Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Åtdragningsmoment kontramutter ventiljustering D45B

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

qqq (trådstartaren)

#1 » 23:42:26, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittar ingen uppgift i motorbeskrivningen från volvo för D45B mfl modeller.
Denna skrift finns här på siten, men hittar just nu inte adressen till den.
Den heter något i stil med "volvo_bm_d42-td45_verkstadshandbok.pdf"

Muttern har nyckelvidd 9/16" och har troligen diametern 5/16", eller möjligen 3/8".
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



bert

#2 » 00:07:23, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt brukar jag dra "lite lagom" annars så finns där väl tabeller för vad varje dimention har för maximalt åtdragningsmoment
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Orsa

#3 » 08:13:51, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inte det mest kritiska stället att momentdra på. En kontramutter.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

jörgen.ottosson

#4 » 09:40:12, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

9/16" nyckelvidd, då är det nog 3/8"

Generellt rekommenderat moment för 3/8" är 38Nm .....men som tidigare sagts, en kontramutter på ventiljusteringen är inget man normalt plockar fram moment nyckeln för att dra till rätt moment.

Vill du känna hur hårt 38Nm är så kan du ju prova med momentnyckeln i ett skruvstäd. ( kläm fast direkt på 4-kants tappen) .....ställ in momentet på nycken, jämför vad du har för "moment arm" (längd till där du greppar) på ditt vanliga verktyg, och placera handen du drar med lika långt från 4-kants tappen. Sedan provar du dra tills det klickar.

Du behöver troligen inte dra så hårt, för att det ska sitta kvar, men det är ett sätt att få en känsla om man ingen har....
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qqq (trådstartaren)

#5 » 13:11:31, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom satt överraskande hårt när jag skulle ha loss dom. Jag har nog ett 10-tal momentnycklar så då kan jag lika gärna använda någon av dom, för jag vill inte ha några lösa muttrar/justerskruvar i motorn. Man får väl anta att mutter och justerskruven är av minst 8.8 kvalitet, eller... ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#6 » 13:21:57, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle anta att det är 8.8 .....men jag tror ändå att det är onödigt att dra mer än ca 25Nm ( och då motsvarar momentet 5.8 kvalite....eller om det motförmodan är 5/16" så motsvarar det vad 8.8 kvalite dras.....eller samma som du drar en vanlig M8 skruv (8.8))
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Orsa

#7 » 15:20:00, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momentdragning är viktigt då man drar "kritiska bultförband". En stötstång i en vippa med kontramutter är inte kritiskt. Dock kan man dra med momentnyckel om man är så osäker att man drar så löst så att muttern kommer lossna (använd då hellre Loctite) eller om man är osäker på att man drar så hårt att man rensar av gängorna.
Men absolut är det så att det blir aldrig helt fel att dra med momentnyckel.

Kritiska förband är då bultar arbetar som en "fjäder" för att spänna ihop någonting. Man vill inte dra för löst, för då kommer ex vis värmeutvidgningar, vibrationer eller belastningskraften,/gastryck att övervinna "fjädern". Drar man för hårt kommer fjädern bli överspänd redan innan den ska arbeta, och riskera att brista när belastningskraften/gastryck osv. läggs på. (Under ett topplock exvis. "boxar" ju massa "gaskuddar" oavbrutet mot locket och topplocksbultarna måste vara lagom spända fjädrar som håller emot så packningen gör sitt jobb även när det går max kraft/max temp.) Topplocket är ett exempel på där momentdragningen är mycket kritisk. Bultarna måste också vara långa och sitta på "rätt" ställen.

Stötstången är normalt gängad i vippan och låsmutern ska bara förhindra att stötstången roterar. Det är bara viktigt att muttern sitter och att det blir en friktion mellan vippa och mutterytan och gängan. Dock finns i princip ingen "fjädringslängd" att spänna upp mellan låsmuttern och vippan när man drar muttern på stötstången (kontramutter). Så momentdragningsresonemanget är inte väldigt relevant.
I och med att fjädringslängden är närmast noll vid kontramutterförband (egentligen mest försänkningen i muttern innan gängan börjar).

8.8 är det vanliga på dessa ställen och fingäng som ju ger bra press och självhämning mot att lossna.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

qqq (trådstartaren)

#8 » 23:41:34, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drog åt med 27 Nm, någon slags kompromiss, då jag antog att det måste vara minst 6.8 stål i delarna...
Kontramuttrarna satt som sagt tidigare överraskande hårt fast.
Hursomhelst så tycker jag nu att motorn går något "hårdare". :huh:
Spelet på insug var runt 0,5 till 0,55 mm. Ska vara 0,4 mm enligt vhb.
På avgassidan var spelet runt 0,7 mm. Ska vara 0,55 mm.
Jag vet inte riktigt hur för stort spel påverkar motorn.

Ett tips till alla. Kolla hur elledningar och slangar är dragna i era maskiner. Upptäckte flera ställen där ledningar och slangar låg mot div (skarpa) metallytor, med vidhängande risk för nötningsskador.
Dessutom, kolla att den där extraktorfunktionen i avgassystemet verkligen drar ut luft från luftfiltret. Funkar ej på min 642a, fast jag har en ny extraktordel på avgasröret, köpt på swecon för ca 14 år sedan.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#9 » 10:01:38, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För stort spel ger mer "oljud" (pga av att vippan får större "ansats" innan den träffar ventilen) och ger mindre ventilöppning ( saknar i princip betydelse på en dieselmotor i en traktor...)

För litet spel gör att det är större risk för att ventilen inte tätar när motorn är varm ( = spelet är nära 0 pga av värmeutvidgning) och ger också lite mindre tid för ventilen att kylas av mot ventilsätet (efter som den då stänger senare, och öppnar tidigare.....åter igen något som har mindre betydelse på en lågvarvig diselmotor.....men jag har bytt brända ventiler och säten även på gamla bolindermotorer, så vist händer det)

Ventilspel är inget att bli super hispig över.....om det står 0,45 mm i instruktionen och du mäter 0,35 eller 0,55 så är det ingen katastrof. Det kan till och med vara så att man vid en kontroll inte en justerar en sådan mindre avvikelse. Men väljer man att justera, så försöker man göra det till så rätt mått som möjligt, men nöj dig med rätt 1/10 mm. ( mätt 0,47 och det ska vara 0,45 är mer än ok)

Att tänka på vid slitna motorer är att ventilskaftet och vipparmen troligen är sliten, så det har bildats någon form av grop....när man då mäter med blad mått så mäter man troligen inte till botten på gropen, utan till den "oslitna ytan" .....så spelet i verkligheten är större än de man mäter. Det man kan göra för att undvika detta, är att använde en indikatorklocka i stället för att mäta spelet, när man kontrollerar och justerar (men åter igen, inte för att man då får fler "decimaler" på måttet, utan för att man då mäter "rätt glapp" .......eller bara veta om att det man mäter är mindre än det verkliga, och justera lite tightare (= lite mera motstånd i bladmåttet, när man känner).

Med detta sagt så finns det vissa motorer som är mer noga på ventilspel ( pga av konstruktion olika material osv) så det ovan gäller inte för "högprestanda motorer" mm utan just för det rubriken anger: En äldre dieselmotor av gjutjärn som sitter i en traktor ed.

Vissa VHB anger ventilspel till tex 0,254 -0,305 mm ....det beror på att det är över satt från tum ( 0,010 -0,012 tum) inte att det är ett mått som ska mätas med 1/1000 mm noggrannhet. :laes_detta:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#10 » 10:47:09, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I praktiken är det omöjligt att momentdra det förbandet när det är nödvändigt att hålla "skruven" med en mejsel under åtdragningen!
Fokusera på rätt ventilspel och dra låsmuttern med omdöme så blir det utmärkt. Fokusera på oviktiga detaljer som exakt moment på låsmuttern när det kan äventyra själva justeringen är enbart obra! Det viktiga vid motorskruvning är att fokusera på rätt saker, ingen ide att snöa in på oväsentligheter, viktigare är då att kontrollera väsentliga detaljer både en och två gånger för att vara säker på att allt ska funka på bästa sätt när det blir dags för uppstart. Och väsentliga saker är de som det finns moment och toleranser angivna i VHB för, att vissa saker utelämnats beror inte på att de glömts bort utan att de är överflödigt att ange något på oväsentliga detaljer där det räcker bra med gott omdöme vid montage!
Förr hette det ofta i VHB att detaljer som bara omfattas av "god verkstadsteknisk sed" inte tagits upp i anvisningarna. Dit hör dragningen av okritiska förband! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#11 » 11:10:01, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

....bara synd att den "verkstads tekniska seden" är svår att förmedla i skrift. (det gäller även andra områden, där bedömning ut i från erfarenhet krävs...)

...enda sättet att få erfarenheten är att göra.
...enda sättet att veta att man gör rätt är att någon visar och talar om hur man ska göra....och sedan kontrollerar att det är rätt gjort.

Tyvärr tror jag det finns för lite tid i dag för lärande på arbetsplatser...
( och troligen lång i från alla som är intresserade av att lära sig något, på "hobby nivå", som har någon att fråga eller som kan visa.....)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qqq (trådstartaren)

#12 » 14:04:21, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justerskruvens diameter är 3/8". Efter momentdragningen så mätte jag spelen och exv ett 0,4 mm bladmått gick in, men inte 0,45 mm dito.
Men å andra sidan så är inte bladmåtten kalibrerade... men men det får duga.

Maskinen och motorn har bara gått 2450 timmar. Orginaldäcken sitter fortfarande på.

Apropå däck, finns det tillverkningsdatum och var på däcken sitter de på Goodyear Industrial Sure Grip däck ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#13 » 19:53:15, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen DOT märkning ? ( det står DOT ( en massa siffror och bokstäver) och sedan sluter det med 4st siffror (vecka, år) .....är det innan 2000-talet så är det 3-siffror (vecka, år) .... :klia: (jag har för mig att det var en 3-kant på slutet för 90-talet, och utan 3-kant för 80-talet .....någon som kommer ihåg säkert?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qqq (trådstartaren)

#14 » 22:49:12, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Finns det ingen DOT märkning ? ( det står DOT ( en massa siffror och bokstäver) och sedan sluter det med 4st siffror (vecka, år) .....är det innan 2000-talet så är det 3-siffror (vecka, år) .... :klia: (jag har för mig att det var en 3-kant på slutet för 90-talet, och utan 3-kant för 80-talet .....någon som kommer ihåg säkert?

däcken är från 84 eller möjligen från 83. Men när började man med datummärkning ?
Jag försöka kolla bättre på däcken och se vad det står på dom, bland alla sprickorna...
Annat är det på myrslokens däck. Där står det i klartext "TERRÄNG" och "1962". :grin:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: norrsken11 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se