Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vattenpump på en 1113 motor

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Duren (trådstartaren)

#1 » 09:18:47, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en lm 218 med läckande vattenpump. Hört att det är väldigt lätt att "smörja ihjäl" dessa,

Därför tryckte jag bara in ett pump i nippeln på den när traktorn är ny för mig, men tyvärr så läcker den nu, säkert har förra ägaren varit duktig å smort den innan den såldes. Sen kommer jag och smörjer jag också. Det är både fett runt axeln och pumpen är fuktig under axeln ute på huset. Samt man ser det är blött på backen under traktorn (betonggolv och det är inga mängder). Lekage sku nog gå med bara typ kanel eller liknande, sen är det tätt. Men vill ha traktorn i ordning.

Sett att det finns renoveringssatser, hade ju varit grymt om det skulle gå bara byta kolringen samt packningarna sen är den tät igen,

men vad tror experterna att är felet??

Mvh
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218



ls76

#2 » 10:17:35, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du ändå har den nerplockad så byt lagren också.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

63an

#3 » 11:07:21, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har originalpumpen kvar bytte till nytt lika! Enda felet att de kom ett dropp varje timme eller så å ville inte ha något stillestånd men så blev de ändå för 2 pinnbultar hade rostat fast! Stämmer med fettet att 1 enda tryck sen ska de vara bra! Intresserad kan köpa min gamla pump :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Duren (trådstartaren)

#4 » 13:30:39, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja jag har inga stora krav på att min ska gå hela tiden, vanlig privatperson och traktorn går kanske 1 gång i veckan och står den en vecka till gör det inte så myckrt. Men ska kika på detta med nya lager och ny kolring sen bara dunka dit den med nya packningar och sen ska vi se om int den blir tät. Men det är inga fler tätningar man bör byta??

Tack.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se