Sida 1 av 2

BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 15:54:50, 30-12-2017
av hammarn
Det droppar ganska mycket olja från ett gängat hål precis framför motorn, se bifogad bild.
Vad kan det vara för problem, ska det sitta en plugg där?
Upptäckte läckaget i snön senast jag körde tyckte också att oljetrycksmätaren var ovanligt låg kanske dock inte kan lita på mätaren så mycket.
Enligt oljestickan på motorn så ligger nivån rätt.


Bild

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 16:15:47, 30-12-2017
av Eje Forsmark
Hej
Du ska inte plugga hålet då får du upp olja till kopplingen.
Läckage där tyder oftast på att vevaxeltätningen är otät/dålig

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 16:39:15, 30-12-2017
av hammarn
Ok, känns som ett stort jobb och byta vevaxeltätningen, kan den påverka oljetrycket mycket?

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 16:52:27, 30-12-2017
av Eje Forsmark
Nej det borde inte påverka oljetrycket alls är ju överskottet från bakre vevaxellagret som läcker ut efter att den smort lagret sas.
Har du kollat så att den inte spätt diesel i motoroljan? Oljan känns extra lättflytande.

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 18:32:55, 30-12-2017
av hammarn
Tycker att oljan känns ganska lättflytande när jag kollade dock var motorn varm.
Vad kan det bero på om det kommer in diesel i motoroljan är det något man kan se synligt, tappar den oljetrycket om det kommer in diesel i oljan?
Finns det någon smörjkopp till främre vevaxellagret?

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 19:13:37, 30-12-2017
av 63an
Kolla Downloads där finns alla möjlig böcker att ta del av till 218

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 19:45:53, 30-12-2017
av Eje Forsmark
Jo den tappar oljetrycket om det kommer diesel i oljan den blir helt enkelt för tunn.

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 20:24:04, 30-12-2017
av hammarn
Ok, ska prova med ett oljebyte för att se skillnaden för både läckaget och oljetrycket. Maskinen går mycket bättre = starkare när kallstarten är intryckt (den kärvar intryckt läge) men när den råkar hoppa ut så blir maskinen betydligt svagare, stor skillnad i uppförs backar.
Dock så stänker den ur sig lite diesel vid axeln på dieselpumpen.

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 20:40:33, 30-12-2017
av LeifAndersson
Det finns ingen tätning där! Bara ett spår i kopplingskåpan som återför läckolja till oljetråget via en kanal. Får man ett läckage där så det droppar olja i dräneringshålet så är endera kopplingskåpan taskigt centrerad eller så håller ramlagren på att ge upp. :sad:
Vid oljeläckage där och sviktande oljetryck brukar en större renovering vara på gång!

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 21:45:28, 30-12-2017
av hammarn
Som jag förstår det, ska det alltså läcka ut olja via vevaxeln (lagret) till kopplingskåpan med syfte att smörja lagret, för att sedan rinna tillbaka via kanal till oljetråget. Går det att rengöra kanalen på något vis via skvallerhålet? Kanske är något skit i kanalen som gör att det skvallrar ut via hålet, av någon anledning rinner det inte tillbaka.

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 22:00:52, 30-12-2017
av 63an
vill minnas att de är en mekanisk typ snurrande gänga så oljan matas in till sumpen när motorn snurrar, tror de späder soppa till sumpen å högre nivå så blir motorn mera orkeslös sämsta fall om lagret måste bytas å veven slipas! Har ju rotat i detta för snart 10 år sedan, kan kanske bytas om axeln är ok men inte tvärsäker så ny olja å uggla på var den tar in diesel i systemet först kanske? Kallstart knappen kan du ju fixa själv, bara skruva å inte ändra på bränsleinställningen då när du tar loss ! 24mm ringnycklar behövs 2st. Å luftrenaren kan vara bov med full av snö som blir is osv. :vissla:

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 22:10:54, 30-12-2017
av LeifAndersson
Det funkar inte så. Ramlagret har ingen kontakt med svänghjulsskåpan så att den olja som passerar det ramlagtet kan inte ledas ut via svänghjulskåpan på det viset. Men blir ramlagret dyngslut, och det är alltid det bakersta ramlagret som tar slut först genom ren förslitning när det bär vikten av det tunga svänghjulet och har det tuffast bland ramlagren. Däremot när det lagret blir slut så spolas smörjoljan med kraft mot kåpan och den konstruktion som funkar utmärkt med en frisk motor klarar inte längre sin uppgift. :sad:
Det är en känslig konstruktion, lossar man av någon anledning kopplingskåpan så är det väldigt viktigt att den sedan monteras så den centrerar med mycket god passning för att det ska funka även med rätt friska ramlager som inte tokspolar. :sad:

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 22:17:33, 30-12-2017
av LeifAndersson
Här finns allt du behöver veta om motorn och resten av maskinen. Tar du dig bara tid så löser du det mesta genom att studera denna VHB. :thumme:

BM Volvo LM218/LM218TD verkstadshandbok

[Raderat]

InläggPostat: 22:42:06, 30-12-2017
av LeifAndersson
InläggDetta inlägg har raderats av LeifAndersson den 22:45:10, 30-12-2017.

Re: BM218 läckage vid motor

InläggPostat: 11:17:05, 13-02-2018
av hammarn
Efter oljebytet i motor så är läckaget borta från kopplingskåpans skvallerhål. Vid start av kall motor så ligger oljetrycket på lite mer än hälften på mätaren men efter en tids körning så sjunker oljetrycket till precis ovanför den röda markeringen på mätaren.
Kan det vara pumpen som är sliten något man kan göra något åt?