Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Renovering av Volvo LM 218 TD

49 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Kevin218 (trådstartaren)

#31 » 18:53:32, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återmonterade motorn till växellådan igen och all kringutrustning.

Så nu är det dags för oljebyte på den hydrauliska kopplingen.
Bild
Bild

Passar även på att byta olja och filter på motorn. River även ner tråget då olja var lite väl krämig. :???:
Bild
Riktigt "lera" som låg i botten av oljetråget.
Bild

Silen var lite igensatt också.
Bild
Bild

Rengjorde tråget, oljefilterhållaren och ventilkåpan.
Bild
Bild
Bild
Bild

Blev även en ny packning såklart.
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Kevin218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:05, 09-09-2017
Ort: Nv Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM 218 TD



Kevin218 (trådstartaren)

#32 » 19:33:42, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny ventilkåpspackning.
Bild
Blev även en ny termostat då den gamla stod alltid öppen.
Bild
Bild
Bild

Oljetråg återmonterat med det nya oljefiltret och nya låsbrickor. Ny olja i motorn också.
Bild

Bränslefilter och fläktrem blev också bytt.
Bild
Bild

Luftning av bränslesystemet. Först blev det att lufta matarsystemet. Är bara att öppna luftningsskruven på filterna och pumpa på handpumpen tills det inte kommer några luftbubblor i dieseln som sipprar ut. Man tar ett filter i taget, grovfiltret först och sedan finfiltret.
Bild
Bild

Efter matarsidan är färdig luftat är det dags att ta insprutningssystemet. Man får lossa ett halvt varv på hylsan till spridarröret uppe vid spridaren och köra på startmotorn tills det sipprar ut diesel utan luftbubblor. Återupprepa detta på dom andra två spridarna.
Batteriet måste vara fulladdat för det kommer att gå åt. Tänk på att använda skyddsglasögon och handskar.
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Kevin218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:05, 09-09-2017
Ort: Nv Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM 218 TD

mattil

#33 » 21:05:30, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar din tråd! Bra bilder! Bra jobbat! Blir sugen att göra detsamma med min 641a:)
mattil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:26, 10-08-2010
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Fordon super major 1962
Volvo BM LM 641
LMG 400

AN

#34 » 22:36:59, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin tråd. Du verkar driftig du, händer saker fort :smile:
Hur fungerar det med TD? En konverter ihop med en vanlig koppling?
Du koppar och växlar som vanligt, men kan på alla växlar bromsa ned till stillastående på tomgång, utan att koppla ur?
Sega sej in i grushögar?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Kevin218 (trådstartaren)

#35 » 00:33:20, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Fin tråd. Du verkar driftig du, händer saker fort :smile:
Hur fungerar det med TD? En konverter ihop med en vanlig koppling?
Du koppar och växlar som vanligt, men kan på alla växlar bromsa ned till stillastående på tomgång, utan att koppla ur?
Sega sej in i grushögar?


Man gör ju det bästa man kan. :smile:
Ja det är inte en riktig konverter. Man får köra som man gör med en vanlig 218 utan td. Den enda riktiga skillnaden är att man skonar koppling mer. Då TD tar upp vibrationer och kraftiga slag som kan bildas från motorsidan. Dock så är den lite mer segdragen så man kan bromsa ner den lite grann utan att koppla ur. Men bromsar du för hårt så blir det käringstopp.

1 person gillar det här inlägget.
Kevin218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:05, 09-09-2017
Ort: Nv Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM 218 TD

Kevin218 (trådstartaren)

#36 » 00:46:20, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

pellefixare skrev:Riktigt fina bilder och beskrivande texter!
Snyggt svarvat svänghjul!!

Jag ska ha på lampor under hytten på min 218.
Ni som har, kan väl lägga upp bilder som inspiration.


Tackar så mycket. Försökte förklara så noga som möjligt agn kopplingsbytet så folk kan använda det som hjälp när dom ska göra kopplingsbyte på sin maskin.
Ja svänghjulet blev riktigt bra.

3 personer gillar det här inlägget.
Kevin218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:05, 09-09-2017
Ort: Nv Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM 218 TD

SK Racing

#37 » 16:50:18, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny olja i motorn :ohnej: , du kunde gott silat den gamla o hällt tillbaka :hurra:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

MN

#38 » 18:42:26, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fordon med turbinkoppling skall kunna bromsas ned till stillastående. Har du rätt mängd olja i?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Kevin218 (trådstartaren)

#39 » 20:47:09, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Fordon med turbinkoppling skall kunna bromsas ned till stillastående. Har du rätt mängd olja i?


Ja det stämmer att fordon med converter ska kunna bromsas ner till stillastående då convertern fungerar som en koppling. Men i mitt fall stämmer inte det då jag har både en vanlig koppling och en hydraulisk koppling. Den hydrauliska kopplingen fungerar inte som en riktig converter.
Mvh

1 person gillar det här inlägget.
Kevin218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:05, 09-09-2017
Ort: Nv Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM 218 TD

perraiskogen

#40 » 12:11:40, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om man tänker på tex valmet med turbinkoppling, där kopplar du som vanligt vid växelbyte osv, men på tomgång/låga varv, kan du bromsa fast traktorn utan att ha kopplingen nere. Trodde funktionen var lika på alla dessa med turbin/hudraulisk koppling? .
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

MN

#41 » 12:36:28, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förklara varför en turbinkoppling skulle vara sämre än en converter ur denna synpunkt. Den ÄR sämre men inte just på detta.

De fendt och skramlet med turbinkoppling jag kört har alla gått att bromsa ned till stillastående och även starta starta från stillastående genom att bara kliva av kopplingen. Det är ju själva vitsen med dem.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

AN

#42 » 12:51:59, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att jag skrev Converter tidigare när jag frågade lite. Men i just denna maskin är det en turbin eller?
Turbinen ger väl ingen momentförstärkning, men det gör convertern? Har jag uppfattat det riktigt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

perraiskogen

#43 » 13:32:29, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, helt rätt. Turbinen kan "slira" på låga varv, men kopplar ihop till närmare 100% när man överskrider stallvarvet på turbinen utan att öka momentet från motorn. Convertern är en momentomvandlare.

1 person gillar det här inlägget.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

wicki__

#44 » 20:29:17, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det här då? :grin:
wicki__
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:03, 12-06-2015
Ort: Östergötland, Finspång
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31, L150e, 218td

Kevin218 (trådstartaren)

#45 » 21:49:44, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket har hänt sedan jag sist skrev här. Så nu ska jag försöka uppdatera lite oftare igen.

Gick och monterade led backljus i bakstammen såklart. :grin:
Bild

Blev riktigt bra ljuse också!
Bild

Köpte en ny original skopa och ett par pallgafflar.
Bild
Bild

Fick även använda dom nya gafflarna nu i sommars till att köra ett 1000 liters fat, när vattnet tog slut i brunnen.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Kevin218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:05, 09-09-2017
Ort: Nv Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM 218 TD


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: norrsken11 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se