Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Min "nya" Volvo BM 620

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

octavianus (trådstartaren)

#1 » 20:55:53, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade bli med baklastare. En fin gammal 620. Det är en efterlängtad maskin kan jag säga, skönt att äntligen ha något att lyfta med osv. Har en gård som renoveras och fixas en del med så kommer vara till mycket nytta. Är nog en gammal vägverkare vad jag gissar, har bla både 3e och 4e extra funktion, vilket får fantasin att spinna lite vad man kan göra. Jag är dock helt novis vad det kommer till mycket vad det handlar om maskiner så hoppas kunna få lite hjälp här.

Den som ägde den innan mig har inte gjort något med den under de 50h körda under de fyra åren han haft den, inte ens smörjt några nipplar. Dock verk ägaren innan honom ha bytt alla oljor filter osv, så helt illa är det inte. Fick även med en låda med filter osv. Sen har den några skavanker som behöver åtgärdas men en sak i taget.

Det jag tänker göra först är lite service.
1: Smörja alla nipplar. hur gör man det? Hur mycket fett ska man trycka in i dem, hur många "pump"?
2: Tänkte byta motorolja och filter. Filter fick jag med ett, men vad för olja kör man enklast med?
3: Den fuktar lite i lyftcylindrarna, vilket inte är något jag tänker åtgärda i dagsläget, men behöver fylla på hydraulolja. Vad väljer man där, vet tyvärr inte vad som använts innan. Bör man byta filter efter 4år med bara ca 50h körda?
4: Något annat ni tycker behöver åtgärdas nu på en gång, som är lite akut?

Övriga fel som behöver ses över är att motortempmätaren inte fungerar samt tryckmätaren till transmissionen, extra lamporna funkar inte och bromsarna tar dåligt. Men det får vänta lite.

Självklar kommer några bilder. Först en när jag precis kommit hem, samt två stycken när den fick hjälpa till med att lägga tegel på ett tak.
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400



Supertallen

#2 » 21:58:38, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan vara ute o vingla lite på en gammal rostig cykel men jag har för mig att transmissionstrycket bara syns med en växel ilagd. Vilket du kanske vet om.

/Tallen
Supertallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:45, 03-09-2011
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM LM 620
Agromatic 740

Sparrow

#3 » 00:44:54, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o grattis till en fin maskin du fått fatt i.Angående smörjning så tryck i fett tills du ser att det kommer ut i leden. Motorolja och motoroljefilter ska du nog inte hoppa över .4 år med 50 tim ger nog en del kondens i oljan.Jag hade nog försökt få liv i tempmätaren .För hög motortemperatur är inte nyttigt för en diesel. Beträffande olja till motorn så funkar sae 10/30 el 15/40 mineralolja bra.Hydraulolja kan du använda shs 32 el 46. Lycka till.Mvh Sparrow :thumme: :thumme:
.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

v702

#4 » 06:40:43, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här BM Volvo LM620/640 instruktionsbok finns en instruktionsbok, där finns troligen de flesta svar du söker. Ligger mycket bra material på downloads.
Grattis till nytraktorn!
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

SK Racing

#5 » 06:48:34, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde så var det Turbo kombi 10/30 vi hade i motor, hydral och convurten, fram och bakaxel hypoid 80/90.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

octavianus (trådstartaren)

#6 » 12:21:19, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.

Vad tror ni om denna oljan http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/M ... 000022972/ duger den? Eller köper man det någon annan stans än biltema?
Eller kanske denna http://www.swedol.se/t520-10w-30-20l.html ?

Hydraulolja en dylik denna kanske? Hur ofta behöver man byta hydrauloljefiltret, dags för det också efter fyra år eller har det mer med hur mycket man kör med den?


Som ni ser på ena bilden fick jag med två skopor, en fin planeringsskopa samt en äldre skruttigare skopa. Den Skruttigare har det suttit tänder på en gång i tiden och jag tänkt köpa nya tänder att få dit, men var hittar jag det som passar. Tog lite bilder som säger lite om storleken på fästet. Är alltså två hål som de ska skruvas fast i, som det är cc 7,5cm mellan (fulla med gammal betong just nu dock).


Bild
Bild
Bild
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

octavianus (trådstartaren)

#7 » 12:23:04, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Supertallen skrev:Jag kan vara ute o vingla lite på en gammal rostig cykel men jag har för mig att transmissionstrycket bara syns med en växel ilagd. Vilket du kanske vet om.

/Tallen

Problemet just nu är dock att mätaren går i taket så fort man vrider på strömmen. Men vet inte hur viktigt det är att ha koll på trycket?
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

fretchi

#8 » 16:33:42, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q8 T 520 är en vettig olja till dessa maskiner. Kör med det i det mesta i maskinväg som jag äger :)

Kommer du att bryta mycket i berg eller grovt material? Om inte så skippa tänderna. Är skopan mycket sliten så byt skopskäret till ett plant skär.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

octavianus (trådstartaren)

#9 » 18:07:51, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Q8 T 520 är en vettig olja till dessa maskiner. Kör med det i det mesta i maskinväg som jag äger :)

Kommer du att bryta mycket i berg eller grovt material? Om inte så skippa tänderna. Är skopan mycket sliten så byt skopskäret till ett plant skär.


Bra, då kör jag på den.

Jo det är just vad jag ska göra. Jag bor på en grusås, och tänkte ta lite matrial från åsen för att kunna få plant och kunna bygga. Men det är bitvis extremt hårt packat och stenigt, så är osäker att det ens går med tänder. Har pratat med en med grävare, men han har oftast inte tid samt att man vill ju kunna fixa lite själv när andan faller på.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

Björn.O

#10 » 21:37:05, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en jäkligt fin 620 ! Är den orginal och ej omlackad så är det ju nästan otroligt vilket fint skick !

Tänderna kan nog vara Kverneland. Men jag vet inte vad dom har för mått mellan hålen.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

octavianus (trådstartaren)

#11 » 19:46:49, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har pärlan fått lite kärlek. Ny olja och filter, fyllt på hydraulolja samt rengjort och fyllt på luftfiltret. Jag har även gått över alla smörjniplar med fettsprutan. Men hur ska niplarna egentligen funka? Vissa går ju inte att trycka in något i och man får mickla och vinkla hit och dit och vissa går hur lätt som helst från början. Vad är tricket? För övrigt har någon något bra tips var jag kan köpa en bra fettspruta av lite kvalitet. Förbrukade min tredje på några år nu. Denna var helt ny från swedol men tvärkass iaf, röret gick av.

Har forskat mer efter tänder och varit i kontakt med entrack. Men de hade inget som passade rakt av utan fick rådet att byta system osv. Fick pris på ca 2500:- för 8 tänder vilket känns väldigt svettigt. Vill ha en betydligt billigare lösning. Kikat runt lite och hittade dessa https://www.sagro.se/sv/artiklar/skopbe ... block.html kommer behöva borra två nya hål per tand men annars bör de funka, och betydligt billigare än från entrack. Vad tror ni, funkar dom?
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

Otto

#12 » 22:08:04, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Www.tubisystem.se har bra sprutor. Har du spruta med rör så byt ut det mot en slang. Kan också vara bra att byta munstycke om du har en sämre sorts spruta.



Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

fretchi

#13 » 22:25:58, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ändå ska göra vid skopan, varför inte svetsa dit tandholkar på en gång?
https://www.sagro.se/sv/artiklar/skopbe ... j7525.html
https://www.sagro.se/sv/artiklar/skopbe ... 2-syl.html

Lite dyrare, men betydligt enklare att svetsa dit grejer än att borra hål i (förmodligen) relativt hårt stål på frihand.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

octavianus (trådstartaren)

#14 » 19:35:57, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset om fettsprutan, ska kika på en sådan.

Är det så jobbigt att borra ett gäng hål alltså? Har inte så bra erfarenhet av att borra i stål. Men om man skulle göra det, var köper man bra borrar, och vilka storlekar bör man ha för att komma upp i storlek, för antar att man tar det stegvis?

Tänker att man kan loppa fast tänderna och sen använda själva tanden som styrning för att få det rätt.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

fretchi

#15 » 20:41:15, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

18 mm hål borrar du inte utan magnetborrmaskin eller pelarborr, skulle jag påstå. Nu vet jag inte materialet i skopan, men moderna skopskär är i alla fall oftast av något härdat slitstål och är på gränsen till vad som är möjligt att borra med vanliga snabbstålsborrar.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se