redskap å inte släpper spaken men byta tätningar är ingen större match på cyllarna å inte blir du ruinerad heller så börja där först å gör alla rakt av! :thumme:

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 16:52:06, 03-06-2017
av rp_92
63an skrev:Dags att kolla trycket då! Min motor stannar på hög tomgång om jag reser upp på ex. lastaren eller låser redskap å inte släpper spaken men byta tätningar är ingen större match på cyllarna å inte blir du ruinerad heller så börja där först å gör alla rakt av! :thumme:


Får ta o låna en manometer o göra de då. Tycker dock att det inte bör vara något problem med trycket för orkar gör den. Den stannar bara inte kvar i läge. Ska ta o beställa packningar till lyftcylindrarna. Något man ska tänka på när man byter dom?

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 17:38:05, 03-06-2017
av 63an
läcker ut en del olja såklart sen beror på rätt läge för enklast skruva men jag tog mina nersänkt läge (vanlig 218)! Tänkte att överströmmarn kan sitta på sniskan eller nåt då behöver den inte ljuda utåt kanske? Nån dunk olja är bra ha till hands (kör på 32an i Uppsala-Piteå) är bättre än slaska med byten! Ta chassinr. å kolla årsmodellen på "baklastaren" de kan vara av eget intresse! Sen ta foton så du har back up när det ska återmonteras! Jag lossade å jobbade på snöskopan på pallbockar.. :vissla:

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 20:31:32, 03-06-2017
av Björn.O
Felet måste nästan vara inre läckage i lyftcylindrarna. När du gör så där med flytläget så får du tomrum på minussidan och aggregatet kommer att sjunka tills det har fyllt upp tomrummet. När du kör upp och ner flera gånger så påskyndas uppfyllningen.
Inte bra att köra med så dåliga tätningar, blir stor belastning på cylinderröret. Kolvdiametern blir egentligen bara som kolvstången.

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 22:07:24, 03-06-2017
av rp_92
Björn.O skrev:Felet måste nästan vara inre läckage i lyftcylindrarna. När du gör så där med flytläget så får du tomrum på minussidan och aggregatet kommer att sjunka tills det har fyllt upp tomrummet. När du kör upp och ner flera gånger så påskyndas uppfyllningen.
Inte bra att köra med så dåliga tätningar, blir stor belastning på cylinderröret. Kolvdiametern blir egentligen bara som kolvstången.

Okej som jag misstänkte. Nya packningar är beställda får försöka hinna med och byta i veckan.

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 22:31:42, 03-06-2017
av Björn.O
Jag räknade lite bara för att det är intressant, är inte säker på att man kan räkna på detta vis, men det borde bli så... Vi litar på att Jac säger till om det är fel :grin:

Om 218 har gissningsvis 110 mm lyftcylindrar och du lyfter upp en last så att trycket i cylindrarna blir 60 Bar.
Sen läcker cylinderns tätningar invändigt så att det bara är kolvstångens diameter som bär lasten. Kolvstångens diameter är gissningsvis 50 mm.
Då gör lastens tryck att du har 290 Bar i lyftcylindrarna !

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 22:33:57, 03-06-2017
av 63an
Dåliga cyllar gör ingen användare glad de är ett erkänt fenomen :huh: De här maskinerna är i behov av att de funkar annars är de färdigkört om nån nu fattar :djaevul:

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 12:53:57, 04-06-2017
av rp_92
Då ska jag låta bli att köra så här då så att inget går sönder :eek:
Jag har försökt en stund idag med att lossa nedre tappen till lyftcylindrarna men de vill inte ge med sig. Jag kommer nog istället byta tätningar på plats med lastaren upplyft och spärrad med en träbalk genom hytten och ta en sida åtgången.
Fan att det ska vara helg så man får vänta på delar :slag:

Har kommit fram till att det är en vägverkare nu iallafall hittade resterna av VV på hyttsidan.
Tittar man noga så ser man resterna av 2 V där och en krona ovanför dom.
Bild

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 14:35:13, 04-06-2017
av 63an
Lyft av dörren å var 2 man då! :thumme:

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 15:00:54, 04-06-2017
av Jac
Björn.O skrev:Felet måste nästan vara inre läckage i lyftcylindrarna. När du gör så där med flytläget så får du tomrum på minussidan och aggregatet kommer att sjunka tills det har fyllt upp tomrummet. När du kör upp och ner flera gånger så påskyndas uppfyllningen.
Inte bra att köra med så dåliga tätningar, blir stor belastning på cylinderröret. Kolvdiametern blir egentligen bara som kolvstången.



På dessa maskiner kan man skona lyftcylindrarna från tryckförstärkning genom att öppna flytlägesventilen. Bara medans man väntar på att få hem nya tätningar.

Det är ju dessutom ett effektivt sätt att testa tätningarna i lyftcylindrarna, börjar dom sjunka när du öppnar flytlägesventilen så har du kassa tätningar.

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 16:49:55, 04-06-2017
av Björn.O
Ja så kan man ju göra! Smart tänkt !