Bm 218TD fix till bra bruksskick.
Postat: 20:23:07, 02-06-2017
Tjena, första projekttråden för mig har haft mycket hjälp av andras trådar när man fixat med bm 650in. Så tänkte nu när man råkat bli ägare av en baklastare i sämre bruksskick så kan man dela med sig lite. Alltid hjälper det kanske någon
Hittade den av en slump i Grannbyn, gått på jordbruk och knappt något alls de sista 15 åren efter att gubben gått i pension och slutat med djur. Ingick pallgafflar och en grusskopa.
En bild på den då!
Jag tror den är en "vägverkare" har dubbla luftburkar, och även hydraulmotordrift framdraget till lastaren med ventil.
Tror det är dubbelpump också? Den ser inte ut som den vanliga om man tittar på andras maskiner här på maskinisten.
Bild på motorventilen.
Dubbelpumpen?
Sliten delux. Rostig i hytten men det är väl standard, fick med dörr till hytten men den behöver uppfräschning och ett handtag. Fattas också rutor i den. Sitter 2 plexiskivor i den idag.
Pendelarmen har fått smaka lite svets av tidigare ägare, fick det inte att hålla dock.
Har redan hunnit med lite fix med den. Haft den i cirka en månad. Alla oljor har blivit bytta, och nytt filter till motor och rengöring av sugsil o returfilter till hydrauloljan. Lite nya smörjnipplar och en redig rundsmörjning har den också fått.
Har också bytt slangarna till det hemmagjorda redskapslåset och monterat svivel på den ena slangen de hade bara en hemma när jag var där så får en till den andra nästa vecka. Har också svetsat dit en vinkel som hydraulcylinder kan flyta på. Den hängde i ståltråd innan!
Ny pluskabel har den också fått. Den gamla kan jag ta kort på till nästa inlägg. Den var inte precis exemplariskt gjord.
Har börjat montera dit lite nya LED-lampor, ska ta ett ryck sen med en kompis och dra nytt elsystem i den om någon helg. Det enda som funkar i det gamla är startknappen och bränslemätare.
Har hittat en dieselläcka också. Verkar som det läcker från pumpelementen. Pumpen var tom på olja och fylld på diesel. Har beställt hem packningar till matarpumpen den pissar bokstavligen den så får vi se sen hur mycket det läcker internt. Har fyllt på ny olja i pumpen och låtit dieseln rinna ut ur skvallerröret.
Anledningen till att man köpte maskinen var att jag behövde något bättre än min gamla ÅLÖ lastare att hantera gruset och virket med när det byggs traktorport, kan ju inte kalla den carport när det inte kommer stå några bilar i den Har kört ut 2 lastbil med släp med makadam och slitlager sen jag köpte den.
Har upptäckt ett konstigt fel också jag inte redigt kan komma fram till vad det är. När man kör lastaren i marken och håller kvar spaken så att när den är enkelverkande lägger ner gafflarna eller skopan platt. När man sen höjer redskapet igen så sjunker lastaren väldigt tydligt neråt. Om man då juckar höj o sänk spaken fram o tillbaka så slutar den med detta. Det hjälper inte att bara köra höj eller sänk utan man måste jucka.
Blir inte redigt klok på vad det är. Är det ventilpaketet eller hydraulcylindrarna.
Kör man lastaren dubbelverkande så lyfter den sig lite hjälpligt utan att gå ner något i varv men så fort man släpper spaken så sjunker han ner på backen. Om man då kör upp lastaren så får man samma symtom som innan.
Ju mer man funderar desto mer tror jag på internt läckage i cylindrarna. Men kan vara bra att få lite feedback om vad andra tror.
Hittade den av en slump i Grannbyn, gått på jordbruk och knappt något alls de sista 15 åren efter att gubben gått i pension och slutat med djur. Ingick pallgafflar och en grusskopa.
En bild på den då!
Jag tror den är en "vägverkare" har dubbla luftburkar, och även hydraulmotordrift framdraget till lastaren med ventil.
Tror det är dubbelpump också? Den ser inte ut som den vanliga om man tittar på andras maskiner här på maskinisten.
Bild på motorventilen.
Dubbelpumpen?
Sliten delux. Rostig i hytten men det är väl standard, fick med dörr till hytten men den behöver uppfräschning och ett handtag. Fattas också rutor i den. Sitter 2 plexiskivor i den idag.
Pendelarmen har fått smaka lite svets av tidigare ägare, fick det inte att hålla dock.
Har redan hunnit med lite fix med den. Haft den i cirka en månad. Alla oljor har blivit bytta, och nytt filter till motor och rengöring av sugsil o returfilter till hydrauloljan. Lite nya smörjnipplar och en redig rundsmörjning har den också fått.
Har också bytt slangarna till det hemmagjorda redskapslåset och monterat svivel på den ena slangen de hade bara en hemma när jag var där så får en till den andra nästa vecka. Har också svetsat dit en vinkel som hydraulcylinder kan flyta på. Den hängde i ståltråd innan!
Ny pluskabel har den också fått. Den gamla kan jag ta kort på till nästa inlägg. Den var inte precis exemplariskt gjord.
Har börjat montera dit lite nya LED-lampor, ska ta ett ryck sen med en kompis och dra nytt elsystem i den om någon helg. Det enda som funkar i det gamla är startknappen och bränslemätare.
Har hittat en dieselläcka också. Verkar som det läcker från pumpelementen. Pumpen var tom på olja och fylld på diesel. Har beställt hem packningar till matarpumpen den pissar bokstavligen den så får vi se sen hur mycket det läcker internt. Har fyllt på ny olja i pumpen och låtit dieseln rinna ut ur skvallerröret.
Anledningen till att man köpte maskinen var att jag behövde något bättre än min gamla ÅLÖ lastare att hantera gruset och virket med när det byggs traktorport, kan ju inte kalla den carport när det inte kommer stå några bilar i den Har kört ut 2 lastbil med släp med makadam och slitlager sen jag köpte den.
Har upptäckt ett konstigt fel också jag inte redigt kan komma fram till vad det är. När man kör lastaren i marken och håller kvar spaken så att när den är enkelverkande lägger ner gafflarna eller skopan platt. När man sen höjer redskapet igen så sjunker lastaren väldigt tydligt neråt. Om man då juckar höj o sänk spaken fram o tillbaka så slutar den med detta. Det hjälper inte att bara köra höj eller sänk utan man måste jucka.
Blir inte redigt klok på vad det är. Är det ventilpaketet eller hydraulcylindrarna.
Kör man lastaren dubbelverkande så lyfter den sig lite hjälpligt utan att gå ner något i varv men så fort man släpper spaken så sjunker han ner på backen. Om man då kör upp lastaren så får man samma symtom som innan.
Ju mer man funderar desto mer tror jag på internt läckage i cylindrarna. Men kan vara bra att få lite feedback om vad andra tror.