Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Hur mycket olja är för mycket?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

dc_lindberg

#16 » 18:58:20, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ingen sprängskiss på motorn ifråga så man kan få skapa sig en uppfattning om dess egenskaper rörande känslighet för oljenivå ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



v702 (trådstartaren)

#17 » 09:39:59, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc; du får tanka ner manualen för 642, där finns smörjsystemet beskrivet.

Tack för all input, kul att se alla variationer på detta tema. Kollade manualen igen och där står att det ska fyllas till maxstrecket. Kollade även i Sprinterns bok och där ska det fyllas mellan strecken dock som mest till maxstrecket.
Sedan köper jag Leifs resonemang om att förbrukningen kan öka om dessa motorer körs med olja till maxstrecket och det av den anledningen att fälterfarenhet alltid väger tyngst. I min bok i a f. I Sprinterboken anges att motor lr katalysator kan skadas vid överfyllning.

Det verkar i a f gå bra att köra med överfylld motor. Tänkte inte på att idiotsäkra maskinen igår så när jag kom t jobbet idag så stod den ute och har använts, vet inte t vad. :vissla:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stefan1972

#18 » 10:15:49, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

som en fotnot i det hela så servade jag en mitsubishi ASX diesel häromdagen och de är kända för att späda oljan med diesel i samband med regenereringen av partikelfiltret och där finns det ett diskret kryss en bit ovanför maxstrecket på stickan. Det är tydligen maxmax där det går åt fanders. Möjligt att veven börjar piska i oljan där. Det är till och med så illa ställt med konstruktionen att de har lagt in det i systemet så att nollställer man inte servicen så dubblar den sträckan och varnar för felaktig nivå "permanent". Ställer till med lite huvudbry då det inte ens finns nån nivågivare på dem............

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Per Jansson

#19 » 20:34:22, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur svårt kan det vara? Anger motortillverkaren en MAX nivå så är det inte klokt att överskrida den rekommendationen.
Fick hem min båt med 350 V8 förra våren efter så kallad profesionell service då låg oljenivån 5cm över MAX på stickan,
Behöver jag nämna att det företaget aldrig mer gör service på min båt? Dom tyckte jag var petig...

1 person gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

v702 (trådstartaren)

#20 » 21:38:19, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per Jansson skrev:Hur svårt kan det vara? Anger motortillverkaren en MAX nivå så är det inte klokt att överskrida den rekommendationen.
Fick hem min båt med 350 V8 förra våren efter så kallad profesionell service då låg oljenivån 5cm över MAX på stickan,
Behöver jag nämna att det företaget aldrig mer gör service på min båt? Dom tyckte jag var petig...


Helt rätt, det är inte svårt alls. Jag följde manualen och hamnade fel ändå, shit happens. Ville bara veta vad som kan hända OM det råkar bli lite för mycket. Att det kan vara ödesdigert förstår jag när det gäller moderna motorer, äldre kan vara mer förlåtande ibland. Det var ju inte mycket för mycket heller, egentligen.
Jag har nu fått mer input som säger somLeif, för mycket kan orsaka högre förbrukning.

Fem centimeter för mycket är mycket för mycket, du är inte petig, de är slarviga.

Harebra alla.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se