Han en bit till ikväll innan himlen öppnade sig.
Efter som jag måste byta inre bussningarna också så lossar jag slangarn vid cylindrarna.
27mm
U-nyckel och liten
slägga för att slangmuttrarna skulle släppa.
Med en rejäl balja under så går det tömma mesta oljan genom att vicka styrhjulen fram och tillbaka.
Nu fick jag användning av specialverktyget. Syns spår av tidigare misshandel av muttern med både rörtång och slagmejsel, men med rätt verktyg gick det lätt att lossa på muttern. Passar på medans cylindern sitter på plats så det finns bra mothåll, mycket svårare om cylindern är lös.
Nu dags för muttrarna för cylindertapparna, en inte helt vanlig 1-1/8" sexkantshylsa, skulle behövt en krafthylsa med 3/4"
fäste, men hade bara en gammal Kamasa 1/2" i lådan.
Med 1,5m förlängningsrör på skaftet gav muttern med sig, snacka om överdragen!
Hylsan höll, men till och med Kamasa skaftet bågnade.
Nu kom regnet, så jag bröt där för idag, får leta reda på slägga och slå ur tapparna en annan dag.