Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Startmotor LM641!

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Johan-B (trådstartaren)

#1 » 20:57:46, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt ny på baklastare och gamla maskiner. Har precis skaffat mig en lm641 som startmotorn inte vill hoppa i rätt läge. När jag trycker på startknappen så snurrar den, men vill inte dra runt motorn.. Någon som har något bra tips på hur jag kan lösa detta på ett smidigt sätt? Eller är den kass och måste bytas ut mot en ny eller bättre beg?
Johan-B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:45, 19-02-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM641



LeifAndersson

#2 » 23:00:32, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett inte ovanligt fel på 641 som är till salu är att startkransen är utsliten, och då dödar startmotorer med god aptit. Så många som nyss köpt en sådan får börja med att byta både startkrans och startmotor. Både väldigt kostsamt och tråkigt. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#3 » 08:42:07, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

om den slår till och låter som vanligt så är det isåfall drevet som slirar i sin frihjulskoppling eller så fullständigt utsliten startkrans då. Det sistnämnda kan man ju utesluta genom att dra fram motorn lite manuellt och se om det blir nån skillnad.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 10:18:01, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är att drevsprängning i 9 fall av 10 beror på sliten startkrans på de maskinernas! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#5 » 11:20:45, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man sliter ner en startkrans på det sättet så blir det en väldig massa metallspån som hamnar i hydraulttransmissionsoljan??
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Stefan1972

#6 » 12:15:46, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Grejen är att drevsprängning i 9 fall av 10 beror på sliten startkrans på de maskinernas! :sad:


Absolut, jag tänkte bara som en enkel uteslutning. Fungerar det normalt om man drar fram motorn lite så är ju sannolikt felet i kransen. Blir det lika var motorn än står så är det ju startmotor eller i kombination med krans som sagt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Johan-B (trådstartaren)

#7 » 18:13:56, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar.. så då blir det att lossa den och kolla hur det ser ut? Tips på hur jag plockar bort den på smidigaste sätt?
Johan-B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:45, 19-02-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM641

LeifAndersson

#8 » 20:17:17, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går faktiskt lättare än det ser ut. Börja med att lyfta av + polen på det yttersta batteriet,(lita inte på huvudbrytaren) sedan tar du ur sprinten i gasstaget och lyfter det. Lossa sedan de grova kablarna och sätt ihop dem med ett buntband så att alla kommer på plats när de återmonteras och demontera sedan den veka manöverkabeln. Sedan behöver du en 9/16" blocknyckel och böjd startmotornyckel, börja med att ta bort muttern som sitter under startmotorn och sedan den mot blocket, sedan är det bara den som sitter bäst till kvar som du lossar startmotorn med. Återmontering gör du i omvänd ordning. Viktigt är att du börjar med den mutter som sitter bäst till men inte drar den i botten så du kan röra startmotorn lite när du monterar de andra två muttrarna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johan-B (trådstartaren)

#9 » 20:35:37, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
LeifAndersson skrev:Grejen är att drevsprängning i 9 fall av 10 beror på sliten startkrans på de maskinernas! :sad:


Absolut, jag tänkte bara som en enkel uteslutning. Fungerar det normalt om man drar fram motorn lite så är ju sannolikt felet i kransen. Blir det lika var motorn än står så är det ju startmotor eller i kombination med krans som sagt.


Har testat att dra fram motorn men ingen skillnad.. :/
Johan-B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:45, 19-02-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM641

Johan-B (trådstartaren)

#10 » 20:43:56, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det går faktiskt lättare än det ser ut. Börja med att lyfta av + polen på det yttersta batteriet,(lita inte på huvudbrytaren) sedan tar du ur sprinten i gasstaget och lyfter det. Lossa sedan de grova kablarna och sätt ihop dem med ett buntband så att alla kommer på plats när de återmonteras och demontera sedan den veka manöverkabeln. Sedan behöver du en 9/16" blocknyckel och böjd startmotornyckel, börja med att ta bort muttern som sitter under startmotorn och sedan den mot blocket, sedan är det bara den som sitter bäst till kvar som du lossar startmotorn med. Återmontering gör du i omvänd ordning. Viktigt är att du börjar med den mutter som sitter bäst till men inte drar den i botten så du kan röra startmotorn lite när du monterar de andra två muttrarna.



Tackar så mycket för det utförliga svaret:) ska testa detta i helgen och kolla hur det ser ut. Återkommer när jag har plockat bort den. Kommer troligtvis behöva mer vägledning när jag har den lös.
Johan-B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:45, 19-02-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM641

LeifAndersson

#11 » 20:55:08, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan-B skrev:
Stefan1972 skrev:
LeifAndersson skrev:Grejen är att drevsprängning i 9 fall av 10 beror på sliten startkrans på de maskinernas! :sad:


Absolut, jag tänkte bara som en enkel uteslutning. Fungerar det normalt om man drar fram motorn lite så är ju sannolikt felet i kransen. Blir det lika var motorn än står så är det ju startmotor eller i kombination med krans som sagt.


Har testat att dra fram motorn men ingen skillnad.. :/


Som jag sade tidigare så brukar drevet sprängas av taskig startkrans och då hjälper det inte att byta position på motorn. Men lyfta ur startmotorn och granska den och startkransen. Och som någon påpekade, allt skrot som lossnar när drevet sprängs hamnar i transmissionen. :sad: Det mesta skrotet hittar man när man byter startkrans, men någon mysko stålrulle brukar söka sig till sugsilen och göra en förbryllad vid oljebyte i transmissionen, när man då lätt tror att något havererat i transmissionen när det ligger något där som ser ut som det kommit ur ett lager! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johan-B (trådstartaren)

#12 » 21:42:10, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu drevet och även startkrans är sönder var hittar man nya delar? Ska jag lämna in startmotorn för en kontroll? Skrotet som hamnar i transmissionen måste plockas bort innan man startar och kör? Behöver man även byta några filter i transmissionen isf?
Johan-B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:45, 19-02-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM641

torbjorn_forsman

#13 » 21:50:02, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotordelar hittar man nog hos vilken bil-el-firma som helst som är (eller har varit) representant för aktuellt märke (gissningsvis Bosch). Ska du jaga delar, så är det startmotorns detaljnummer som är intressant, inte uppgift om vilket märke och typ av maskin den sitter på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bäärfiis

#14 » 22:15:22, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett liknande fel på min 641. Ibland bara snurrar startmotorn och ibland drar den motorn en bit och sen släpper det. Det började relativt plötsligt, tidigare drog den alltid. Den rasslar aldrig när man försöker starta. Jag trodde det var dålig kontakt så inte startmotorn fick tillräcklig ström alt dålig startmotor. Skulle det inte höras ett rasselljud om det var dåligt drev och eller krans?
Bäärfiis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:13, 08-02-2015
Ort: Påryd Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet-Valtra 6550

torbjorn_forsman

#15 » 23:47:50, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäärfiis skrev:Jag har ett liknande fel på min 641. Ibland bara snurrar startmotorn och ibland drar den motorn en bit och sen släpper det. Det började relativt plötsligt, tidigare drog den alltid. Den rasslar aldrig när man försöker starta. Jag trodde det var dålig kontakt så inte startmotorn fick tillräcklig ström alt dålig startmotor. Skulle det inte höras ett rasselljud om det var dåligt drev och eller krans?


Det tyder på att frihjulet i startmotordrevet har börjat krångla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], mb3000 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se