Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Motorreparation Gigantic G18 (Fordson Major)

155 inlägg • Sida 2 av 11
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

torbjorn_forsman

#16 » 09:48:29, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent allmänt brukar epoxy inte tåla hetvatten i längden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



jörgen.ottosson

#17 » 10:18:08, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är tätningytan (ned mot vevhuset) oskadad hela vägen runt? (det är ju den ytan som o-ringen tätar mot)

Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hidsmekolek (trådstartaren)

#18 » 23:36:18, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade upp reservblocket idag, O-ringsspåren är inte hundra här heller men inga diken tvärs över iaf..
Bilderna är på sämsta stället, fyrans cylinder..
Bild
Bild
Letade upp O-ringe som suttit i det sämsta spåret på "originalblocket", ser ut som skadorna fanns redan när den monterades?
Bild
Fodersätena på reservblocket såg riktigt fina ut!
Tror jag bygger på detta, hittar inga andra större skavanker så det duger nog.
Vet att nån föreslog nånstans att man skulle använda trätjära som tätningsmassa på fodertätningarna, men jag är skeptisk.
Gillar Hylomar, men osäker på dess beständighet mot hett vatten/glykol. :klia:
Permatex kanske.. :idee:
Men, är allt som det ska så behövs ju inte mer än regelbundna glykolbyten för att det ska funka..
Bild
Nåja, tröttnade på motorblocket för en stund och tog en mätstund!
Vevaxeln har klarat sig riktigt bra, som mest 4 hundradelar slitage, 3 hundradelar ovalt/koniskt.
Duger till en bonne i skogen. :thumme:
Bild
Gjorde en fin wellpapp-inköpslista och knallade in och beställde grejer för 500 pund på Agriline i England. :eat:
Bild
Blev ett "overhaul kit" för 199 pund + vat, tänkte först beställt bara det som verkligen behövs då tex mina kolvar är riktigt fina,
men när jag räknade på det så blev det nästan 100 pund DYRARE! att plocka ihop en egen omgång grejer utan bland annat kolvar och ventilfjädrar!
:insomnia: :klia: :myzsko:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

9 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#19 » 09:43:07, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om Loctite "VVS-tätning" eller "Gängtätning" skulle fungera bra vid O-ringarna för fodren?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

igelkottar

#20 » 09:59:17, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad använde de för tätning från början? För det borde väl duga nu oxså?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

jörgen.ottosson

#21 » 10:12:02, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du fyller ett o-ringsspår med en massa "gegga" så tappar o-ringen en del av sin funktion....o-ringen är inte tänkt att ligga "statiskt" som en packning och bara täta. Den ska kunna röra sig och ändra form för att hela tiden täta när tryck och temperatur (=mått) ändras. "limmar man fast den" så rör den sig inte....

Bild
Originalets URL: http://www.westring-dichtungstechnik.de/rwd-2/images/o-ring-fibel/Westring_O-Ring_Form_Nut.jpg


Självklart måste tätningsytan vara bra för att det ska funka...om "geggan" hjälper o-ringen att täta mot en dålig tätningsyta, låter jag vara osagt, jag skulle personligen hellre prova att "jämna ut" skadan underförutsättning att O-ringen fortfarande komprimeras efter åtgärden. (ev. göra spåren större för en grövre o-ring)

Om man ska "limma" något så är det en bättre ide att limma fast ett "shim" på den skadade ytan för att på så sätt skapa en slät yta för o-ringen att täta mot. ( och då har man inte limmat fast något som ska röra sig, utan skapa något som liknas en stödring som används vid högtrycks tätning.)
http://www.westring-dichtungstechnik.de ... RsAND-ring
Bild
Originalets URL: http://www.westring-dichtungstechnik.de/rwd-2/images/o-ring-fibel/Westring_Stuetzringe.jpg
Deus ex machina

7 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hidsmekolek (trådstartaren)

#22 » 15:20:04, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I verkstadshandboken står det "lubricate the rubber seals with soft soap". :laes_detta:
Men det gäller ju friska delar, har varit lite inne på samma tema som Jörgen med stödring istället för
nån tvivelaktig tätningsmassa, men då bör nog (övre) kanten på spåret vara hyggligt jämn. :klia:
Den som lever får se, ska tvätta rent blocket och sen är det väl att vänta på delar..
Känslan är väl att det blir tätt med spåren som dom är på "reservblocket", fräscht gummi och nya foder så borde det gå!
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#23 » 23:03:40, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju inte så höga tryck i det här fallet att man behöver fundera på om O-ringen kommer att vilja röra på sig. Dessutom är det ju en helt statisk tätning, det är ju inte som när en O-ring ska täta mot t ex en rörlig kolvstång.

Det finns flera fall där motortillverkare har använt O-ring + tätningsmassa för statiska tätningar med måttliga tryckskillnader och där det bevisligen har fungerat bra. T ex kåpan över transmissionen för vattenpump och separatsmörjpump på Kawasaki snöskotermotorer omkring 1980 (där är det en ganska tunn O-ring i ett spår, kombinerat med en vit gummiartad tätningsmassa), och oljetrågstätningen på Lloyd 600 (plana flänsar med Permatex eller liknande tätningsmassa, kombinerat med ett spår med ett O-ringsartad gummisnöre på den långsida som hamnar under oljenivån i tråget).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#24 » 23:21:13, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Rörelsen" kommer från temperatur....och nej det är inge tryck att tala om. Men jag är ändå tveksam till tätning (o-ring) och "gegg" i kombination.... då kan man lika gärna skippa O-ringen och bara fylla smeten i spåret... :klia:
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

doc2

#25 » 22:01:13, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tidigare ägd Fordson major och hängt en del på Fordson.se. Just dessa o-ringsäten verkar vara den motorns akilleshäl. Har läst om kemiskt metall lagning av spåren som höll i alla fall så länge tills mekaren hann skriva om det på forat.
En annan sak som jag snappade upp är just själva o-ringarna. En troligen mycket kunnig gammalt reparatör hävdade att original gummit har visat sig vara olämpligt, blir spröd och får sprickor som på Hidsmekolek's bild. Lösning mot detta skulle vara att använda silikonringar istället. Få se om jag hittar tråden där.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Roine.e

#26 » 22:19:05, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just inkontinens i oringarna är vanligt på majormotorerna, hade lika på min Traktorgrävare,en Bray byggd på Supermajor, men där gjorde jag en rövare efter lite tips på Fordsonforat å slog i Bars Leaks i kylvattnet, funkade toppen i de 10 år jag hade grävarn. Det är inte "rätt" men det funkar ofta bra.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

doc2

#27 » 22:24:23, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... der#p28809

Lite roligt att upptäcka att man själv startade just den tråden för nästan tio år sedan iof med en annan fråga.

2 personer gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek (trådstartaren)

#28 » 23:03:13, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har ju åxå hängt på fordsonforumet, synd att det har "ebbat ut"..
Vet att ämnet med O-ringarna var uppe några gånger där.
Hade dock glömt det här med silikonringarna, 110 X 4,65mm sägs ju måttet vara, kanske skulle forska i detta. :eat:
Provade Bars Leak på min -52 Major, hankade mig genom en sommar på det men sen skar ett vevlager..
Så det blev totalgenomgång ändå.. :huh: Men han går som en dröm numera!
Bild
Bild


Började tvätta motorblock ikväll, rätt mycket gucka i hörnen på det minsann! :aaargh:
Nya tag en annan dag, fick ett mail om mina beställda delar,
-"Your parcel has left the United Kingdom and is on its way to Sweden" :thummar:
Firade med en sväng till Tokabo i Mjöbäck medelst T-Ford, kaffe å våffla minsann! :eat: :driver:
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

14 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

fourdoor

#29 » 07:11:12, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fränt! :thummar:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Hidsmekolek (trådstartaren)

#30 » 10:04:44, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brakade till Wheels & Wings igår, då krävs lite förberedelse..
Chevan har envisats med att tycka att smörjning på alla vippor är lite onödigt,
men jag håller inte riktigt med så det blev genomgång på vippbrygga i torsdags..
Bild
Rätt mycket skräp i vippaxeln, så det kändes som en motiverad arbetsinsats!
Hittade ett gäng "vackert" omslipade vipparmar, undrar varför ventilspelet var så intressant att få till.. :huh:
Bild
Helt problemfri resa till Falkenberg blev det iallafall. :grin:
Var hemma vid fem igår, då blev det lite trevligt utomhussmide!
Bröstplåten på Majormotorn är ju fästpunkt till traktorns rambalkar,
med fästpunkterna bockade framåt.
Bild
När man ska lyfta ur motorn ur Giganticen har man två val,
Antingen lossa bakaxelbryggan med hydraulpump och allt j#velskap och skjuta styraxeln bakåt en bit.
Eller helt enkelt kapa bort nämnda fästpunkter lite snabbt och bara lyfta ur motorn,
då det bara är dessa som stoppar motorn från att dras så långt fram så den går fritt för kopplingshuset!
Samt svetsa dit öronen igen vid motormontering.
Gissa hur jag gjorde sist.. :cool: :vissla:
Motorn som satt i hade dessutom industri/lastbilsplåten (?) utan traktorns fästen
så där var det dityxat fästen med lite diverse skrotbitar. :snow:
Läge för modifiering!
Kapa till ett par vinkeljärn, svetsa på med gamla öronen som "breddmall".
Bild
Bild
Bild
Sedan kapa bort och slipa till, kommer givetvis behöva borra fyra nya hål i rambalkarna, men dom tas ändå bort vid
motorbytet så den biten blir enkel.
Bild

Konstruktionen blir väl lite klenare men lastmaskinen har ju en egen bärande ram
så traktorramen håller mest motor/transmission på plats.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

13 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se