Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Växellåda lm 218

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

T33:an (trådstartaren)

#1 » 22:36:57, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenixen! Har precis köpt en 218 års 63 ej (TD) med lite problem med fram och back lådan .framåt går bra men backen vill gärna hoppa ur om man inte belastar den då ligger den kvar i sitt läge. Så ett lådbyte är ju tänkt och det ser jag inte som något bekymmer.men nu till det jag är nyfiken på .som jag förstått det så är det i grund och botten en 350 boxer? Men vad har man då gjort av backen på original växellåda eller har man gjort om lådan helt ? Eller är den spärrad ? Tacksam för svar mvh /Hampus
T33:an
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:44, 13-12-2015
Ort: Nybro kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor



LeifAndersson

#2 » 23:00:54, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte byta växellåda, den är det inget fel på! Utan det är just back och framlådan du behöver byta och den finns inte på boxer! Boxer har en hög och låg låda där B&F lådan sitter på lastmaskinerna så boxerlådan har du ingen nytta av. Däremot vissa prylar går att använda från hög & Låg lådan vid renovering av en back och fram men det går inte alltid att lösa öht! Just det fel du har på din 218 är så det som betytt slutet för de flesta som skrotats hittills. De flesta som får det felet på sin 218 har att välja på att skrota den eller hitta någon som köper den som den är. :sad: De 218 vi skrotat har endera haft rasad TD om de har en sådan eller just rasad B&F låda. Så det är ett mycket tråkigt fel när tillgången på komplett B&F enheter är oerhört begränsat och pga. hur efterfrågad den delen är så är det den dyraste reservdelen på en 218. Så det som går att göra är att renovera den du har, då kanske med delar från Boxerns H&L låda med lite tur och skicklighet kan det gå att lösa så om man har rätt resurser.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

T33:an (trådstartaren)

#3 » 23:17:07, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj menade att jag skulle byta fram och back lådan :grin: men hur är det med själva växellådan är det samma som boxer ? För då borde det ju finnas en back där? :klia:
T33:an
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:44, 13-12-2015
Ort: Nybro kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#4 » 23:38:01, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backaxel och drev saknas i de flesta men går att montera om man river lådan. Lådorna är identiska frånsett att allt som inte behövs för funktionen tagits bort på lastarna med B&F låda. B&F lådan är monterad i kopplingskåpan och går att nå om motor och kopplingskåpa demonteras. En 218 med Boxerlåda skulle bli oerhört tråkig att använda, de första H10-350 saknade B&F och de var riktigt usla lastare så det var därför B&F lådan togs fram till just de maskinerna som senare ärvdes av 218. Och monterar du en boxerlåda får du vända diffen också, en 218 med en växel framåt och fem bakåt skulle annars bli resultatet, för du behöver definitivt H&L lådan för att i vart fall få två backväxlar.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

T33:an (trådstartaren)

#5 » 00:16:55, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då är jag med . Funderingen var ifall man inte fick tag i f&b lådan med tanke på att dom inte växer på träd tyvärr ... Om man hade behållit den slitena f&b lådan och monterat en org växellåda från boxer om den nu är något lättare att få tag på ? För då hade det blivit samma typ av växling som innan bara att man hade kunnat nyttja backen på växellådan istället för på fram och back lådan .
T33:an
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:44, 13-12-2015
Ort: Nybro kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor

Johnj-e

#6 » 11:36:39, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som händer med vändlådan? Slitna driva som medför att växeln glider ur eller vad är orsaken?
Skulle de inte gå att renovera lådan?

En fri spekulation från mon sida:
Är om ts känner någon som arbetar med CNC maskiner som kanske kan ta fram en ny del.. Visst kan de bli dyrt men om lastarn var billig i inköp så kanske de är värt det ändå?
Eller kanske något gymnasium med verkstadainriktning
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

LeifAndersson

#7 » 14:20:25, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är onödigt att byta ut en felfri växellåda, det är en veckas skruvande helt i onödan när den du har är felfri. Lägg då heller all energi på att få till en fungerande B&F låda och få en riktig 218 och ingen bastard utan värde. Som sagt så går det att ta en del delar från Boxerns H&L låda om du hittar en i rätt utförande. Det finns nämligen två H&L lådor till Boxer, en tidigare och en senare och de skiljer rätt mycket i detaljer så det gäller att hamna rätt där också! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

T33:an (trådstartaren)

#8 » 16:58:56, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut så kommer jag byta f&b lådan . Det var mera en spekulation att byta själva växellådan i stället om det skulle vara svårt att få tag i just f&b låda en . Men jag har haft turen på min sida och hittat en som har en liggandes som väl är :grin: så nu inväntar jag bara att han ska berätta vad han ska ha för den för det visste han inte på stående fot.

1 person gillar det här inlägget.
T33:an
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:44, 13-12-2015
Ort: Nybro kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se