Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 640 1113 Topplockspackning

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Daniel.A (trådstartaren)

#1 » 10:51:32, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pysande topplockspackning på 1113 motorn, efter lite läsande här o där känns det som att den är en liten akilleshäl på denna annars robusta motor, eller beror det på annat..?

Hursom, tänkte delge er min lilla historia..

Har sedan manga år en LM 640 med 1113 motorn, gått mkt bra för gårdsbruk o hemma sysslor...tills plötsligt den började låta som om grenröret eller ljudämparen lossnat lite.
vilket visade sig vara att motorn tryckte ut kommpression I kortändan mot hytten...

Packningssats inskaffades och topp plockades av, det lästes på om packningar och moment samt olika tillvägagångssätt...

I sissta minut upptäcktes att kolvarna sedan tidigare satt med förbränningsrummen åt fel håll...aha...här var möjligen orsaken till trasig toppackning..

kolvarna sattes rätt, toppyta kontrollerades, allt rengjordes, osv samt sattes ihop... använde oxå permatex packningsklister på kopparpackningen, allt drogs och senare efterdrogs enl boken, justerade ventiler mm..... motorn gick tyst och kraftfullt....

Men nu efter ca 5 år så började det pysa o smattra på samma sätt, men nu I den andra gaveln, dvs mot kylaren / bakåt på maskinen... hmmm :???:

Visst kanske dessa 1113 motorer går hårdare I Lastmaskinerna än I traktorerna då det I lastmaskinenrna med converter oftast är full gas när man lastar mkt material och ska trycka sig in i grus o jordhögar....

Så nu blir det väll demontering igen, men vad ska man nu misstänka ??? ...har läst lite olika om foderhöjder mm, samt att dra toppen lite extra,,,elller kanske en tredje gång...??

Fortsättning följer....
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil



63an

#2 » 14:48:54, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 planing av locket verkar inte vara fel...tror inte på gägga när man byter packning. :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Daniel.A (trådstartaren)

#3 » 20:06:15, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar...

jovisst, en planning är alltid en planing, kontrollerade så gott det gick med stållinjal och stark belysning bakom för att se ev ojämnheter...

Alla svar , idéer, tips beaktas....
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

63an

#4 » 20:14:31, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM du ser nån ojämnhet är det extremt fel :huh: Nån har ju rotat i motorn förr enl. dej! Har du alla toppbrickor kvar? De är speciella till ändamålet! Hur pass bra funkar vattenpumpen till ex.?? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#5 » 20:26:10, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

och just permatex av alla möjligheter, hur ska topplocksmuttrarna kunna bibehålla presskraften under fem år om det ligge permatex på ena eller båda sidor om topplockspackningen ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Daniel.A (trådstartaren)

#6 » 21:52:35, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppbrickor, misstänker att det är brickorna som sitter under topplocksmuttrarna du syftar på, ska se hur det står till där med dem..

Vattenpumpen ser ut att göra sitt jobb, dvs snurrar o glappar/låter ej, men är inte ny...tempmätarna som sitter I maskinen indikerar Inga höga temperaturer, men man ska givetvis inte helt lita på dem ...
så visst har kylsystemen nu börjat bli lite misstänkt...

Packningsklistert var av spraytyp från Loctite såg jag nu( ej permatex som jag skrev)... visst kan det finnas olika skolor där, såg detta som ett komplement efter att ha läst mkt om det, att det användes för olika små och stora motorer på topparna...och i race sammanhang.... men som sagt, finns ju olika ideér om om det e vettigt eller ej...
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

63an

#7 » 22:07:29, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja brickorna är lite kupade å ersätts inte av plana! Är nog inget fel med den typen men de ska inte alls behövas! Dragning kan man göra i några steg 8 , 15 . 20 efter dragsystem alltså 3 olika så är man 100 på a tt man inte drar skevt Kolla downloads på instrucktion i vilken mönster/ ordning man drar, där kan anledningen finna svar på varför den läcker :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#8 » 08:24:29, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpackningen ska monteras torr och ren och inget annat, fiberpackning ska du inte använda, men möjligen kan dessa förbättras med något "klet"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#9 » 09:48:43, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Kopparpackningen ska monteras torr och ren och inget annat, fiberpackning ska du inte använda, men möjligen kan dessa förbättras med något "klet"!

Vad är det för fel på fiberpackningen? Satte i en sådan i min moelven och den höll de 7år jag hade den..
Monterade den torrt utan planen av topp
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

LeifAndersson

#10 » 10:02:26, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är t.o.m indragen till 1113 nu. Den bara strulade till det när den monterades på kopparpackningens plats. Men bygger man om motorn med andra foderhöjder så kanske det funkar lika bra som med kopparpackning. Men fortfarande kvarstår problemet med toppar som nästan inte går att få loss med fiberpackning. Ska man ha sådan så ska det vara skruv i toppen och inte pinnskruv med mutter.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#11 » 12:31:34, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel.A skrev: .... Packningsklistret var av spraytyp från Loctite såg jag nu( ej permatex som jag skrev)... visst kan det finnas olika skolor där, såg detta som ett komplement efter att ha läst mkt om det, att det användes för olika små och stora motorer på topparna...och i race sammanhang.... men som sagt, finns ju olika ideér om om det e vettigt eller ej...


_Näe, inte olika skolor om det ska vara klet där, något är fel, tar man inte reda på felet, häver dit kem ifall att det skulle behövas, då är man osäker och finner en gardering.

Fiberpackningen har ju det problemet, där tätas läckande packning med mutter och bricka, femton centimeter med oljerostsot i flera bulthål gör den tät :) och sedan lite toppning med bars leak.

Lyckas man inte själv få en motor tät, med det som finns tillbud finns alltid en kontrollmöjlighet via stommens planhet och förspänningen av pinnbultarna går också att kontrollera, så roligt är det inte att göra om jobbet efter en stund :svettas:

och såklart, åtdragningsmoment, en momentnyckel KAN fela jättemycket om man har lyckan att möta en sådan modell.
åtdragningsmetod HAR betydelse, smord eller torr gänga under belastning är alltid en osäkerhet, du mäter något indirekt som du inte kan se.

provgänga och provdra muttrarna, finns det ett fel i gängan just där muttern stannar? som förändrar åtdragningsmomentet 50%?

byt åtdragningsmetod, i många fall har vi skippat momentdragningen i slutet just för att den är osäker, att man vinkeldrar istället, som också har sina nackdelar, som rörelse i pinnbulten eller miss i beräkningen om momentstegring via gängstigning.

kontrollera muttrarna, slitage, överdragning, monteringshåll..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Daniel.A (trådstartaren)

#12 » 15:14:34, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar och reflektioner....

Självklart är inte klistrad topplockspackning ngt som är "original" på denna motor...och visst är det en gardering då man inte vet exakt var problemet/felet har sin grund, dock får det inte bli en negativ gardering....
( hursom så var det nog en onödig gardering då toppen vid demontering släppte lika lätt som vid första isärtagandet för ett antal år sedan, visste man inte om det så skulle man inte se att ngt var dit sprayat )

Det handlar ju om att lösa problemet på ett bra och rimligt sätt, utan att helrenovera, även om det givetvis hade varit det bästa efter 40 års brukande...
nu har ju felet uppstått på olika platser, men på typ samma sätt...dvs puffat ut komp från cylindrarna i det fria, inget vatten/ olja inblandning...
vet ej om man kan dra ngt exakt slutsatts av detta...?? finns troligen mkt misstänkt på en gammal motor..

Japp, det är lurigt med friktionen i pinnbultarna som du nämner ,det diffar snabbt väldigt många %, inget är ju nytt,,,lika mycket/lite smörjat... osv
förutsätter att momentet som står i handboken är för nya grejor från fabrik, så är ju tyvärr inte fallet här...och visst kan man börja byta ut delar, plana motor o topp mm
men då är det ngt helt annat...

Svar till 63:an : - Ja , brickorna finns kvar under muttrarna, i ngt kupad /skålad numera knölig form....drog sisst enl föreskrivet mönster, får denna gång vara mer nogran med att ta det mer stegvis ner som du beskrev.


Menar du att ni skippar att efterdra toppen med moment, bara drar ett visit antal grader till vid efterdragningen..?

Hur menar du att förspänning går att kontrollera, mer än när man momentrar toppen vid monteringen, med momentskaft...?
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#13 » 15:35:05, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget dragschema för vinkeldragning till 1113, där är det momentdragning med väl rengjorda och insmorda pinnskruvar/muttrar som gäller. Och prova inte att "överdra" toppen, det blir inte tätare för det utan tvärt om. Men en efterdragning med avsvalnad motor efter några timmars körning skadar inte. Och lossa muttrar innan du gör slutdragningen, och följ dragschemat slaviskt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#14 » 16:28:54, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemklistret har den nackdelen att det "tar plats" om och när det senare "försvinner" på grund av värme och tid återstår lokalt ingenting..

Den absolut viktigaste positionen är runt foderkanten , du har tre burkar som ska vara lika höga från blockytan, två eller en hade vart utmärkt,men tre är besvärligt, att cylinderlocket är rakt hjälper inte om dessa tre burkar inte är raka i förhållande.

Och visst har du två mått på foderhöjden " inom dessa mått är det tillåtet att vara" men addera tre olika foderhöjder med skev topp, ojämnt dragna muttrar på grund av verkligheten.. någonstans måste man börja vara nogagrann.

det går att minska ner skillnaderna genom att plana toppen, , du kan inte både utnyttja ytterligheterna med foderhöjd och skillnad mellan foder och ha en skev topp

du kan prova med plastic gauge lr blytråd å lägga på foderkanterna (eller där det är viktigt) för att förstå vad det är som händer
olika längdutvidgning på pinnbultarna är överkurs,

Visst gör du rent pinnbultar och motsvarande hål i cylinderlocket.. finns det något runt motorblocket i delningsplanet som tar i ?

Alltså det är ojämn presskraft som tillåter läckage, cylinderlocket är aldrig plant, enbart mer eller mindre, om du till exempel gör rent kliniskt och torrt, kastar på locket och kontrollerar med bladmått ?

Michael Meier skrev:byt åtdragningsmetod, i många fall har vi skippat momentdragningen i slutet just för att den är osäker, att man vinkeldrar istället, som också har sina nackdelar ....


Daniel.A skrev: .... Menar du att ni skippar att efterdra toppen med moment, bara drar ett visit antal grader till vid efterdragningen..?


LeifAndersson skrev:Finns inget dragschema för vinkeldragning till 1113, där är det momentdragning med väl rengjorda och insmorda pinnskruvar/muttrar som gäller ....


Det är ett problem att ingen har räknat ut vinkeldragning på denna motor :) och jag vill inte ... :) det är sådana saker man får pensionsförsäkringar betalda med.

Nei, att överdra någon mutter på måfå hjälper inte det minsta, sannolikheten att det blir permanent sämre är för stor.

men omigen då, utgångspunkten måste vara planad topp och fina foderhöjder sinsemellan och mot blocket.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#15 » 16:37:10, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel :)

beskriv hur du momentdrar denna topp.. i teorin alltså

du måste ändå ha uppgifterna snart, så ska vi se om du får gult kort eller en gottlandsresa, = ((full poäng) straffpoäng måste vara eldvakt hos HB .
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se