Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Oljebyte. Hur väljer man en ersättare i en gammal maskin.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Klapaucius (trådstartaren)

#1 » 22:34:38, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en frontlastare av grannen då han föreslog det och den var så billig. Den blir nog bra att ha på bygget då stora grävmaskinen känns lite klumpig ibland.

En Hough H 25B
Bild

Nu har jag bytt olja i diffen och I navarna men hur är det med motoroljan? Jag har tappat ur oljan och tänkte köpa nåt passligt till den när jag åker till stan nästa gång. Grannen hade ypperliga manualer till den som han fått med maskinen, både verkstadshandbok och sk "parts list" med sprängskissar. Helt super att ha.
I manualen nämns SAE 20 som passligt olja, vad kunde vara en motsvarighet till den?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148



MartesMartes

#2 » 07:40:19, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tokhäftig maskin! Grattis!

Hur filtreras motoroljan på den där ? Är det moderna filter eller en sil- eller nät-mojäng ?

En teori som jag stött på är att multigradeoljor är inte anpassade för gamla "filter" och att man då ska använda sig av raka oljor just för att få effekt av filtreringsanordningen...
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

Klapaucius (trådstartaren)

#3 » 08:35:52, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte in 10-30 in i den då grannen har använt den oljan och hade ett fat med det. Han är lantbrukare och har diverse maskiner...
Det fanns dock bara ett par liter i bottnet på fatet så toppade med 15-40 som jag har i åkermannen. Det sket sig med att sätta i så rätt olja som möjligt alltså :)

Oljan filtreras med ett "vanligt" filter så det tror jag inte det blir problem med.

Maskinen är ju rent ut av löjlig. Den har ett stort problem. Då den är så kort men enligt manualen lyfter ändå över 1800kg är den ju ganska baktung utan last. De små hjulen gräver sig enkelt ner i lite ens mjukare underlag och då man kan vända rätt så mycket på bakhjulen har den en tendens att fastna.

Framhjulen är gamla lastbilshjul och de har uruselt grepp. Man borde fixa kedjor på den men då det finns typ 1,5 cm mellan bommen som lyfter skopan och däcket så är det svårt att peta in dem! Detta är det största problemet med grunkan, måste få mer grepp i de dragande hjulen på nåt sätt...

Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

G_Hackman

#4 » 20:42:47, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken fantastisk lite maskin! Jag gillar den.

Ska man ersätta en rak olja med en multigrade olja så ska man titta på det högre talet (på multigrade oljan) då det är de siffrorna som anger varmviskositeten. Det lägre talet är vid kall olja. Så ska du ersätta en rak SAE 20 så är det 0W20, 10W20 eller dylikt som gäller. Troligen inte helt lätt att få tag på. 0W30 eller 10W30 lär antagligen fungera bra då valet av viskositet på den raka oljan säkert var en kompromiss redan från början.
Nu hade du ju bara toppat upp lite men med 15W40 har du valt en olja som är "två steg tjockare" när den är varm, dvs mer trögflytande. Faktum är att den som kallviskositet har nästan samma som den raka har när den är varm. Så det är nog inte så superbra egenligen. Fast hur stort problemet är och hur det egentligen påverkar en gammal maskin är det nog inte så många som kan svara säkert på. Fräsch "tjock" olja är troligen bättre än gammal välanvänd men korrekt olja. Dessutom ändras inte viskositeten linjärt med hur man blandar mängderna så skillnaden är nog väldigt liten i detta fall.

Angående filtrering så är jag tveksam att det spelar någon roll. En "modern" olja är överlägsen gamla raka oljor på alla sätt. Dock får man vara medveten om att tillsatserna som t ex gör oljan till en mutigradeolja bryts ner med tiden så även de försämras givetvis och ändrar egenskaper.
Fast be mig inte att bevisa ovanstående för det kan jag inte!
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

SK Racing

#5 » 18:15:12, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja är och kommer att förbli en följetong där alla har en åsikt, här är min.

Jag har skruvat med lite av varje och rekommenderar alltid att hälla i det som manualen säger, går inte det så får sunda förnuftet råda, en 10-30 alt 10/15-40 mineral fungerar i princip i alla motorer, undantag finns säkert men ännu har jag inte sprungit på någon dito rova, skruvar dock inte med någon form av specialgrejer, utan håller mig till det jag känner mig bekväm med.

Ska en skruva med motorer med torrsump och herrejösses pumpar, alt med väldigt små toleranser så får en tänka på tryck och flöde, men på std grejer så är det bara o byta o se glad ut, jag anser att just själva bytet är viktigare än vad en häller i, samt att filtret då även byts.

är en orolig över kallstarterna så kör med en 10/30 på vintern och en 15/40 på sommaren, det blir två byten per år o det mår din rova fint av :smile:

En annan sak om en är orolig över att oljan är för tjock är att dessa motorer troligen är slitna både i lager och i oljepump, så det blir inget problem med lite tjockare olja.

Jag har i brist på "rätt" olja fått hälla 20/50 olja i en JCB grävare,(sommartid) med nuffield motor i och jag märkte då ingen skillnad på oljetrycket i den, och något oljefilter sprängdes inte heller, så jag tar det här med olja med ro :smile:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Mattias Petterson

#6 » 18:58:58, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att vända fälgarna bak och fram ( du får bredare spårvidd och kedjor bör få plats)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Klapaucius (trådstartaren)

#7 » 19:07:26, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Går det inte att vända fälgarna bak och fram ( du får bredare spårvidd och kedjor bör få plats)
Det är frågan om. Fälgen är tvådelad med en gjutjärns helsikes tung mittdel som fungerar samtidigt som bromstrumma. Utanför finns en fälg som sitter med bultar och den planerar jag ta loss och lite vrida och vända på, jag tror lösningen ligger där. Men då bromstrumman är inbyggd i fälgen blir det lite trixigt.

Jag lägger in lite bilder då jag går till grannens hall nästa gång (imorgon?). Kedjor skulle vara den bästa idén, bara man fick på nåt sätt ett par cm extra.
Som vanligt löser detta sig nog då man bara ligger och grubblar över det tillräckligt :)

Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Klapaucius (trådstartaren)

#8 » 16:43:27, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ni det blir vår nåndag? Houghen har vilat över vintern nu och det börjar snart vara behov för den. Nu har jag grubblat på problemet med grepp. I bilden ovan ser man hur bakhjulen har grävt in sig, och om jag rätt kommer ihåg sitter maskinen fast där. Jag funderade på att kapa av snuttar av plattstål och bulta fast dem både innanför och utanför däcket med låsbultar. Då de nuvarande däcken inte egentligen duger till nåt då de inte helt enkelt får tag idenna våran planet så man kunde ta och prova. Finns det nån chans att min plan skulle fungera eller går däcken bara sönder? Att köpa nya riktigt grova smalare däck vore ju bäst men somm sagt, maskinen var billig och jag har inte just nu nåt extra att lägga in på maskiner, särskilt när åkermannens batterier är förbi.

Jag skissade up en 3D-bild så man förstår. Var så god, en genomskärningsbild nästan med rätta proportioner. Vad tror ni, håller däcken? Eller blir det bara slamsor och gråt?

Hm. problem med uppladdningen...
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Klapaucius (trådstartaren)

#9 » 16:49:44, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här var då planen. Det är fint nu när man lever i framtiden så kan man ladda upp bilden till mobilen och skicka från den.... Härligt! Bild

Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DanDiesel och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se