Vissa grejer gör man lätt i fel ordning, tex att montera
motorvärmare när det närmar sig vår..
Nåja, det har varit på gång sen i höstas.
(och nu är det ju kallt)
Letade upp värmaren som satt på när jag köpte maskin, och givetvis, eftersom den satt typ uppåner då så hade det stått vatten i eldosan..
Blev att pyssla om den lite, men nu löser inte jordfelsbrytaren längre!
(yup, den blir varm åxå)
Tog in maskin häromdan och började titta på lämplig plats, kändes vettigt att ha den mellan blocket och rambalken på högersidan.
Fick svarva och fräsa till en slanganslutning som passar istället för avtappningskranen på blocket,
skymtar bakom generatorn..
Sen var det den övre anslutningen..
På toppen finns en pluggad anslutning vid termostathuset, fast på andra sidan motorn och slangen blir gärna i vägen
för dekompspaken, finns ju en hemborrad anslutning bakom servopumpsfästet åxå men servopumpen vill jag ha kvar!
Men ovanför ettans avgasport vid ventilkåpan såg ut som det var tänkt att man kunde ta upp ett hål?
Hur ta reda på om det är lämpligt?
Toppen som jag "skrotade" ligger nog kvar i skrothögen utanför!
Handslägga fram!
Sedärja!
ser ju ut som det skulle funka!
Borraborra!
Och
gänga med R1/4"!
Fick borra i en luftning i nippeln med.
Drog ut elanslutningen vid huvudbrytaren så kanske man låter bli att köra iväg med sladden i..
Passade på att efterdra toppen med, har inte blivit av innan..
Bultarna sjönk i princip inget, men så drog jag ju ett par gånger med nåt dygn i mellan när jag plockade ihop motorn.
Ventiljusteringen som följde var dock mer behov av, verkade som spelet hade minskat på ett par ventiler, får nog hålla lite koll där!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.