Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

641:an släppte ut bromsvätskan

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

processengine (trådstartaren)

#1 » 22:47:20, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I slutfasen av gårkvällens snöskottning blev jag helt utan bromsar :help: . Det visade sig att bromsvätskan var slut. Den enda väg den kan ha tagit verkar vara via den pyttelilla 1/2 tums kulventilen under golvet intill orbitrolen, alltså den ventil som släpper fram/blockerar trycket till själva urkopplingsventilen. Det fuktar vid kulventilen, och axeln glappar.

Kollade med Swecon och denna ventil finns inte att köpa ny. Köpte en vanlig 1/2 kulventil men med anslutningarna är den 2 cm längre än originalventilen så det blir lite meckande att få dit den. Lär ev få bocka nya bromsledningar = trist och begränsad nytta.

Som plan B garderade jag mig med en 1/2 tums plugg för att plugga vid anslutningen för banjokopplingen på huvudbromscylindern, tänkte att jag helt enkelt slopar urkopplingsfunktionen eftersom jag inte använder den. Då visade det sig att det bara nästan är 1/2 tums gänga! Ytterdiametern på den befintliga bulten till banjokopplingarna är 12,5 mm, medan den 1/2 tums plugg jag köpte har en gänga vars ytterdiameter är 12,9 mm. Gängstigningen är samma, men pluggen är alltså för grov för hålet i huvudcylindern. Original banjokopplingsbult passar däremot i den nya kulventilen, dock med ett minimalt glapp men det borde ändå funka.

Vet någon vad original banjokopplingens bult har för gänga?

Vet någon om det går att få tag på nån original eller riktigt liten 1/2 tums kulventil? Max 50 mm inkl anslutningar, exkl banjokopplingarna.

Riskerar man att sabba HT65:an om man inte alls har urkopplingsventilen ansluten?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



QV_

#2 » 08:47:05, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Den enda väg den kan ha tagit verkar vara


Just denna typ av felsökning kan jag vara lite tveksam på.... Hur rätt du ha vet jag inte, men kan man inte fylla på ny bromsvätska och linda en trasa runt för att säkerställa att det är detta ställe först. Eller var spåren så tydliga?

Nu vet jag inte heller hur den sitter i höjd men skall du förlora bromsar på grund av en funktion som du vill plugga så måste alltså denna felkälla sitta monterad under huvudbromscylinder så den kan dränera densamma. Har de verkligen felkonstruerat maskinen så mycket.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bonnen513

#3 » 09:42:30, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

trodde nästan dom mår bättre av att inte använda urkopplingsventilen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

processengine (trådstartaren)

#4 » 11:33:18, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:vissla:
QV_ skrev:
processengine skrev:Den enda väg den kan ha tagit verkar vara


Just denna typ av felsökning kan jag vara lite tveksam på.... Hur rätt du ha vet jag inte, men kan man inte fylla på ny bromsvätska och linda en trasa runt för att säkerställa att det är detta ställe först. Eller var spåren så tydliga?

Nu vet jag inte heller hur den sitter i höjd men skall du förlora bromsar på grund av en funktion som du vill plugga så måste alltså denna felkälla sitta monterad under huvudbromscylinder så den kan dränera densamma. Har de verkligen felkonstruerat maskinen så mycket.


Den aktuella kulventilen får bromstryck från huvudcylindern så det spelar nog ingen större roll hur den sitter i höjd. Om den är otät så pyser det ut lite vätska varje gång man bromsar. För övrigt fick jag tag på en plugg. Gängan heter Jigs5 eller Jics5 eller nåt sånt. Får pröva i kväll.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

fretchi

#5 » 11:39:20, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog snarare mer skonsamt att inte använda urkopplingsventilen än att använda den fel. Att frikoppla med full gas är nog inte så hälsosamt för transmissionen. Men den är väldans trevlig att ha om man bara kan använda den rätt :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

LeifAndersson

#6 » 12:08:27, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är något man använder vid mycket speciella lägen, men det är inte ofta...
Kopplar alltid ur den funktionen när jag sätter mig i en maskin om den är inkopplad. På äldre maskiner är det inga problem bara enkla handgrepp, men på nyare är det en massa knappande och kollande på skärmen för att få det som man vill. Det är som att skriva ett långt brev innan maskinen uppför sig som den ska! :???: :razz:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

processengine (trådstartaren)

#7 » 13:48:30, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är något man använder vid mycket speciella lägen, men det är inte ofta...
Kopplar alltid ur den funktionen när jag sätter mig i en maskin om den är inkopplad. På äldre maskiner är det inga problem bara enkla handgrepp, men på nyare är det en massa knappande och kollande på skärmen för att få det som man vill. Det är som att skriva ett långt brev innan maskinen uppför sig som den ska! :???: :razz:


OK, men det gör rimligen ingen skada på transmissionen om man kopplar isär redan efter huvudbromscylindern?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#8 » 15:40:20, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pluggade utloppet till urkopplingen vid huvudcylindern, fyllde, luftade och det funkar. Får hålla koll på nivån i behållaren så att det inte försvinner igen.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se