Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Motorvärmare 641

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

csea (trådstartaren)

#1 » 14:08:52, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har hört att det är skadligt att låta motorvärmaren sitta i för länge.

Har en 641:a med motorvärmare och undrar vilket som är max och min tid på värmning?

Har kollat instruktionsbok samt verkstadshandboken och tycker mig inte finna något svar.
csea
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:26, 02-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valtra a75, 6550, malva 560, volvo 641.



torbjorn_forsman

#2 » 15:21:52, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar inte vara direkt skadligt att lämna den i för länge, men det innebär ju slöseri med elenergi. Om vi tänker oss en större personbil - säg 600 W motorvärmare, motorn väger 150 kg, kylvattenvolym ca 10 liter, så brukar den nå termisk jämvikt efter 3-4 timmar och det är ingen mening att värma längre än så. Tar du motsvarande siffror för 641:an så är det bara att skala om tiden i proportion till detta (t ex: dubbelt så tung motor med samma värmeeffekt ger dubbla tiden).
Vanligtvis är det aldrig någon mening att värma kortare tid än en halv eller en timme.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#3 » 15:22:32, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är motorvärmaren överdimensionerad så stänger överhettningsskyddet av värmaren-som då får återställas.
(har själv en 2000W som får motorn varm på 30 minuter, timern jag har till den går just 30 minuter)
Är det en "rimlig" motorvärmare för vattenmängden kan den vara ansluten i många timmar eller dygn.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MN

#4 » 15:30:19, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg: låter som du har en "burk" = standbyvärmare. TS kanske har en vanlig insticksvärmare?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#5 » 16:37:22, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett problem med att köra värmare för länge, det är att oljefilmen på foderytorna söker sig ner så att smörjningen blir betydligt sämre vid nästa start. På motorer som stått varma brukar man se kraftig förslitning, som ser ut som korta skärningar när de öppnas av någon anledning. På t.ex nödkraftaggregat kan man ofta se rätt kraftiga foderskador vid service, när de stått uppvärmda och startas för att omedelbart gå med full effekt, trots mycket begränsad drifttid. Så köra motorvärmare kontinuerligt är inte riktigt bra även om man har gratis el. Vår "byggtraktor" står på "klocka" fast strömmen är gratis för oss.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rospigg

#6 » 16:39:10, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just! En BM 1053 jag har med slangvärmare. Mitt svar tidigare blev otydligt då det inte blev nämnt.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

csea (trådstartaren)

#7 » 10:01:47, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Gott om kunskap på Maskinisten.Nu har jag lite mer grepp om hur jag ska värma den.

Allt gott
csea
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:26, 02-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valtra a75, 6550, malva 560, volvo 641.

torbjorn_forsman

#8 » 11:52:50, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är ett problem med att köra värmare för länge, det är att oljefilmen på foderytorna söker sig ner så att smörjningen blir betydligt sämre vid nästa start. På motorer som stått varma brukar man se kraftig förslitning, som ser ut som korta skärningar när de öppnas av någon anledning. På t.ex nödkraftaggregat kan man ofta se rätt kraftiga foderskador vid service, när de stått uppvärmda och startas för att omedelbart gå med full effekt, trots mycket begränsad drifttid. Så köra motorvärmare kontinuerligt är inte riktigt bra även om man har gratis el. Vår "byggtraktor" står på "klocka" fast strömmen är gratis för oss.


Borde inte samma sak hända om en maskin står i solen några heta sommardagar i rad utan att köras? Det kan ju mycket väl bli 50-60 grader under huven bara av solvärmen.
I reservkraftsammanhang är det nog inte värmningen utan snarare att de måste gå upp på fullt varv och belastas omedelbart efter start, som är den stora boven när det gäller slitage.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#9 » 15:10:33, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står en maskin i solen så blir det inte konstant värme i flera dagar, men i Afrika så kanske det blir samma fenomen! Här lär nog loppen bara vara lite ljummiga efter en dag i solen i bästa fall. Har någon varit med om att temperaturmätaren visat utslag när maskinen stått i solen? Men med motorvärmare så är det vanligt att den nästan visar driftstemperatur om den varit inkopplad länge.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#10 » 15:58:59, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Calix PHxxxL på järngrisen och har termostat som slår till vid +25 och av vid +50 så motorn är ju inte stekhet direkt.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se