Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

640/641 köpråd

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Alrik

#16 » 11:13:26, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt har fördelar och nackdelar.

Baklastarens tippvinkel är dålig. Ofta lite kalla i hytten eftersom dörren står i förrådet. Osv.

Men för 50-60k får du en fullt fungerande maskin utan större brister som gör ett jädra jobb.

Att hitta en 4200 för 100-120k så får du en maskin med brister på samt ett dyrare underhåll. Givetvis får du även en maskin jobbar på ett annat vis.

Stora fördelen med baklastarna är ju driftsäkerheten, tillgång på delar och lättmeckade. Perfekta gårdsmaskiner som klarar av mycket till rimligt pris.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



LeifAndersson

#17 » 11:23:15, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är ramstyrda maskiner att föredra på alla sätt. Men jämför man en baklastare med just 4200, så är inte valet självklart. Bara för något år sedan var 4200 efterfrågade och såldes för höga priser, i dag är intresset svalt och priserna sjunkit men intresset är trots det svalt. Där kan man snacka om upp som en sol och ned som en pannkaka. Men är man en driven mekaniker och inte är rädd för att ta till egna lösningar så kan en 4200 bli en bra kompis på gården när den är "lagom" på många vis rent praktiskt. Men i dag så har den låga kvaliteten och udda val av detaljer tagit över så det är inget för den som ska ha en maskin som bara ska gå utan nämnvärt mekande.
Men i övrigt rent generellt så har ju baklastarna som konstruktion överlevt sig själva. Och tillträdet till hytten är ju som det är och blev sämre/livsfarligt på de sista, redan med bred hytt blev insteget sämre och blev katastrofalt på de med stora BM-fästet. 642:an är trevlig som maskin betraktad men insteget är livsfarligt, att den här ersattes av en 4300 beror till största delen på just insteget. Fattar inte hur något så uselt kunde komma i produktion så sent som det faktiskt gjorde. Stora-BM fästet är överlägset, men livsfarligt att kliva på och sedan det i kombination med en gles konstruktion mellan lastarmarna och ett löjligt litet fotsteg. Som gjort för personskador! :aaargh:
Kommer aldrig att förstå hur det stolleprovet kunde komma i produktion! :klia:
En 640 eller en 641 med smala hytten är säkrare att kliva in och ut i när de har en "plattform" mellan lastarmarna där föraren landar lite humanare om han halkar än i den glesa rörkonstruktionen som blev på de nyare maskinerna. När hytten gjordes bredare och man ändå höll på med omkonstruktion är det obegripligt att tillträdet till hytten inte gjordes så bra som möjlig i det läget. Man ser många maskiner där ägaren fixat till en ordentlig halkfri plattform mellan lastarmarna med rätt enkla medel, och man blir imponerad hur tryggt det känns att ta sig in i maskinen då! :???:

Tillägg: Bild på insteget från en tidigare tråd om 642:an.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#18 » 12:28:47, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Allt har fördelar och nackdelar.

Baklastarens tippvinkel är dålig. Ofta lite kalla i hytten eftersom dörren står i förrådet. Osv.

Men för 50-60k får du en fullt fungerande maskin utan större brister som gör ett jädra jobb.

Att hitta en 4200 för 100-120k så får du en maskin med brister på samt ett dyrare underhåll. Givetvis får du även en maskin jobbar på ett annat vis.

Stora fördelen med baklastarna är ju driftsäkerheten, tillgång på delar och lättmeckade. Perfekta gårdsmaskiner som klarar av mycket till rimligt pris.


Varför har du dörren i förrådet? Jag har aldrig upplevt att dörren skulle vara till något besvär trots att jag tömmer ett par hundra storsäckar om året
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Alrik

#19 » 14:29:29, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:
Varför har du dörren i förrådet? Jag har aldrig upplevt att dörren skulle vara till något besvär trots att jag tömmer ett par hundra storsäckar om året


Kör foderkärror i skopan till plattformar som precis är i höjd att man inte kommer ur maskin om dörren är på.

Brukar hänga dit dörren när vi åker längre vintertid och när vi lastar skit på våren. Blir så dragit utan dörr då. :skratta3:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

SK Racing

#20 » 17:30:48, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

stranglefoot skrev:

Är det svårt att ta sig in i en 4200? Man riskerar iaf inte att halka och slå ihjäl sig som när man ska in i en isig baklastare. Att midjan är lite klen håller jag med om, dom har väl ofta haft lite för tuffa uppgifter. Bromsarna behöver luftas ur någon gång då dom är luft/hydrauliska. Det som kommer ur hjulcylindrarna ser oftast ut som nåt helt annat än bromsvätska. Annars håller jag fast vid att en fräsch 4200 är en mycket trevligare bekantskap än en 640! (641 är en trevlig och törstig traktor!)


Ja första gången jag skulle in i en så trodde jag det var ett skämt, tänkte vad smidigt med en dörr på sidan istället för framåt, men jösses vad fel jag hade, på bredden var ju ingen idé, fick knöla in mig som ett miffo sidleds o röv o mage fick turas om platsen...

Är ju inte enorm med ca 180 o 130kg gör 4200 besvärlig o kliva in o ut i, i allafall för mig.

Ja jo D o TD42 är ju ingen billig motor men bränslet är ju något många stirrar blint på när det gäller fordon, men det är ju bara en av kostnaderna som ska vägas in när det gäller ett fordon, tittar en på totalkostnaden så blir ju en "törstig" BM inte dyrare än en maskin med då dyrare servicekostnader och reservdelar.

När jag körde i jordbruket så var det ju BM 650 som gällde, smorde o tankade och bytte lite olja när en skulle, det var allt timme ut o timme in, en del med andra traktorer var ju både nu o då på verkstad med div fel o bristningar o billigt blev det ju knappast totalt sett om dom rätt per timme drog mindre soppa.

Sen har ju utvecklingen gått vidare, att jämföra 30-50 gamla maskiner mot kanske 10-20 år gamla blir ju helt fel när det gäller allt, men när det gäller samtida maskiner så är väl en BM baklastare något jag skulle föredra, dels för att jag kört dom och vet vad dom duger till, samt tillförlitligheten på en dito om den får lite kärlek är 100%

Skulle inte förkasta en fin 4200 men om jag fick välja mellan dom båda o maskinerna var i samma skick så valde jag baklastaren.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se