Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Nya cylinderfoder går ej ner

56 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

nordis_82 (trådstartaren)

#16 » 17:26:04, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte världens bästa bild men tycker man ser tydligt skillnaden.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67



Micke Härnta

#17 » 17:28:17, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat med OIE?

1 person gillar det här inlägget.
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige

nordis_82 (trådstartaren)

#18 » 17:30:32, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä har haft så mycket att fundera på idag. Många olika bud vad man ska göra, men får väl höra med dom i morgon.

1 person gillar det här inlägget.
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67

Micke Härnta

#19 » 17:34:09, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns tydligt att den vänstra är gradad & den högra inte...
Är foderna du plockat ur original?
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige

LeifAndersson

#20 » 18:10:44, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foderkanten ska vara plan och höjden 11,58-11,61 enligt spec om det är en D50A.
D60 ska vara 11,32-11,34.
Alla mått finns i den servicelitteratur du måste ha för att pyssla med det där!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Micke Härnta

#21 » 18:26:35, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Foderkanten ska vara plan och höjden 11,58-11,61 enligt spec om det är en D50A.
D60 ska vara 11,32-11,34.
Alla mått finns i den servicelitteratur du måste ha för att pyssla med det där!



Ett ickesvar ang. TS fråga....
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige

kimmen

#22 » 21:12:25, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, har fodersätet en kant i hörnet och det har konstaterats att det är metall och fodret har en vass kant som rider mot hörnan då är det något som är fel.
Fel på blocket eller fodret?
Felfrästa fodersäten sedan tidigare och avfasad foderkant, då skulle inte foderhöjden vara som du beskrev
Hör med säljaren av fodret vad dom skulle göra, ha vittne med dig så fler "hör rätt"
Vass kant känns inte ok
Vad tror du, har fodren blivit bytta tidigare?
Om inte, svarva av kanten efter du hört med säljaren
Vad är alternativet, originalet skulle då inte heller passa om det skulle vara en vass kant
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

P-sson

#23 » 21:47:30, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har bytt ett antal foder å kolvar d50 d60 och alltid fräst säte och skimsat foderhöjd,
har du någon vän som har utrustning å kan hjälpa till.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

jj@zg

#24 » 21:50:57, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocket är ju inte nytt, foder rör på sej av värme och av belastning, material avverkas med tiden, detta gör att foder sjunker. Det är därför det finns verktyg som foderlägesfräs. Problemet om man låter bli att fräsa foderläget kan bli att fodret kommer att vila på en tunn kant och snart nog kommer fodret att sjunka med blåst packning som följd. Precis som Leif säger: Fräs läget och shimsa vid behov. Har sett motorrenoverare som använt märkfärg för att kolla att foder och foderläge är ok.

1 person gillar det här inlägget.
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62

Scania bonden

#25 » 06:29:42, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På jobbet hade vi en foderlägesfräs, tror jag det heter. En sak med magnetfot som man centrerade in över foderläget och sen vevade man runt stålet mot foderläget. Har för mej att vi använde samma verktyg till toppar som skulle ha rillor, kommer dock en ihåg hur skärutrustningen såg ut. Minns bara att om man gjorde rätt så blev det bra. Det fanns liksom inget skäl att hoppa över detta momentet i arbetet.
Personligen hade jag nog försökt att få detta moment utfört, även om det kostar nån krona. Va inget stort vektyg, så nån borde kunna komma hem till dig o fixa detta. Minns inte heller att det tog speciellt lång tid heller, när man lärt sig va det lätt, o blev bra.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Stefan1972

#26 » 08:01:39, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast även om man fräser foderläget så lämnas väl en radie inne i hålkälen vilket gör att fodret inte passar ändå? Eller blir innerhörnet knivskarpt 90grader då utan nån som helst radie?
Förstår liksom inte var diskussionen om fräsning av foderläge kommer in när det bara är en fas för blockets radie som saknas på de nya fodren ? Sen om höjden behöver justeras med foderlägesfräs är ju en helt annan sak.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

63an

#27 » 08:06:21, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inget jag heller men hur vore det med att följa "praxis"? Blir det fel med avvikande övningar så blir de bara dyrt! Sånt förstår varenda "bonndjävel"! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nordis_82 (trådstartaren)

#28 » 08:35:02, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blev en stor diskussion om detta och i mitten står jag och kliar mig i skallen och undrar vad jag egentligen ska göra. Jag tänkte att om foderlägena ser bra ut och foderhöjden blir bra när man sätter ner dom nya så behöver man inte fräsa foderläget. Fodren jag tog ut är orginalfodren och dom har en större avfasning än dom nya fodren. Blocket har en liten gradning längst ner i hörnet på alla fodersäten och det måste ju vara från fabrik. Försökte fota men det blir inte så bra med mobilkameran jag tror man ser litegrann hur det ser ut.

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G9AGS/20170829-081921.jpg
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67

Stefan1972

#29 » 08:48:31, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent konstruktionsmässigt så har man ju alltid en radie och avfasning på skarpa hörn för att undvika sprickbildning så på det stora hela är det ju lite märkligt om fodret saknar avfasning helt på det stället.
Börja med att prata med oie, det kan ju tänkas att dina foder är felaktiga. Alla andra som har monterat foder och fräst in höjden på normalt sätt kan ju ha fått riktiga foder och då blir det ju inte ens nåt man tänker på eftersom det passar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nordis_82 (trådstartaren)

#30 » 09:46:51, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu varit runt på stan och hört och nu har jag hittat en som kan fräsa foderläget åt mig. Jag tror jag gör så och då får jag ju hjälp med foderhöjderna också. Det är nog det bästa alternativet i slutändan. Då får jag ju fräst alla foderlägen så dom blir perfekta och foderhöjden blir rätt.

Men nu måste jag få tag i shims. Har kollat lite snabbt på nätet men hittar bara till D60. Så är det nån som vet var jag hittar shims till D50?

3 personer gillar det här inlägget.
nordis_82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 04-06-2015
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: .
LM 841 -72
LM 841 -74
BM 600 -67


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se