Svetsade lite sprickor idag, inte så seriöst men det håller väl en stund..
Passade på att bulta fast blytackorna i ramen på vänstersidan medan motorn är ur,
dom har legat och åkt fram och tillbaka några cm rätt länge..
Borrade och gängade i plattjärnen som håller dom på plats, bultarna går in 25mm i blyet.
Samma här, håller väl still dom en stund..
Behövde ju lite nya hål i rambalkarna, motorn låg i princip lös och skallrade i dom när jag köpte maskinen..
Fattades minst ett tiotal
bult i motorfästena då..
Nya hål till bröstplåtens öron.
Tittade lite på ingående
axel i lådan, inte så snygg men det får duga.
Nu så! Motor på ingång!
Gick ganska bra men det "nya" blocket verkade nån mm bredare så motorfästena vid svänghjulet kivade
rätt friskt..
Fick dra motorn på plats med ett par bultar med lång
gänga och muttrar.
Rätt spännande när man inte känner om lamellen äntrar splinesen som den ska.
Slutade med att jag la i högsta
växel och petade runt motorn i startkransen/drog bultarna lite växelvis
tills maskin ville
rulla på golvet, sen gick det att bända in motorn sista fem cm med ett fyrkantrör.
Tvättade rent en hög smådelar häromkvällen, slutade med en
sväng förbi verktygsboden för att handla
en låda 7/16" X 1-1/4" UNC..
Alltid trevligt med nya bultar, justerade upp kopplingen och testade funktionen så fort motorn var fastdragen
verkar koppla ur som det ska..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.