Jag har monterat och dragit toppen i eftermiddag på mitt projekt. Se tråden "MF 595 Turbo, motorfix". Denna motor, Perkins A4.318, har suttit i lite olika maskiner i Europa och USA och topppackningsproblem fanns redan från början. De blev då en del garantijobb och då kom Perkins med en ombyggnads-kit där bultarna ersattes med pinnbultar och flänsmuttrar.
Det måste vara för att man får en jämnare/hårdare säkrare dragning på marginalen. Så jag köpte nu dessa pinnbultar/muttrar fast det inte var nån ekonomisk sensation.
Nu ska ni få höra en annan grej. Turbon var "rasslig och sölig" och det fanns ingen renoveringssats att hitta reda på själv, fastän jag pratat med både england och danmark, så den skickade jag med Schenker-paket till en turbospecialistfirma i Göteborg. Dom skulle kolla och annars om det inte gick att renovera skulle jag få pris på nytt.
Schenker tappade bort paketet, så nu monterar jag på en sprillans ny fläkt mm, då Schenkers försäkring täcker. Tyvärr försvann även gjutjärnsböjen ut från turbon så nu har jag 3" rostfri böj och rör att TIGa ihop.