Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Motorreparation Gigantic G18 (Fordson Major)

155 inlägg • Sida 6 av 11
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Hidsmekolek (trådstartaren)

#76 » 21:37:09, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar väl bli dags för lite uppdatering, pysslat lite med tryckplattan även om jag kanske borde investerat i en ny.. :myzsko: :klia:
Men är man västgöte så är man.. :mrgreen:
Rev ju isär plattan för rengöring/kontroll, ganska hanterad slityta.
Bild
Men som tur är har Borg&Beck fixat fina plan för uppspänning på fräsbordet. :eat:
Bild
Så då kör vi!
Bild
Fick ta några skär på ett par tiondelar var, men det blev riktigt hyfsat. :grin:
Bild
"Bara" att sätta ihop igen, visade sig att den nya lamellen är i princip lika tjock som en vanlig M10 mutter
så jag letade upp ett gäng muttrar som låg inom en tiondel i tjocklek för att kunna justera in armarna vid "arbetsläge"
Bild
Att vara koppling på en lastmaskin är ingen lek, har varit redigt ljummet nån gång så fjädrarna blånat i änden.. :huh:
Bild
Plattan ihopdragen mot svänghjulet med muttrarna i kläm, armarna justerade inom några tiondels mm.
Bild
Lossad och klar!
Bild
Nu kan jag äntligen montera svänghjulet på motorn och därmed få dit bränslepumpen.. :coffee:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

15 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor



Hidsmekolek (trådstartaren)

#77 » 20:39:19, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småpyssel..
Putsade rent graderingen på svänghjulet och gradade startkransen.
Bild
Hängde dit svänghjulet, attans trevligt med nymonterad svängpelarkran! :mrgreen:
Bild
Då kan man plötsligt hur enkelt som helst ställa upp motorn i arbetshöjd på ett gäng halvpallar! :grin:
Ställt motorn på 21grader före övre dödpunkt, som verkar vara rätt läge för minimec-majorer.. :klia:
Bild
Sen var det ju det här med att pumpen saknar inställningsmärket på kopplingen.
Nu kan jag ha fel, men när man tar ur främre luftnippeln på pumpen ser man 1:ans
pumpelement och min gissning är att insprutningen börjar när pumpkolven täcker hålet som bränslet
sugs/trycks in i.. :klia:
Alltså är det i det läget pumpen ska stå när motorn står 21grader före ödp.
Protester på detta?
Bild
I vilket fall så hamnade pumpen med mitt rita-gissa-spring hyfsat mitt i justermånen på kopplingen. :thummar:
Bild
Så då drar vi fast pumpen och sorterar upp bränslerören!
Bild
Raskt över till andra sidan, monterat grenrör!
Bild
Sen var det det här med fästet till styrservopumpen, jag var så nöjd med att äntligen få på en topp
som har fästpunkter för servopump, toppen som satt på från början hade åxå det men med trasiga gängor. :snow:
Motorn som för närvarande sitter är en tidig motor utan fästet.. :ohnej:
Blev ett halvavancerat pumpfäste på den motorn, som förmodligen inte passar på denna då grenrören har olika bultmönster..
Bild
Och toppen som jag fått på motorn nu, har nån borrat och gängat anslutningen till motorvärmare mitt i prick.. :aaargh:
Bild
Och givetvis är inte pumpfästet slätt på baksidan så det går att lägga packning mellan, så det blev en bit plattjärn
med tre hål och packning mot toppen. :photograph:
Bild
I förhållande till annat så var kopplingsmontaget helt odramatiskt, :grin:
Bild
Bild
Känns faktiskt som det börjar närma sig planeringsstadiet för motorbyte i maskinen!!
Om man nu inte ska provstarta "på pall" först.. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

18 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#78 » 20:47:56, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande är det :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ludde eriksson

#79 » 20:51:59, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle inte putsat grenröret nåt´? :mrgreen:
Riktigt skoj att följa din tråd :thummar: :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Hidsmekolek (trådstartaren)

#80 » 15:20:12, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Starta på pall var det ja! Spännande.. :svettas:
Varit hemma från jobbet med en tråkig förkylning, man blir rätt trött på att sitta och tryna i soffan efter nån dag.. :coffee:
Så idag gick jag ut och pysslade lite. :vissla: :photograph:
Började med att fylla upp oljekanaler och filter, en mjuk plastflaska med en slang i och en nippel i oljetrycksuttaget
så klämmer man lätt i en liter olja i systemet, oljetryck efter några varv på startmotorn! :thumme:
Bild
Plockade fram en halvkass startmotor,
Bild
Och kopplade in den, orkar dra runt motorn med ventilerna lyfta i alla fall.. :snow:
Bild
En gummilapp och slangklämma på slanganslutningen,
Bild
Så kan man fylla upp motorn med kylvatten.
(och tappa ur igen eftersom gummilappen läckte som ett såll :ohnej: :aaargh: )
Bild
Luftat bränslesystemet!
Bild
Nära nu! Har jag glömt nåt? :klia: :myzsko: :insomnia:
Bild
ELD I BERGET!! :mrgreen:

Gick ju rätt bra, inga konstiga ljud svarar rätt gott på gas. :grin:
Lite orolig gång på vissa varv men pumpen är ju inte ny så regulatorn är väl lite racklig..
Stabilt på två kilos oljetryck, från startmotorvarv till fullgas.
Bild
Att tomgången blev obefintlig beror på att jag riktade armen lite och var rädd att han skulle rusa
så jag skruvade ut tomgångsskruven..

Så nu är det bara att börja riva ur aset som sitter i maskinen nu! :eat:
Fast det dröjer nog lite, men behöver ta tag i det innan det blir frost, rent vatten i nu.. :snow:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

25 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

ers-gti

#81 » 07:43:21, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :thummar: Vilken gång!

1 person gillar det här inlägget.
ers-gti
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:37, 15-09-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#82 » 08:12:51, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med "allround-mekar" :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#83 » 20:58:32, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju en T-Ford å man är lite nyfiken på de där med hel å halvfart sen hur fort tuffade en sån på max? Farsgubben kan inte säja för han är död för längesedan men pratade om backar som var så branta att han var tvungen vända skorven för att bekämpa den, kan de vara så att de hade särskilt backdrev? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#84 » 22:26:16, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att man fick vända T-forden inför branta uppförsbackar var att den inte fick bränsle annars. Tanken sitter under förarsätet, alltså ganska långt bakom motorn, och det finns ingen bränslepump utan bränslet rinner med självtryck till förgasaren.
Det sägs att den konstruktionen var avsiktligt gjord för att man inte skulle kunna köra i så branta lutningar att det blev problem med motorns stänksmörjning.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#85 » 06:23:05, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alltid trott att backen hade lägst utväxling, att det var orsaken.
Men de anledningar som nämns ovan kanske samverkar?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Hidsmekolek (trådstartaren)

#86 » 11:48:18, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bensin i tanken och brant backe så kan dom storkna, helt rätt! Lika med smörjningen, sitter ett rör genom motorn med en liten tratt bakom svänghjulet som leder oljan till framkant på motorn, lutar det mycket så blir det dåligt oljeflöde..
Sen är nog backen lite lägre växlad.. :klia:
Har man dessutom ett slitet bromsband till lågfarten så kan det slira så man inte kommer upp för det. Är backens band friskt då så kanske man löser det med att backa..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek (trådstartaren)

#87 » 12:02:51, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen för att svara på 63ans fråga om hel och halvfart, finns tre pedaler på T-Forden, broms, back och "växelpedal"..
Bromsen är den som funkar som man tror.
Eller ska göra, klart låsningsfritt. :mrgreen:
Backen- trampa ner, driver bakåt.
Växelpedal- trampa ner, driver på lågväxel.
Halvvägs upp- friläge.
Helt uppe- låser kopplingen helfart.
Drar du åt handbromsen blir det först friläge, växelpedalen åker ner halvvägs, sen dras handbromsen åt, fortfarande friläge.
Gas och tändinställning på spakar vid ratten.
Maxfart runt 70kmh, trivsam marschfart ca 50kmh.

Var det nån som förstod? :vissla:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

9 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ludde eriksson

#88 » 14:07:02, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inbillar mig det :thummar:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

63an

#89 » 15:52:57, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu vet man lite iallafall :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Jac

#90 » 16:43:03, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Gas och tändinställning på spakar vid ratten.
Maxfart runt 70kmh :vissla:


Slaka mustascher?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se