Min skabbiga Gigantic har väl skymtat här då och då, men nu är det dags för en egen tråd!
Just nu gäller det att få ihop en motor som startar lätt, håller glykolen på rätt ställe och har oljetryck vid varm motor!
Motorn som satt i när jag köpte aset klarade inget av dom tre kraven på slutet..
Bytte till den här motorn från en 52a förra senvintern..
Blev lite bättre, till att börja med så fixade den två av kraven (startar lätt, glykol på rätt ställe).
Oljetrycket däremot..
Men säg den lycka som varar, nog blev oljan märkligt färgad i vintras..
Men han startar fortfarande på ett par varv!
Så här är vi nu, första semesterveckan, bara att börja riva!
Utgångsläget, svårstartad, dåligt oljetryck, glykolen rinner ner i tråget vid kyla, halväckligt svetslagad topp..
Börjar med att riva bort bränslesystemet.
La ner rätt mycket jobb på denna motorn när jag köpte maskinen för några år sen, bland annat togs det mesta av
bränslesystemet från en Supermajor jag skrotade..
Vidare låter jag nog bilderna tala mest för sig själva..
Toppen ser hyfsad ut inte så sotig och ventilerna ser bra ut, fast det spelar ingen egentlig roll
tänkte ta toppen från den skrotade Supermajoren i alla fall..
Toppackningen verkar ha hållt tätt, fingertoppskänslan sa att fodren höll bra höjd.
Hyggligt rent och snyggt invändigt, kunde varit betydligt äckligare..
Vet nån förresten vad det här är för filurer?
Lite intressant för "FoMoCo" Gjutningen på blocket bakom grenröret var överspacklad med en blobba
före den gröna färgen kom på.
Mnja, tror det får räcka för ikväll, nya inlägg imorrn!?!