Sida 3 av 5

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 11:02:42, 11-06-2017
av rp_92
Joel Wagnerius skrev:
rp_92 skrev: Handgas hade varit trevligt att ha när man lastar.
Omständigt att hålla bromsen och gasa upp samtidigt så att lyftet går lite snabbare. :)

Vanesak. :smile: Men det är fint att kunna använda handgasen så fixa på.
Kul att se en 218 fixas upp eftersom. Har själv en :thumme:


Jo så e det ju. Fina maskiner 218, fin din va! :)
63an skrev:Jo just, kolla instegslådan mellan lyftarmarna på undersidan så den inte är uppspräckt, tror att många kör med detta fel utan vetskap, sneda lyft å tungt belastad då kan saker hända men går lätt att svetsa igen! :thumme:


Hittade en spricka i nederkant på lådan.
Framslipad, va sprucken rätt igenom så svetsade från båda hållen. Fog beredde med stenkake skiva sen.
Bild
Färdig slipade bort lite av start och stoppen
Bild
Slangarna till redskapslåset ska allt få sig lite slangskydd höll på slinta med slipmaskinen rätt in i ena slangen. Hade ju varit roligt med nya slangar och allt.

Har slagit upp årsmodellen på den också. Det är en -67a.
Har fått ordning på lite mer el, positionsljus funkar nu också, eller ja de e spänning framtill där det ska sitta positionsljus och bakljus måste ta och införskaffa det :)

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 23:18:30, 12-06-2017
av rp_92
Nu så äntligen kom det ett paket!
Bild
Som åtlovat så lät jag sambon vara kameratjej/mekassistent så bilder har jag i massor!
Började med att inviga carporten, även om den inte är färdig än så finns det iallafall plast på taket så det inte regnar in så mycket. Körde upp lyftarmarna och sköt in 2 reglar igenom hytten och sänkte ner lyftarmarna på dessa så jag kunde komma åt att lossa övre tappen till lyftcylindrarna.
Bild
Lossade på bultarna för "släpringen" något varv sedan gick jag lös med stora lednyckeln och lossade gaveln på cylindern. Med lite övertalning av kofoten så släppte sen gaveln och man kunde dra ut kolven för hand på höger sida. På vänster fick jag använda ett spännband för att dra ut den. Den sidan verkade vara tätare.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen vart det in i uthuset och upp med kolven på bänken. Började med att lossa överfallet för släpringen helt. Sen satt det en stor mutter i nedre änden med en sprint i. Denna fick man slå ut och sen satte jag muttern i skruvstädet och körde ett spett i hålet i andra änden och lossade muttern. Då kunde man skruva isär resten för hand sen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nedanför kommer bilder på nedmontering och byte av tätningar och hopmontering. I Satsen jag fick fanns det 3 stora o-ringar i mina lyftcylindrar satt det endast 1 tidigare hittade ingen stans man kunde sätta dessa och sket därför i att montera 2 av dom. Vid montering av kolven i cylinder fick man använda spännband för att tvinga in kolven. Ha något att samla upp oljan från cylinder/slangarna i. Blir mycket spill! Provkört och det har funkat bra nu lyfter den sig själv men sjunker dock ner sakta när man lyfter framhjulen. Tror det behövs ett byte av o-ring i ventil för omställning från enkel till dubbelverkande cylindrarn. Finns video längst ner i inlägget. Har någon några frågor så är det bara att fråga på! Tog allt som allt cirka 5 timmar, den andra gick mycket fortare än den första! Hoppas detta hjälper någon annan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 05:31:48, 13-06-2017
av M_Persson
Exemplariskt, nu vet man hur man ska göra!

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 11:35:31, 13-06-2017
av qqq
Ja, då är det bara resten kvar... :-)

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 18:16:51, 13-06-2017
av Johnj-e
Har bökat med den där ventilen till dv, har för mig det var en aluminiumkula som kikventil den hade massa defekter så jag vart tvungen att byta ut den mot en vanlig vvs

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 01:06:55, 14-06-2017
av caltex
Riktigt trevligt inlägg :grin:
Jag har ett gäng nya ventiler för dubbel/enkelverkande.
Från Br Lundbergs, hojta till om du är intresserad av en.

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 19:11:42, 16-06-2017
av rp_92
Johnj-e skrev:Har bökat med den där ventilen till dv, har för mig det var en aluminiumkula som kikventil den hade massa defekter så jag vart tvungen att byta ut den mot en vanlig vvs

Hoppas du menar kulventil och inte en riktig vs ventil. De brukar inte tåla olja och höga tryck något bra.
caltex skrev:Riktigt trevligt inlägg :grin:
Jag har ett gäng nya ventiler för dubbel/enkelverkande.
Från Br Lundbergs, hojta till om du är intresserad av en.

Jo visst kan jag vara intresserad men tar nog några veckor innan det är dags att gå på ventilen och kolla vad som felar. Nu behövs den ett tag framöver.

Råkade spilla lite färg på den när jag skulle gå över några ställen som behövde lite bättring. Hållt på igår kväll efter jobbet och idag hela eftermiddagen. Igår tog jag de gula bakifrån och framtill hytten.
Idag har jag målat hytten och lastarmarna. Hytten kommer högst troligen få sig en sprutlack nästa år om man har kvar den. Sidorna i hytten och golvet är ju dåligt som vanligt. Har tänkt att lyfta av hytten nästa vår och fixa det då.
Inte original nyansen, det är traffic yellow eller också känd som DHL-gul. Hade en sån burk över sen förra året när jag målade om snöskopan och bad lackeraren på jobbet ta hem 3L men jag fick visst 5 o de gick åt typ 1,5L till skopan :D

Bild
Bild

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 20:10:16, 16-06-2017
av 63an
Man upplever det som trevligare om man ser detaljerna på maskinen :thumme:

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 22:43:57, 18-06-2017
av Johnj-e
En kulventil ja

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 19:44:47, 22-06-2017
av rp_92
Inte blivit så jättemycket fixande med lastmaskinen det senaste nu. Har lagt på taket på carporten och snickrat där istället.
Men idag fick jag hem nya pos. ljus till sidan på hytten som jag monterat och kopplat in. Har också försökt få igång tempgivaren blir inte klok på den! Testat byta till en ny givare men får ändå inget utslag. Lägger jag kabeln på jord så går mätaren upp till varmaste men inte ens när man varmkört redigt och ligger på ca 70-80 grader på metallen runt givaren så visar den ändå kall. Någon som har några tips. Provade också att dra ny kabel på utsidan för att se om det hjälpte men var ingen skillnad då heller. Några bilder iallafall tog jag.

Bild
Bild
Har lite att pensla på runt lamporna då dessa är lite mindre än de gamla med glödlampa. 2-LED lampa från OIE kostade ca 80kr ex moms. Skruvade inte utan limmade dom med karosserilim.
En bild från när 218 får hjälpa till och lyfta takplåtarna.
Bild

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 19:57:53, 29-06-2017
av rp_92
Nu så har jag fått ordning på tempmätaren. Blev till att beställa ny både mätare och givare. Har kopplat in det nu ikväll och provkört och den går upp i temp och verkar visa rätt! Blev också ett olje och filter byte i motorn. Va oklart när det senast bytes när jag köpte den så började med att byta alla oljor, men tänkte korta intervallet för motorn. Var nog rätt tänkt för filtret var rätt så grisigt redan! Rann bara en tunn stril när man höll det upp och ner men med tanke på vikten av det borde det kommit mycket mer.
Bild
Den funkar!

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 10:19:48, 08-07-2017
av rp_92
Ja! Lika roligt varje gång det händer! :(
Bild
Höll på och svetsa på 2st fyrkantsrör på schaktbladet till traktorn så man kan tynga ner det lite lättare. Ska lyfta på själva bladet med gafflarna och ena gaffelspetsen trycker till trepunktsramen och drar loss gaffeln.
Va ena riktiga hönsskitar till svets.
Bild
Slipade av all gammal svets och la dit ny efter lite riktning av själva mothållet för gaffeln. Mothållet ligger nere vid vinkelslipen på bilden.
I bakgrunden ser man lite lastbilsrambitar och UPE 240 som är på svetsade på fyrkantsrören sen. Nu går det smidigt att flytta det med gafflarna och väger säkert över 100kg mer totalt. Bettar nog lite bättre i vinter. :)
Bild
En vecka kvar nu till semester så då blir det spika klart carporten sen ge sig på dv-ventilen på lastaren.

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 21:18:42, 10-07-2017
av rp_92
Ja precis vad man behövde!

Läckande kylarslang. Hade igång den för att flytta lite virke, går förbi och ska hämta några reglar att lägga ner virket på ser då att det är väldigt blött vid generatorn tittar lite nogrannare och fläkten vispar vatten omkring sig som fan. Stängde av o hade tur det hade sjunkit cirka 1 cm i kylaren så startar och flyttar färdigt och körde in den under tak. Ny slang beställd o kommer imorgon.
Bild
Lagom läcka... När jag fått in den så var det precis att man såg kylarelementen. Slangen är nu iallafall bortmonterad var mycket vatten kvar ändå trodde det skulle vara mindre.

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 18:47:56, 13-07-2017
av rp_92
Då vart slangen bytt till en ny från OIE, den tog däremot en omväg med schenker upp till luleå innan den kom hem. Typiskt att det händer med något man vill ha så snabbt som möjligt.
Bild
Lyckades även med den första fastkörningen. Tryckte undan lite ris från en Lönn jag tagit ner så det går att komma åt stockarna bättre, slirar gör det ju lite när det blir tungt men det tog bara bomstann sen satt man där med hjulet i en grop. Men tog mig loss med lite juckande och trycka med gafflarna. Upptäckte också att diffspärren inte vill gå in. Man känner i spaken kuggarna som rör sig men går inte att få i... Får titta på detta en dag framöver Kanske går med lite smörjning spaken är trög som attan också. Hade inte varit några problem alls om den funkat.
Bild

Re: Bm 218TD fix till bra bruksskick.

InläggPostat: 19:13:53, 13-07-2017
av 63an
Tror att du har samma system som på 218 då får du hålla i spaken hela tiden tills den går ner å fortsätta trycka ner den annars fjädrar den upp! Finns alltid en orsak till detta för de flesta lägger till å glömmer att diffen ligger till å kör glatt vidare å då brukar de hända saker! Apropå stabblådan du har väl synat den riktigt från undersidan, de var där min låda hade alla sprickor troligen på grund av att den gick som höglastare av timmer i barndommen, den har extra hål/utväxling på lyftarmarna, konstruktionen gör att de blir brytningar där om man tar last på yttersida enbart å snett! Undrar hur de tänkte när de kom med vinkel lyft med hydral 4de funktion å kunde svänga lasten höger/vänster blir ju snedlast på lyftarmarna de oxå :coffee: