Brakade till Wheels & Wings igår, då krävs lite förberedelse..
Chevan har envisats med att tycka att smörjning på alla vippor är lite onödigt,
men jag håller inte riktigt med så det blev genomgång på vippbrygga i torsdags..
Rätt mycket skräp i vippaxeln, så det kändes som en motiverad arbetsinsats!
Hittade ett gäng "vackert" omslipade vipparmar, undrar varför ventilspelet var så intressant att få till..
Helt problemfri resa till Falkenberg blev det iallafall.
Var hemma vid fem igår, då blev det lite trevligt utomhussmide!
Bröstplåten på Majormotorn är ju fästpunkt till traktorns rambalkar,
med fästpunkterna bockade framåt.
När man ska lyfta ur motorn ur Giganticen har man två val,
Antingen lossa bakaxelbryggan med
hydraulpump och allt j#velskap och skjuta styraxeln bakåt en bit.
Eller helt enkelt kapa bort nämnda fästpunkter lite snabbt och bara lyfta ur motorn,
då det bara är dessa som stoppar motorn från att dras så långt fram så den går fritt för kopplingshuset!
Samt svetsa dit öronen igen vid motormontering.
Gissa hur jag gjorde sist..
Motorn som satt i hade dessutom industri/lastbilsplåten (?) utan traktorns fästen
så där var det dityxat fästen med lite diverse skrotbitar.
Läge för modifiering!
Kapa till ett par vinkeljärn, svetsa på med gamla öronen som "breddmall".
Sedan kapa bort och slipa till, kommer givetvis behöva borra fyra nya hål i rambalkarna, men dom tas ändå bort vid
motorbytet så den biten blir enkel.
Konstruktionen blir väl lite klenare men lastmaskinen har ju en egen bärande
ram så traktorramen håller mest motor/transmission på plats.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.