Vad är det för typ av
startmotor? Typ förvuxen personbilsstartmotor med
solenoid och
hävarm för att föra fram drevet, eller en startmotor med förskjutbar
rotor alternativt solenoiden i linje med rotorn och framföring via en
pinne i ihålig
axel?
Om du anger fabrikat och typbeteckning på startmotorn så kan jag kolla inom några dagar vad det är för typ och om samma startmotor används någon annanstans också.
Börja med att mäta spänningen direkt över startmotorn (mellan + polskruven och startmotorns stomme) medan en medhjälpare försöker starta. Om den blir i lägsta laget, så mät dels mellan + på startmotorn och + på batteriet, dels mellan stommen och - på batteriet, för att se på vilken sida spänningsfallet uppstår.
Är det inget spänningsfall utanför utan internt problem i startmotorn, så är som sagt solenoidproblem inte helt ovanligt. En startmotor kan bli svag och dra för mycket
ström om det har blivit kortslutning mellan varven i någon av fältlindningarna. Avbrott i fältlindningarna eller flätan som ansluter mot solenoiden kan också förekomma. I synnerhet om det är en startmotor där fältlindningarna är lindade av aluminiumband (har förekommit vissa år då kopparpriset var högt).
Beroende på hur lindningarna i rotorn är kopplade så kan en fyrpolig startmotor med fyra kol gå nästan normalt även utan ett kol, eller sluta fungera helt och hållet bara för att ett enda kol inte gör
kontakt med kollektorn. Om man kör vidare med en startmotor utan alla kol i funktion, så blir dock de andra överbelastade och man riskerar att bränna sönder kollektor och kolhållare.
En annan orsak till att startmotorn blir svag och drar mycket ström är om den "fältar", dvs att rotor och
stator skrapar emot varandra pga utslitna lager eller krokig axel.