Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Nya cylinderfoder går ej ner

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

nordis_82 (trådstartaren)

#1 » 21:58:57, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att renovera en D50 och har köpt en motorsats från oie.

Nu när jag började att stoppa ner dom nya cylinderfodren så ser jag till min fasa att foderhöjden är väldigt för mycket! Den låg på ca 0,5 mm och ska vara mellan 0,24-0,29.

Började undersöka och mäta och provade stoppa ner ett gammalt foder och den gick ner till normal höjd. Tog då och kollade och jämförde med dom nya för man började tro att det var fel mått på dom nya, men nä det var samma mått. Tillslut såg jag vad problemet var. Dom nya fodren är lite mindre avfasade i kanten som sitter mot blockytan. Började då kolla blocket och jo ytan där fodren sitter är inte helt 90 grader utan det är lite rundat där i innerhörnet.

Detta innebär att dom nya fodren inte går helt ner utan fastnar en bit upp i rundningen tack vare att dom inte har lika stor avfasning som dom gamla.

Så vad gör jag nu??? Känns ju lite konstigt att dom nya fodren inte är gjorda så att dom passar.

Är det här nåt vanligt fenomen? Har nån annan varit med om detta?

Det enda jag spontant kan tänka så här direkt är att låta nån svarva en lite större avfasning på fodren, men samtidigt känns det ju lite dumt att man måste göra det på nya foder, men det kanske är det bästa alternativet...
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67



Turbodiesel

#2 » 22:43:44, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du städat foderlägena ordentligt?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#3 » 07:55:45, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

som vilken motorbyggare som, helst så är det här alltid utmaningar man ställs inför. Visst ska man kunna förutsätta att rena ersättningsdelar ska passa men normalt sett så ska man alltid kontrollera allt både en och två gånger och såna här små modifieringar får man nog stå ut med. Betydligt lättare att fasa av och gå vidare än att skicka delar fram och tillbaks och krångla.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nordis_82 (trådstartaren)

#4 » 09:12:28, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har rengjort där så mycket jag kan men det är en liten "kant" längst in i hörnet och det är metall, inte "skit".

Det är ju inte mycket det handlar om men toleranserna är ju ganska små och viktiga. Hade bara dom nya fodren haft samma avfasning som dom gamla så hade det inte varit nå problem.

Jag får nog bita i det sura äpplet och fara till nån som fasar av lite av fodret, men det känns inte kul med en sån utgift. Även om man vet att det blir extra omkostnader så hade jag gärna varit utan denna.

Om inte nån annan har nåt förslag på vad som kan göras?
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67

LeifAndersson

#5 » 09:34:17, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte bearbeta fodret utan få bort kanten i blocket. Testa med ett skavstål men bäst är naturligtvis ett par varv med en foderlägesfräs. Kontrollera med specifikationerna men jag är övertygad om att foderkanten är enligt specifikation.
Montera foder är ett precisionsjobb som brukar kräva lite speciella verktyg, det är mycket sällan det bara är att "kasta i" ett foder och tro att det blir bra utan justering. Det är just därför det poängteras hur viktigt det är med kontrollmätning av foderhöjden. Bäst är när fodret blir högt, då räcker det med justering av blocket och man slipper shimsa. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

nordis_82 (trådstartaren)

#6 » 11:02:50, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Tack Leif. Var på väg att fara och lämna in dom precis, men då tar jag och försöker med ett skavstål. Jag har ju ingen erfarenhet av att montera foder, men jag har försökt läsa mig till hur det går till och fixat mig specialverktyg för att mäta foderhöjden och tänkte testa och hoppas att allt skulle ligga inom toleranserna. Sen om det skulle uppstå problem så får man ta hjälp eftersom.

Om dom nya fodren är enligt specifikation har jag ingen aning om och vet inte var man ska få reda på det, men faktum är att dom har en mindre avfasning än dom gamla och därför går dom inte ner.

Vet hur viktigt det är med toleranserna och vill röra så lite som möjligt i alla olika delar, men jag får testa med skavstålet. Det är ju som sagt inte mycket som behövs så vi får testa och se.
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67

Stefan1972

#7 » 11:12:53, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast om det verkligen ÄR skillnad på nya och gamla foder så förstår jag inte varför man skulle karva i blocket? Det vore ju skillnad om man kanske inte fått bort all skit men om det nu bara är en fas som skiljer så skulle jag ju ordna det istället. Det kan ju vara så att det är nån tillverkningserror så det kan ju löna sig att lyssna med försäljaren om de hört nåt om andra satser.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nordis_82 (trådstartaren)

#8 » 11:43:19, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är en synbar skillnad. Mätte nu och från översta kanten på fodret så börjar avfasningen på dom gamla ca 10.8 mm ner och på dom nya börjar det ca 11,2. på dom nya är det bara just en jätteliten fasning medans dom gamla ser man fasningen tydligt. Det hade ju varit mycket lättare att fasa av fodren.

Är det ok att göra så eller kan det bli nåt fel eller knasigt när man fasar bort lite därifrån? Även om det känns lite fel att modifiera nya foder så blir dom ju bara som dom gamla fodren.
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67

nordis_82 (trådstartaren)

#9 » 11:55:22, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte rundningen i bottenhörnet på fodersätet och den börjar ungefär 0,6 mm från botten. Det är där dom nya fodren fastnar.
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67

kimmen

#10 » 12:18:46, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog svarva av fodret, lätt förstöra foderläge i blocket vid skrapning
Det får inte spänna någonstans så du ändrar fodrets rundhet
Renheten i blocket ska vara metalliskt blank, även ytan på blocket

Så här är det att köpa icke original, man måste se upp som du har gjort
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

drivax

#11 » 12:24:03, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir alltid en radie vid bearbetning. Ta kontakt med oie fodret är nog felgjort klart att det måste vara en fas i hörnen.
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

LeifAndersson

#12 » 12:31:45, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foderläget SKA inre ha någon rundning! Det ska vara absolut plant. Det är det jobbet en foderlägesfräs gör! Tänk lite nu innan något förstörs. Runda av ytan på fodret för att det ska passa i ett taskigt foderläge i blocket är oerhört obra!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

drivax

#13 » 12:36:43, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isåfall har dom ju inte lyckats från början. Jag förstår inte poängen med att det ska vara en skarp kant?? Jobbar som verktygsmakare och har aldrig lämnat ifrån mig en bit utan att bryta kanten. Kan ju räcka med en fas på 0.5mm
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

Stefan1972

#14 » 14:54:49, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast Leif kanske menar nåt helt annat? Det är klart att inte sätesytan ska bearbetas utan det handlar väl ändå om "ytterhörnets" fas som måste finnas där om motsvarande läge i blocket har en radie som det ska ha. Ingen fas på fodret gör ju att det inte går ner. Det har ju inget med den plana ytan där fodret vilar att göra.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#15 » 16:39:07, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att få bilder på de olika fodren? Kom ihåg makroinställningen på kameran...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se