I slutfasen av gårkvällens snöskottning blev jag helt utan bromsar . Det visade sig att bromsvätskan var slut. Den enda väg den kan ha tagit verkar vara via den pyttelilla 1/2 tums kulventilen under golvet intill orbitrolen, alltså den ventil som släpper fram/blockerar trycket till själva urkopplingsventilen. Det fuktar vid kulventilen, och axeln glappar.
Kollade med Swecon och denna ventil finns inte att köpa ny. Köpte en vanlig 1/2 kulventil men med anslutningarna är den 2 cm längre än originalventilen så det blir lite meckande att få dit den. Lär ev få bocka nya bromsledningar = trist och begränsad nytta.
Som plan B garderade jag mig med en 1/2 tums plugg för att plugga vid anslutningen för banjokopplingen på huvudbromscylindern, tänkte att jag helt enkelt slopar urkopplingsfunktionen eftersom jag inte använder den. Då visade det sig att det bara nästan är 1/2 tums gänga! Ytterdiametern på den befintliga bulten till banjokopplingarna är 12,5 mm, medan den 1/2 tums plugg jag köpte har en gänga vars ytterdiameter är 12,9 mm. Gängstigningen är samma, men pluggen är alltså för grov för hålet i huvudcylindern. Original banjokopplingsbult passar däremot i den nya kulventilen, dock med ett minimalt glapp men det borde ändå funka.
Vet någon vad original banjokopplingens bult har för gänga?
Vet någon om det går att få tag på nån original eller riktigt liten 1/2 tums kulventil? Max 50 mm inkl anslutningar, exkl banjokopplingarna.
Riskerar man att sabba HT65:an om man inte alls har urkopplingsventilen ansluten?