Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Seg hydraulik bm640

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#16 » 08:00:24, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon tips här ju! Får ut senare å kika lite spikande först.
Morgan, finns det bättre sätt? :) marken sjönk under mig, blev ståendes på framaxeln, var på väg att välta sidvägs med. Tur 4wd fungerade:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor



Jac

#17 » 11:06:00, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Att last sjunker när man drar en slid tyder på att lasthållningsventilen i sektionen inte är helt kurrant.
Jag skull nog göra en koll på trycket vid olika varvtal.
M


Är det lastbackventiler på en så gammal maskin?

Är det lastbackventiler så har du rätt.

Är där inte lastbackventiler så borde en last som sjunker vid höjning kunna orsakas av att man inte har full rörelse på sliden. Eller väldigt sliten pump.
Edit: Eller läckande tryckbegränsningsventil (även kallad överströmmningsventil, 24 på hydraulikschemat).

Att bara kolla trycket på en pump säger nästan ingenting om skicket på den, att mäta flöde vid olika tryck säger allt.
Senast redigerad av Jac 11:18:46, 27-09-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#18 » 11:16:16, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Finns nån reduceringsventil också som man borde byta kägla i, jag har nog ett dylikt fel för lyfter jag drivhjulen så är han snart nere igen men man kan leva med det! :skriva2:


Är väl nån slags shockventil på tilten på LM218. Får ta och skriva en rad om skillnaderna mellan tryckbegränsning och tryckreduktion en kväll.

Om 63'an har problem med att levitera så bör han kolla tätningarna i lyftcylindrarna samt flytlägesventilen (J).
Bild

Edit:
Bild
Senast redigerad av Jac 12:38:17, 27-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

63an

#19 » 11:48:03, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ser I de är för att man kan tydligen tilta så den tar i ramen (därav säkerhetsventil där). Annars är 1st överströmmare i ventilpaketet bakom hytten! Har nog kört bara 100 timmar sen alla packningar byts i kolvarna! Å andra sidan kan jag ha dragit till den så kallade ventilen i motorrummet dåligt ( Flytläget du vet :lmao: ) Så boven är nog i ventilpaketet med överströmmaren/ en ny kägla där vore nog bra / men är inget aktuellt för jag har annat som ska göras om inte i år så nästa då? :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Jac

#20 » 12:00:52, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överströmmaren i ventilpaketet är inte i kontakt med cylindern så länge du inte rör spaken. Då är det bara flytlägesventilen kvar. Nån bytte den mot en vanlig kulventil för nån hundring, hittar inte tråden nu.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#21 » 12:40:20, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Du ser I de är för att man kan tydligen tilta så den tar i ramen (därav säkerhetsventil där).


Jomenvisst. La till texten också i schemaposten, ordning och reda.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#22 » 13:33:08, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac. Om det är överströmningsventilen skulle det kunna ge att även hydrauliken blir lite orkeslös/trött? Har tyvärr inget att mäta flödet på pumpen med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#23 » 13:44:39, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det ger samma symptom som dålig pump.
Beroende på hur mycket fritid man har och hur man vill använda den så är det i vart fall teoretiskt möjligt att slabba med spannar och tidtagarur för att får reda på flöde. Men då gäller det ju att inte inkludera en "kanske läckande" tryckbegränsningsventil (överströmmare) i kretsen för då vet man fortfarande inte var det läcker.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#24 » 14:27:28, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Kanske är billigast att börja byta överströms ventilen?
Men vart hittar man en sån?
Slabba med hinkar å olja kommer jag nog inte göra. Åka med den gammle till verkstad för att få trycket mätt kommer ju kosta samma som en ny pump så det blir ju inte heller nått alternativ riktigt.

Tyckte mig märka en skildnad på att ju med jag körde ju segare svagare blev hydrauliken.

Får väl börja med att
1. Se att sliden går hela vägen.
2. Värmen på pumpen, körde lite snabbt i morse, bara 3 lätta lyft och ingen värme då.

Sen kan man väl koka ner det till antingen lekasje i överströmningsventilen.
Lekasje i kolvarna. Måste ju även vara i tilt kolvarna då eftersom även dem är sega. Mindre troligt tror jag.
Å tillsist sliten pump.

Innan pump byte blir det ju självklart filterbyten för att utesluta detta.

Det är ju egentligen ett järnspett, inte mycket avanserad hydraulik men kanon med alla tips för att kanske slippa byta delar som är ok.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#25 » 15:14:02, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värme på pumpen bör nog kollas enligt följande:
En person håller handen mot pumpen
En annan person kör en cylinder mot stopp och fortsätter hålla spaken fullt

Värmen stiger väldigt snabbt om pumpen är tokslut. Det är ingen väldigt vetenskaplig metod men å andra sidan är den billig.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#26 » 15:30:33, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska detta kikas på förs då det är en enkel metod :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#27 » 16:01:51, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att veta med 218: Min är 63a å har berömda fl-lägesv. ser ut som en vattenkran å troligen original å måste manövreras från motorummet, senare modell har kul ventil :skratta3: som är kopplad till förarhytten med ett reglage så då är den saken avklarad :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#28 » 16:07:02, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hyd-skoplås? Om du håller spaken där vad händer i låsa läget? Min motor stannar å överströmmaren går som en kulspruta, om pumpen är slut fortsätter motorn att gå? Man kan lurka lite olika på ett järnspett för finnesserna är ju inte många :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#29 » 20:25:36, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har frugan kört maskinen ett pass idag ca 2 timmar. Flyttat jordhögar.
Pumpen var ljumen på slutet men inga problem att ha handen på den.
Man märker inte mycket på motorn att det går tungt med hydrauliken. Kanske lutar mer mot överströmmaren.
Kan man ta ut och testa den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#30 » 20:50:08, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:Då har frugan kört maskinen ett pass idag ca 2 timmar. Flyttat jordhögar.
Pumpen var ljumen på slutet men inga problem att ha handen på den.


Detta säger absolut ingenting om pumpen. Pumpen får nog väldigt fort samma temperatur som oljan om man inte pressar den max.
Läs min förra post samt denna länken: http://www.insanehydraulics.com/letstal ... ilure.html

Även rätt utfört är det ett väldig begränsat test. Om pumpen är tokslut så bör det märkas. Är den halvslut så är det inte säkert den blir så varm iallafall, värmen förs bort med den genomströmmande oljan.

Det finns alltså ingen anledning att sälja sina aktier i flödesmätarindustrin.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se