Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Tätningsspår i topp D50

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

nordis_82 (trådstartaren)

#1 » 11:34:15, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att renovera en D50B motor till min 841:a och tänkte plana topparna.

När man läser i verkstadshandboken så står det att vid planslipning djupare än 0,1 mm måste tätningsspåren i locket förnyas.

Är det ett måste att ha dom där tätningsspåren eller klarar man sig utan dom om det nu tas mer än 0,1 mm?

Dom som planslipar trodde inte dom var så viktiga men jag tänkte att det är bäst att höra här hur ni har gjort när ni planat toppen.

Att planslipa är lätt fixat men att hitta nån som har fräsverktyget så man kan göra tätningsspåren är värre så klarar man sig utan dom så gör det allt mycket lättare :grin:
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67



Björn.O

#2 » 14:58:44, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är en intressant fråga, jag hade samma dilemma med min TD70 förra sommaren. De som är seriösa hävdar ju att rillningen är viktig och de som saknar verktyget menar att man kan skippa det.

Intressant om nån har erfarenhet av vad som funkar i praktiken.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

jörgen.ottosson

#3 » 19:34:34, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är topparna i behov av planing? ( rillan djup är ca 0,1 mm så planar man så försvinner hela djupet)

Vet inte hur "viktig" rillan är, men kan säga att de infördes på motorer som inte hade den i tidigare utförande, (tror det var td100 :klia: bla ) har någon stans i bakhuvudet att man samtidigt ändrade åtdragningsmoment och utförande på foder och topplocks packning. Dessa fyra komponenter (foder,packning,topp,moment) samverkar ju för att hålla förbränningstrycket kvar inne i cylindern så jag tycker det är logiskt i alla fall..... :klia: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#4 » 20:35:06, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ju hänt en del i topplockspackningsbranschen på senare år också. Packningarna fick ju helt andra egenskaper när de började göras asbestfria i slutet av 80-talet, det var väl inte alla tidiga asbestfria packningar som var helt lyckade så det skedde ändringar allteftersom under 90-talet också.
Det kan ju tänkas att en modern packning är mindre (eller i värsta fall mer) beroende av rillorna än vad packningarna var på den tiden då motorn konstruerades och verkstadshandboken skrevs.
Ett tips är att köpa en ny packning av något välkänt fabrikat, och om anvisningar om t ex rillor eller åtdragning som följer med packningen avviker från verkstadshandboken så håll dig till uppgifterna från packningstillverkaren!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#5 » 20:44:12, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

D50 har massiv stålpackning, det är delvis därför rillorna finns där, för att packningen ska deformeras och greppa i spåren. Nyare volvomotorer med stålpackning har betydligt aggressivare skärkanter på både foder och cylinderlock.

När det gäller stålpackningsmotorer är foderhöjderna mycket viktiga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nordis_82 (trådstartaren)

#6 » 14:56:14, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit och kollat upp topparna lite mer och dom verkar vara lite "böjda". Dom var ca 0,15mm lägre på mitten. Han som kollade upp dom sa att han inte tyckte det var så mycket och att dom rätar ut sig när man drar ner toppen. Tyckte han förklarade så bra och att dom flesta toppar är lite böjda på längsled och han tyckte jag skulle prova utan att plana. Sen när jag kom hem började jag fundera och visst kanske det funkar på en aluminium topp till en bil men en gjutjärnstopp till en traktor som dessutom ska dras ner mot cylinderfoder och stålpackning...nja.

Har han fel så klaga inte så mycket på han. Han håller bara på med bilar och jag gick bara till han för att jag snabbt ville mäta topparna, men finns det nån sanning i det han påstod?

Hade varit underbart skönt om man sluppit plana för som jag sa tidigare att hitta nån som planar är lätt men att hitta nån som gör rillorna inom rimligt avstånd verkar omöjligt! Närmaste jag hittat är i Umeå och det är ju ändå 50 mil dit för mig och frakten är ju äckligt dyrt. Är det nån som vet nån i Norrbotten som kan göra rillorna?
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67

MN

#7 » 17:22:34, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns säkert ngn kuf på lämplig swecon anläggning som kan damma av verktygen!
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jörgen.ottosson

#8 » 18:50:37, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte alla "motorböcker" som anger någon planhet på topplock. Jag brukar (rätt eller fel?) låta ett topplock som är plant inom 0,1mm vara (det återmonterar jag) är det mer så får man titta på "hur" det är krokigt (var lägsta, högst punkt ligger) och försöka bedöma om det kan gå eller ej.... (tex. om största avvikelsen är nära en kant, som inte är en tätningsyta....eller att en hög/låg punkt ligger i förbränningsrummet,....men resten av toppen är inom 0,1mm plan = OK )

....som regel väljer jag att bearbeta topplock som är utanför 0,1mm.

Men observera att detta är "min tumregel" jag kan inte säga att det måste vara så. :laes_detta: (och det är inte något jag arbetar med yrkesmässigt....)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

nordis_82 (trådstartaren)

#9 » 17:08:43, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag fundersam. Jag tog nu en stållinjal och bladmått och mätte topparna här hemma i alla olika vinklar och ställen och det största bladmåttet jag får in är 0,05 mm! kanske just en 0,06! Men att få in en 0,1 mm finns ju inte en möjlighet.

Jag har försökt mäta på olika sätt och kollat så linjalen är rak och tvivlat på allt som man kan tvivla på men med samma resultat.

När jag var och mätte upp topparna så satte han ju topparna på klossar på fräsbordet och satte indikatorklocka och förde toppen i sidled med bordet och man såg indikatorklockan röra sig från 0 ner till ca 15 i mitten och så upp igen!

Jag har till och med funderat om det kunde vara så att eftersom klossarna var på kanten av toppen att den blev lite böjd av sin egen tyngd, men har testat och sätta topparna här hemma på träklossar, men det blev ingen skillnad.

Så vad händer? Är stållinjal och bladmått tillförlitligt? Gör jag nåt fel? Eller var det nåt som blev fel eller gjordes fel när jag var och mätte upp topparna?
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67

Micke Härnta

#10 » 17:18:27, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är dina linjaler bevisat raka?
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige

jörgen.ottosson

#11 » 17:28:13, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäter man på det sättet i fräsen, är nog svaret att fräsbordet "tippar", pga slitage, när du kommer ut mot änden..... prova mät på samma sätt, mot bara fräsens bord, ger troligen liknande resultat.

Ett sätt att kontrollera linjalen, att är rak, utan att kontrollera mot kalibrerad planskiva, är att använda toppen du mäter, och en mikrometer (eller bra skjutmått) .....mät att linjalen är lika hög hela vägen (för att kontrollera att båda kanterna är parallella, de måste de vara)om det är OK....lägg sedan linjalen, och mät på toppen som du gjort.....vänd linjalen och mät på andra sidan.....skiljer inte resultatet är linjalen "rak" och man kan lita på resultatet, när man mätt toppen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#12 » 18:35:46, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En välutrustad verkstad mirafräser spåret i dag. De seriöst renoverade toppart jag sett har alla fått spåret fräst efter planing. Mycket vågad inställning att påstå att det inte behövs för att man inte kan utföra åtgärden, om de hade resurser för det så skulle de naturligtvis utfört renoveringen till originalutförande för att slippa ta personligt ansvar för ändringen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kmracing

#13 » 07:21:25, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog också vilja ha spåren uppfrästa efter planing. Men jag skulle samtidigt ta hänsyn till om det fungerat bra tidigare, och i så fall överväga att inte röra ytan alls om det är problem att få jobbet gjort.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

MN

#14 » 07:41:25, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

en topp "säckar" inte pga egentyngd!
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

nimbus

#15 » 08:32:54, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där tiondelen kommer du räta ut så fort du lägger an bultarna om det är i längsled, jag hade inte planat om alt annat är ok
Om du vill plana är det inget märkvärdigt att göra spåren i en mekanisk verkstad med fräs och ursvarvningshuvud. Toppen måste kollas så att den ligger i noll med indikatorklocka innan man gör spåren, paralleliteten är viktig
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P.Eriksson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se