Olja är och kommer att förbli en följetong där alla har en åsikt, här är min.
Jag har skruvat med lite av varje och rekommenderar alltid att hälla i det som manualen säger, går inte det så får sunda förnuftet råda, en 10-30 alt 10/15-40 mineral fungerar i princip i alla motorer, undantag finns säkert men ännu har jag inte sprungit på någon dito rova, skruvar dock inte med någon form av specialgrejer, utan håller mig till det jag känner mig bekväm med.
Ska en skruva med motorer med torrsump och herrejösses pumpar, alt med väldigt små toleranser så får en tänka på
tryck och
flöde, men på std grejer så är det bara o byta o se glad ut, jag anser att just själva bytet är viktigare än vad en häller i, samt att filtret då även byts.
är en orolig över kallstarterna så kör med en 10/30 på vintern och en 15/40 på sommaren, det blir två byten per år o det mår din rova fint av
En annan sak om en är orolig över att oljan är för tjock är att dessa motorer troligen är slitna både i lager och i oljepump, så det blir inget problem med lite tjockare olja.
Jag har i brist på "rätt" olja fått hälla 20/50 olja i en JCB grävare,(sommartid) med nuffield motor i och jag märkte då ingen skillnad på oljetrycket i den, och något oljefilter sprängdes inte heller, så jag tar det här med olja med ro
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.