British Pre Focus eller BPF kallas de. Finns hos allehanda välsorterade handlare av Brittiska bildelar. Eller så söker man hos ebay.co.uk Man får hålla koll på om man har varianten med en eller två poler bara. Den riktig seriöse håller också koll på om man ska ha längsmonterad eller tvärsmonterad glödtråd för de ger olika ljusbild. Tanken var att de ena var för fjärrljus (längsmonterad) och de andra för kurv/dimljus.
Finns som Halogen också, t o m i LED (fast jag känner ett visst tvivel om hur bra de i LED utförande är)
Körde in en säck ved idag, passade på att filma uppstarten. Testat lite olika inställningar på insprutningspunkten, men det visade sig att där jag ställde pumpen från början var så rätt det kunde bli, hyfsat lättstartad och go gång. ställer man pumpen bara några grader tidigare så tappar man direkt i gassvar och bottenvrid, så nu blir det nog inte bättre. Temperaturen strax under nollan i morse.
Skulle kanske leta upp en motorvärmare, satt en slangvärmare på när jag köpte aset, monterad i höjd med termostathuset.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Nu är jag ingen Fordälskare, men tillstår gärna att det är gött att höra en frisk Fordsonmotor med Simmspump. Nostalgi förklaras det väl Snyggt jobbat o väldigt kul att du delar med dig! Tack
Hittade den här på Järbo hembygdsförenings hemsida, om det stämmer med tillverkningsåren så borde G18 vara baserad på såväl New major som power major och super major. Dock borde samtliga vara industrichassin med enkelkoppling. Min har power/supermajor instrument/rattstång/tank och trumbromsar så då borde det betyda powermajorchassi? Frågan är om det finns några G18 med superns skivbromsar och diffspärr? Industrichassit kanske inte fick detta.. Sen är ju frågan om tillverkningsnummer, enligt listan tillverkades ca 800 G18 och min maskin har nummer 789, borde ju vara rätt sen isåfall, men Gigantic kanske hade gemensam nummerserie för alla baklastare eller började serien på nummer 100 eller så.
Ja, det där var intressant. Väldigt många G18 tillverkade dock ser man dom sällan på blocket. Jag hade tillverkningsnummer 998 på min. Anledningen att jag undrade var att jag skulle beställa diverse filter och säljaren behövde veta vilken modell på Fordson Major det var .