Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Hur mycket olja är för mycket?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

v702 (trådstartaren)

#1 » 12:53:21, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt filter och motorolja i 642'an, ska gå i 12 liter enl. manualen. Kollade vid 10 och då var det lite på stickans spets, då även filtret bytts så tänkte jag att två liter till blir nog ganska precis. Men det blev det ju inte. :sad:
Nivån är över övre strecket och täcker även ordet "MAX", ca en cm för mycket alltså. Kan något hända lr kan jag köra så? Går väl dra ur lite i hålet för stickan om det behövs.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor



dc_lindberg

#2 » 13:05:00, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på om trycksmörjning eller stänksmörjning... och andra eventualiteter...
Ex., Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190
Olja -kan- ställa till med trassel om det blir för mycket, men vad som är förmycket hänger på motorns interna konstruktion... en sprängskiss hjälper oss som inte har erfarenhet av den motor du frågar om ;-)

Viktigaste frågan är -vad- som finns strax ovan max oljenivå enligt oljestickan.
Vad kan skadas av för mycket olja där?
På samtliga trycksmorda motorer som jag har erfarenhet av så spelar inte oljenivån -så- stor roll. Fyller man för mycket i dem så pressas x-tra mkt förbi oljeskrapringarna och bränns helt enkelt upp, f.ö. inga problem. Överfyller man kraftigt... då kan det gå som för gräsklipparen ovan eller en av min SEP 600 sopmaskiner - kolven kan inte röra sig...
Alla äldre motormekaniker varnar för kraftiga tryck som kan blåsa packningar (syftandes på vevaxel och kamaxel) - jag har inte erfarenhet av motorer där detta skulle kunna ske. Är din motor en sådan?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#3 » 13:11:19, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du startat och kollat nivån efter att filtret fyllts upp?


Om du kört igång den och kollat efter en stund efter du stängt av den så är det nog ingen fara, men är nivån så hög efter filtret fyllts upp så kan det kanske vara illa.
Edit :tillägg
Senast redigerad av igelkottar 13:14:23, 28-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

bert

#4 » 13:12:52, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars kan man ju undra om det är rätt sticka

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

igelkottar

#5 » 13:17:38, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Annars kan man ju undra om det är rätt sticka



Körde med den valsen när vi servade frugans syrras bil för många år sedan.
Vi kollade oljan och sa att hon nog fick köpa en längre sticka, för den nådde inte ner riktigt till oljan.
Hon svarade "Hjälp, vart köper man en sådan på en Lördag eftermiddag" :skratta3:

Hon menade det oxså. :lmao: :lmao:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

LeifAndersson

#6 » 13:51:20, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstår har du fyllt 14l? När vi byter i en 641/642 med D42 motor fyller vi 10-10,5l och då blir nivån mitt mellan strecken efter uppstart och högre ska det inte vara! Tappa av 3l så är det bara att tuta och köra. Har sett uppgiften på 12l, men det måste vara exakt till övre strecket i så fall och så mycket fyller vi aldrig.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Trondos

#7 » 14:02:08, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en Peugeot 307 1.6 HDi. Den skal ha 3,7 liter olje dersom filtret byttes. Jeg syns det blir for dumt å ha 3 dl olje i en fire liters dunk stående på hyllan, så jeg tømmer på 4 liter. Da blir det 4-5 mm over max. Har ikke merket noe negativt så langt. :mrgreen:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Stefan1972

#8 » 14:49:22, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför "ska" man inte fylla till maxstrecket i en D42 då? Skulle jag lämna in nåt på service och kolla stickan och nivån är mittemellan så skulle nog jag fundera både en och två ggr. Inte för att det gör nåt så men man skulle ju direkt undra över vad korrekt oljemängd är kontra vad man betalat för. Servar man mycket så blir det ju ganska luckrativt att ta fullt betalt och inte fylla fullt...........Nu antyder jag ju inte att LeifA jobbar så såklart men det är så man skulle tänka iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

v702 (trådstartaren)

#9 » 15:16:21, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Har du startat och kollat nivån efter att filtret fyllts upp?


Om du kört igång den och kollat efter en stund efter du stängt av den så är det nog ingen fara, men är nivån så hög efter filtret fyllts upp så kan det kanske vara illa.
Edit :tillägg


Startade och lät den gå lite men vet inte om filtret hann fyllas, kanske. Startar nog en gång till och låter den gå ett par minuter får se vad som visas då.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

v702 (trådstartaren)

#10 » 15:28:18, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Vad jag förstår har du fyllt 14l? När vi byter i en 641/642 med D42 motor fyller vi 10-10,5l och då blir nivån mitt mellan strecken efter uppstart och högre ska det inte vara! Tappa av 3l så är det bara att tuta och köra. Har sett uppgiften på 12l, men det måste vara exakt till övre strecket i så fall och så mycket fyller vi aldrig.


Jag är helt säker på att jag fyllde måttet (2 L) sex ggr, kanske skulle stoppat på femte och startat upp för nivåkoll. Nå... jag har en hästspruta med smala slangar på så jag drar väl ur lite så jag hamnar lite under strecket.

Vad kan hända om man kör som det är, haveri lr sprutar överfödet ut nånstans?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

micke holmberg

#11 » 17:21:03, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alltid fyllt ca 5 m.m över max strecket på mina maskiner .
Aldrig några problem har det varit :smile:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

63an

#12 » 17:32:12, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll er mellan strecken, blir bäst så! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#13 » 18:13:15, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljestickan finns där av anledning, och märkningen är ingen ungefärlig rekommendation. Står det max. och min. så borde budskapet vara klart för de flesta. Så överfyller ni så vänta er ingen tacksamhet från fordonets sida för det. Ni som överfyller motorn , överfyller ni kylare och bromsoljebehållare också då i logikens namn? :klia:
Beträffande de gamla D42 motorerna (gäller förresten 105 & 111 motorena också) så får de ökad oljeförbrukning redan mot maxnivån och den brukar stabiliseras strax över halv nivå på stickan. Så har man en motor som inte har svår oljeförbrukning finns ingen anledning att fylla mer vid byte.
Däremot på D/TD 45 om man utnyttjar förlängda bytesintervaller kan det vara idé att hålla oljenivån nära men inte över maxnivån för att öka den arbetande oljevolymen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Nickebonne

#14 » 18:39:36, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som min fru brukar säga när jag ursäktar mig, det är bättre med för mycket än med för lite.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

jörgen.ottosson

#15 » 18:50:30, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mycket (i fallet olja.... :grin: ) är ofta lika illa som för lite.

Hur illa det är beror på konstruktion och användning av maskinen. (så det kan variera både mellan fabrikat och ägare....)

tex så kan "för mycket" olja göra att vevpartiet vispar oljan till skum....och skum är inte så lätt att pumpa för att hålla uppe oljetrycket = dålig smörjning/lågt eller tappat oljetryck. ( det händer ju inte för att det är "1mm" för mycket .....men det kan ske...) lika väl som för lite olja kan leda till varmgång = tunnare olja = dålig smörjning/lågt eller tappat oljetryck....
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se