Oljetråg var det!
Eller, hur man lägger en god del av söndagen på halvnödvändiga modifieringar.
Får nog börja från början, köpte en ny
startmotor i vintras, hur enkelt som helst men nu är det så
att majorerna har starten på vänster sida och dom flesta nya startmotorerna är tänkta till senare
fordar som har starten på höger sida.
Infästningen är lika men eftersom dom sitter på olika sida om motorn så hamnar solenoiden ut åt sidan
när dom monteras på majoren. Hade funkat klockrent om det inte vore för oljestickan som sitter under starten..
Nu finns det ju både original med spakstart och med solenoiden "rätt" att köpa men nu har jag en ny som är "fel"..
Ser inte så illa ut på bilden men vinkeln ljuger, för att det ska funka alls får man böja stickan och se till att
huvudströmmen är avslagen vid oljekoll, annars kan stickan bli väldigt varm när den jordar startens pluspol.
Störigt minst sagt.
Tänkte försöka fixa detta genom att flytta stickan i tråget..
Nytvättat tråg, tog det från reservmotorn då det andra visade tecken på sprickor..
Kapat till en stump 45mm
axel. Nu är det bara att ta bort allt material som inte är ett oljesticksrör!
Svarvat en stund.
Fräsa plan på två sidor för enklare uppspänning.
30 grader ser ut att kunna bli bra!
Det tar på klumpen.
Se där ja! Rätt mycket spån blev det.
Tagit hål i tråget, gängat med 1/4" unc som sig bör. Och jag slutmonterade med kortare
skruv.
Fick skava slätt utsidan för att få en hyfsad tätningsyta..
Grundad monterad och klart! Originalröret pluggat.
Visst hade det gått fortare att ta en plattjärnsbit och en rörstump, eller kanske bara köpa "rätt" startmotor
men man måste väl få nörda igång ordentligt nån söndag per år eller?
Tråget monterat! Ska bli intressant att se om det blir som jag tänkt.. Har ju krånglat förr om man säger så..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.